מצוקת משפחות האומנה: כעשרים ילדים מהדרום מחפשים בית משלהם

מדובר בילדים בסיכון שהוצאו מבתיהם בצווי בית משפט ושוהים כעת אצל משפחות אומנת חירום • "אלה ילדים שנמצאים כבר בטראומה מרגע הולדתם, וכעת, במלחמה, הם חשופים לטראומה נוספת"

"חייבים למצוא להם בית". שניים מהילדים שצריכים משפחת אומנה. צילום: עמותת מכון סאמיט

בעמותת מכון סאמיט, אשר אחראית למציאת משפחות אומנה בדרום הארץ ובירושלים, מחפשים בדחיפות משפחות אומנה לכ־20 ילדים מהדרום בגילים 10-3, ביניהם גם אחים.

מדובר בילדים בסיכון, אשר הוצאו מבתיהם בצווי בית משפט ושוהים כעת אצל משפחות אומנת חירום. משפחות אלה מהוות בית זמני, עד למציאת משפחת אומנה קבועה שתעניק לילדים מקום יציב. הילדים שמחפשים להם בית נולדו לתוך טראומה לאחר שעברו התעללויות, הזנחה, אלימות וחוסר מענה בסיסי בבית הוריהם. כעת הם עוברים טראומה כפולה בחוויית המלחמה והמצב הביטחוני, כשאין להם בית יציב.

בין הילדים שמחפשים להם בית חם יש רביעיית אחים, הגדול בן 8 והקטנה בת 3, שלושה אחים בגילים 10-3, זוג אחים וילדים נוספים. כולם, עד גיל 10, חלקם עם צרכים מיוחדים.

השאיפה היא לא להפריד בין האחים, ויש הבנה כי יהיה קושי גדול יותר למצוא בית אחד לרביעיית האחים. במקרה הזה במכון סאמיט מתכוונים למצוא להם שני בתים קרובים ולוודא כי ייווצר קשר בין שתי משפחות האומנה, כדי לשמר את הקשר החשוב כל כך בין האחים.

מירה ורקר, מנהלת גיוס משפחות אומנה במכון סאמיט, אומרת כי רוב הפניות החדשות הגיעו בשבועיים האחרונים, כיוון שעם פרוץ המלחמה היה קיפאון בנושא, כפי שקרה בתקופת הקורונה. זאת בעיקר משום שהילדים נשארו בבית ומסגרות החינוך היו סגורות, ולכן לא היו דיווחים למחלקת הרווחה על אותם ילדים.

"ברגע שחוזרים לשגרה, יש יותר דיווחים לרווחה. בזמן המלחמה לא יכולנו לדעת מה קורה בבתים. עכשיו הדיווחים חוזרים. אנחנו נמצאים כעת בתקופת חירום של גיוס משפחות", אומרת ורקר. לדבריה, "אלה ילדים שנמצאים כבר בטראומה מרגע הולדתם. הם נולדו לתוך משפחה לא מתפקדת, חוו התעללויות והזנחה והוצאו מהבית. הטראומה צבורה בהם מיום הולדתם וכעת בתקופה הזו היא מתעצמת עוד יותר, עם האזעקות שהם חווים, המסגרות שלא פעלו, וחלקם אף פונו מבתיהם. הם עוברים לא רק טלטלה אישית אלא גם טלטלה לאומית. אנחנו חייבים למצוא להם כמה שיותר מהר בית, עם ליווי צמוד שלנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר