"המדינה חייבת להציל את ענף השיפוצים. עוד כמה חודשים, כשהכול יסתיים, לא יישאר מי שישפץ את העוטף"

בלי הזמנות לעבודות חדשות, בלי פועלים ובלי הכנסות – ענף השיפוצים תקוע • ערן סיב, יו״ר התאחדות קבלני השיפוצים, כבר שלח מכתבים לכולם, אבל נשאר בלי תשובות

ערן סיב. צילום: רונן מחלב
  

מאז השבת השחורה, קבלני השיפוץ נמצאים במציאות חדשה לגמרי, שלא הכירו מאז קום המדינה. לא במלחמת לבנון, לא בעמוד ענן, לא בצוק איתן ולא בשום סבב לחימה שנמשך כמה שבועות. תמיד הענף שלהם השתקם וחזר לשגרה - אבל המלחמה נמשכת כבר יותר מחודשיים ואין אפילו אופק מתי היא תסתיים.

״המצב הוא כזה״, טוען ערן סיב, יו״ר התאחדות קבלני השיפוצים, ״שבו המון עבודות שהתחילו לפני השבת השחורה אנחנו לא מצליחים לסיים, שלא לדבר על עבודות חדשות שלא נכנסות. כי מי יתחיל שיפוץ בעת הזאת שיש מלחמה ונופלים טילים?״

מצב קבלני השיפוצים הוא כנראה הגרוע ביותר במשק. גם לקחו להם את הטנדרים המגויסים בצו 8, גם את העובדים, גם אין עבודות החדשות וגם אין אפשרות לסיים את העבודות הישנות מפני שאין תחליף כרגע לעובדים הפלסטינים.

קיבלתם  פיצוי מהמדינה. הוא לא עוזר לכם?

״אנשים שלנו נכנסו לחובות מכיוון שלא מצליחים לסיים עבודות קודמות. בעלי דירות לא מקבלים את זה שאין עובדים ודורשים לסיים את העבודה. קיבלנו כספים על חשבון עבודות עתידיות ואותם אנחנו נאלצים להחזיר, כי אנשים ביטלו כמעט כל אותן עבודות. הפיצוי של המדינה לא ייתן לנו להחזיק מעמד ולא יסיים לנו את העבודות״.

מה קרה עם הצרכנים של הענף? אנשים לא משפצים?

״מי יתחיל לשפץ דירה במהלך מלחמה? מי ירצה פועלים בבית? יש פה טילים על כל הארץ. אנשים לא רוצים להיכנס לשיפוצים בכלל בזמן במלחמה. אנשים קוראים לנו רק לתקלות הכרחיות, כמו סתימות בצמרת, בעיות חשמל, בעיות של דלתות וחלונות ממ״דים. אנשים לא יודעים מתי ואיך המלחמה הזאת תסתיים״.

האם אתם שומעים משהו מהעובדים שלכם בשטחים?

״הדבר האבסורדי לחלוטין שקיבלנו הרבה פניות מקבלנים על כך שהעובדים הפלסטינים שלהם מאיימים להפסיק את העבודה בארץ ולתבוע אותם בבית משפט. כמו כן יש הרבה מעסיקים שביטלו את אישור העסקה של העובדים הפלסטיניים, עקב המשבר האמון בינם. יש פה שבר גדול גם בנושא היחסים עם העובדים, דבר שלא היה מעולם״.

מה אתם שומעים מאנשים שלכם?

״אנחנו שומעים שהרבה קבלני שיפוצים מבקשים לעזוב את הענף, מתייאשים מהטיפול של המדינה באירוע. אנשים נכנסים למערבולת כספית ומדינת ישראל לא עושה שום צעד להגיע לפתרון. במסגרת הזאת לא יהיו אנשים שישפצו את עוטף עזה עוד כמה חודשים שהכול יסתיים״.

האם פניתם כדי לקבל עזרה ?

"פנינו לאמנון מרחב, מנכ״ל משרד הכלכלה, ולשר הכלכלה, ניר ברקת, ביקשנו מימון ביניים להכשרות לישראליים כדי שנמשוך ישראליים לעבודה בענף. התשובה שקיבלנו מהאגף תקציבים באוצר שהוא לא מאשר הכשרות לישראלים. כתבתי מכתב לבצלאל סמוטריץ', שר האוצר, ולראש הממשלה בנימין נתניהו לדרישות שלנו להצלת הענף, אבל טרם קיבלנו תשובות״.

מה הדרישות שלכם?

״הדרישה הראשונה שלנו חייבת לקבל אישור מידי כדי להציל את הענף. חייבים לאשר מיד כניסת פלסטינים מעל גיל 45-50 אחרי בדיקת שב״כ. זה יהיה טיפה בים, אבל לפחות עד שיגיעו עובדים זרים אנחנו חייבים כוח עזר מיידי בעבודה.

עובדים מעל גיל 45 הם עובדים מבוגרים. העבר מעיד שעובדים בעלי רישיון עבודה לא מבצעים פיגועים, וזה גם יכול להוריד את הלהבות מאיו״ש .

״כמו כן אנחנו חייבים הקצבות כספיות להכשרות של ישראליים לעבודות בענף השיפוצים. חייבים להרגיל את השוק שגם ישראלים יכולים ומסוגלים לעבוד בענף השיפוצים. ההכשרות הן קצרות של 110 שעות לימוד, אבל חשובות מאוד כצעד ראשון לכניסה לעבודה בענף. מדינת ישראל חייבת באופן מידי להשקיע בהכשרות מכיוון שזה ימנע אבטלה וקריסה של ענף השיפוצים. הענף מסוגל ויודע לשלם כ-10,000 שקל לעובד פשוט שילמד את העבודה, שזה הרבה מעל משכורת מינימום בשוק.

״הדרישה השלישית שלנו לקבל הקצאות של עובדים זרים בהעסקה ישירה. אנחנו לא מעוניינים בחברות כוח אדם שיגזרו קופון וייקרו את שכר העובד. לא יתכן שעובד בשיפוצים ירוויח יותר מהבעל בית שלו. חייבים להעסיק את העובדים בצורה ישירה לעובד. כך שהתשלום של הקבלן יהיה ישר לעובד ללא תאגיד באמצע. זה היה בעבר וחייב להיות בעתיד. כמובן שהקבלן ייתן ערבויות למדינה שישלם לעובד את כל התנאים הסוציאליים שלו.

״הדבר האחרון שאנחנו מבקשים הוא הבאת עובדים זרים בכמויות, כך שהמחיר שלהם ירד. עניין של היציע וביקוש. אם יהיו פה הרבה עובדים זרים, המחיר שלהם יירד. במידה ויביאו מעט עובדים זרים והדרישה תגבר על מספרם, מחירם יעלה״

מה הטענות שלכם נגד מדינת ישראל?

״המדינה ביקשה מאתנו להעסיק את הפלסטינים. המנהיגים טענו שזה אינטרס לאומי לחזק את הכלכלה של הרשות הפלסטינית ואפילו נתנו לנו רישיון עבודה עם עובדים משם. המדינה שלחה אותנו להעסיק אותם, ועכשיו זורקת אותנו. 50% מהמועסקים בענף השיפוצים היו פלסטינים. כל יום הגיעו 11,000 עובדים פלסטינים לענף השיפוצים ועוד 4,000 עובדים עם רישיון סוחר. כלומר, 15,000 עובדים פלסטינים נכנסו לארץ כל יום רק לענף השיפוצים. הטעות היא של מדינת ישראל שעודדה ואפילו הכריחה אותנו להעסיק אותם בלי אלטרנטיבה. ועכשיו, כשאנחנו יותר מחודשיים בלי פתרונות, זורקים אותנו ומשאירים אותנו בלי תשובות״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר