נציג בריטניה לאירוויזיון 2024 התבטא נגד ישראל באמירות מקוממות - ועורר סערה

עיתון הטלגרף מדווח כי אולי אלכסנדר, לשעבר המוזיקאי שעמד מאחורי הרכב הפופ האלקטרוני המצליח Years & Years, חתם לפני כחודשיים על מכתב פרו-פלשתיני בוטה ומקומם, שטען כי ישראל "מבצעת רצח עם" • בשל חשיפת עמדתו , דרשו במפלגה השמרנית ובארגונים יהודיים בבריטניה שה-BBC תבטל את השתתפותו של הזמר לאלתר

אולי אלכסנדר. צילום: AP

הזמר האנגלי אולי אלכסנדר (33), שנבחר לפני פחות משבוע לייצג את בריטניה בתחרות האירוויזיון הבאה שתתקיים במאי בשבדיה, חתם לפני כחודשיים על מכתב פרו-פלשתיני בוטה, חד צדדי ומנותק מהמציאות, המאשים את ישראל ב"רצח עם" ומכנה אותה "מדינת אפרטהייד".

יזהר כהן פונה באנגלית לאיסלנד שהחרימה את ישראל באירוויזיון. צילום: רשת 13 (ארכיון)

עיתון הטלגרף מדווח כי אלכסנדר, לשעבר המוזיקאי שעמד מאחורי הרכב הפופ האלקטרוני המצליח Years & Years, תמך בעמדתה של עמותה להט"בית בשם Voices4 London, אשר פרסמה את המכתב הפתוח ב-20 באוקטובר ובו נאמרו בין היתר הדברים הבאים: "אנו עדים לרצח עם שמתבצע בזמן אמת. המוות נשפך ממסכי הטלפון שלנו לתוך הלבבות שלנו. כקהילה להט"בית, אנו לא יכולים לשבת בשקט כשהממשל הישראלי ממשיך למחוק שושלות שלמות של משפחות פלשתיניות.

"אנו לא יכולים להפריד בין הטרגדיות האחרונות לבין היסטוריה אלימה של כיבוש. האירועים הנוכחיים הם הסלמה של משטר האפרטהייד של ישראל, שמבצעת טיהור אתני. מאז הקמתה האלימה (של ישראל) לפני 75 שנה, הצבא הישראלי ומתיישבים ישראלים לא מפסיקים להשליט טרור על הפלשתינים".

נועה קירל באירוויזיון 2023 (ארכיון), צילום: איי.פי.

Voices4 London, שאמנם גינה הטרדה ואפליה של קהילות יהודיות בבריטניה וטען שהוא דווקא אינו אנטישמי, הכריז על המצב בעזה כ"עניין להט"בי" - מכיוון שגם מיעוט זה סובל מדיכוי "שמושרש באותם יסודות של קולוניאליזם, אימפריאליזם וקפטליזם" (נראה שמישהו שם בחר להתעלם מכך שקיום יחסים חד-מיניים בשטחי עזה הוא עבירה פלילית שעלול להביא לעונש של עד עשר שנות מאסר).

בשל חשיפת עמדתו של אלכסנדר, דרשו במפלגה השמרנית ובארגונים יהודיים בבריטניה שה-BBC, הרשת האמונה על משדרי האירוויזיון בממלכה ועל בחירת הנציג השנתי לתחרות, תבטל את השתתפותו של הזמר לאלתר. "לאפשר לזמר אנטי-ישראלי להתחרות על אותה במה שישראל מתחרה עליה היא או התעלמות מופגנת או אטימות מוחלטת מצד ה-BBC", אמר לטלגרף מקור מטעם המפלגה השמרנית. "אחרי שסירבו לכנות את חמאס ארגון טרור, הייתם חושבים שמנהלי הרשת יעדיפו להימנע מיצירת מחדלים דיפלומטיים נוספים. אולי הגיע הזמן להפסיק לאפשר ל-BBC לקבוע מי יייצג את בריטניה באירוויזיון".

אולי אלכסנדר, צילום: GettyImages

במקביל, הבהיר דובר מטעם הארגון היהודי Campaign Against Antisemitism כי ה-BBC "יכולה וחייבת" לנתק את קשריה עם הזמר. "הרטוריקה במכתב הזה, שאלכסנדר לכאורה תומך בו, היא קיצונית. בתקופה שבה שבעה מתוך עשרה יהודים בריטים חוששים לחשוף את זהותם בציבור, אולי אלכסנדר לא יכול להיות האדם שמייצג את המדינה שלנו באירוויזיון".

לעת עתה, כך מדווחים בטלגרף, מסרבים ב-BBC להדיח את אלכסנדר מהתחרות המוזיקלית, וההערכות הן כי הוא יישאר בתפקיד. כמו כן סירבו ב-BBC וב-Voices4 London להגיב לפניות התקשורת בנושא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר