"ממשיכים בעשייה המדעית": הפרופסור האמריקני שהגיע לתמוך בישראל

פרופ' יוג'ין קונין, מהביולוגים הבכירים בעולם, הגיע לכנס באוניברסיטת חיפה, ולא ויתר על התנדבות בעוטף • בפריז הופתעו לשמוע שהוא מגיע למדינה בתקופת מלחמה: "לא האמינו שיכולים להיות כנסים או פעילות אקדמית בארץ כעת"

מתנדבים בחקלאות בעוטף עזה (ארכיון). צילום: באדיבות שגיא שניר

פרופ' יוג'ין קונין ממכון הבריאות האמריקני, מהביולוגים האבולוציוניים הבכירים בעולם, הגיע להשתתף בכנס מדעי באוניברסיטת חיפה ולא ויתר על התנדבות בעוטף עזה. "הכנס הזה מעביר מסר שדווקא בתקופה הזו אנחנו ממשיכים בעשייה המדעית ובמחשבה על העתיד. לא ניתן לטרור לעצור אותנו".

פרופ' קונין, חבר במכון הבריאות האמריקני (NIH) וחבר באקדמיה הלאומית האמריקנית למדעים, הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס וביום שבת האחרון יצא להתנדב יחד עם פרופ' שגיא שניר מאוניברסיטת חיפה במושב מבטחים שבעוטף עזה. "ברור לי שזה אקט סמלי, אבל לסמלים יש חשיבות. חשוב לי להזדהות עם תושבי ישראל, עם הנפגעים בעוטף עזה, ולצערי יש כל כך הרבה נפגעים".


פרופ' קונין הוא אחד מהביולוגים האבולוציוניים הבכירים בעולם, ממגלי מנגנון הקריספר (CRISPR) האחראי לעריכה גנטית ונחשב ל״מהפכה הבאה״ בתחומי הרפואה והתעשייה. פרופ׳ קונין לא חושש להביע את עמדותיו ופרש מחברותו באקדמיה הרוסית למדעים כאות מחאה על הפלישה הרוסית לאוקראינה.

אימו של פרופ' קונין גרה בחיפה, וקשריו עם אוניברסיטת חיפה ועם ישראל ארוכים ועמוקים. עבורו ההגעה לכנס מדעי בארץ וביקור אצל אימו הם דברים מובנים מאליהם גם במהלך מלחמה, אך בביקורת הדרכונים בפריז הופתעו לשמוע שהוא מגיע לישראל בתקופה זו ולא מיהרו לקבל את הסבריו.

ראשות אוניברסיטאות היוקרה האמריקניות בשימוע שנערך להן בקונגרס., צילום: רויטרס

"הם לא האמינו שיכול להיות כנס אקדמי כעת בישראל, שיכולה להיות בכלל פעילות אקדמית בישראל", כך לדבריו. פרופ' קונין טען עוד כי העמדות הקולניות באקדמיה האמריקנית נגד ישראל לא מייצגות את העמדות האמיתיות של חברי וחברות סגל רבים, שרבים מהם תומכים בישראל.

"אני מוצא את ההפגנות בקמפוסים נגד ישראל כבלתי מתקבלות על הדעת, אבל לפחות מהידע שלי הן רחוקות מלשקף נכונה את הדעות של האקדמיה האמריקנית. לצערי, הקבוצות שיוצאות נגד ישראל הן מאוד קולניות, אבל הן ממש לא הרוב", הוא אומר.

הפגנה פרו-פלשתינית בהרווארד (ארכיון). נשיאות האוניברסיטאות כשלו., צילום: איי.אף.פי

פרופ' קונין התייחס לשימוע בקונגרס של נשיאות אוניברסיטאות הרווארד, פנסילבניה ו-MIT ואמר: "מה שמטריד אותי יותר זה שהנשיאות לא הביעו מספיק את העמדה של המוסדות שלהן בעד ישראל ונגד הטרור. אני יכול להבין שלא רוצים לפגוע בחופש הביטוי של אחרים, אבל מטריד אותי שלא שמעתי מספיק את העמדה שלהן ואת הגינוי שלהן לטרור".

הוא טוען עוד כי חוסר התגובה המספק של נשיאי ונשיאות האקדמיה האמריקנית לא נובע מחשש מהסטודנטים או מארגוני שמאל, אלא מתפיסה שהתפשטה בארה"ב שבה צריך להיות "בסדר" עם כולם ובעיקר לא לפגוע באף אחד. "בנסיבות הללו, ולדעתי האישית בלבד, אני מוצא את זה בלתי מתקבל על הדעת", הוא אומר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר