משרשרת הצלה ועד זיהוי סם אונס: הפיתוחים הטכנולוגיים ששואפים למנוע את הרצח הבא

פורום מיכל סלה ו-Google for Startups הציגו את נבחרת הסטרטאפים של הארגון לשנת 2023 • תשעת הפתרונות הטכנולוגיים שהוצגו, שואפים למנוע מצבים של אלימות קשה במשפחה, שפעמים לא מעטות נגמרים ברצח • "היעד הוא אפס נרצחות בשנה"

אלימות במשפחה (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

פורום מיכל סלה ו-Google for Startups השיקו היום (רביעי) את נבחרת הסטארטאפים הרביעית שהתקבלה לתוכנית היוקרתית Michal Sela Startup Academy 2023, הכוללת תשעה פתרונות טכנולוגיים למניעת אלימות כלפי נשים.

לילי בן עמי, אחותה של מיכל ז"ל ומנכ"לית פורום מיכל סלה: "חרטנו על דגלנו את בניית הוורטיקל הטכנולוגי SafeTech, אקוסיסטם חדש של פתרונות טכנולוגיים להצלת חיים ולמען בטחון נשים".

אלירן מלול הואשם ברצח מיכל סלה. האם הטכנולוגיה תוכל לסייע למנוע את הרצח הבא? // צילום: יוני ריקנר



לדבריה, "בנינו סדרת תוכניות להכשרת הדור הבא של מנהיגות ההייטק. אנו מתרגשות וגאות על ההצלחה ברתימת שותף כמו Google for Startups שצועד איתנו כבר שלוש שנים. היעד הוא אפס נרצחות בשנה, כי רצח נשים זה לא גזירת גורל".

יובל פסוב, מנהל Google for Startups: "השותפות הזו היא ביטוי לחשיבות ש-Google מייחסת למאבק באלימות נגד נשים. כמו תמיד, יש לנו את האמונה שחדשנות טכנולוגית יכולה להוביל לפתרונות משמעותיים למגוון בעיות בחברה. ברכות לנבחרת הסטארטאפים שיוצאת לדרך".

לילי בן עמי., צילום: עופר חן

Bearit - אפליקציה למניעת סטרס

אפליקציה מבוססת AI להתמודדות עם מצבי לחץ, המסייעת לזיהוי מצבים ודפוסים הגורמים לסטרס ומניעתם ומלמדת טכניקות וכלים ליציאה מהם.

האפליקציה מלווה בצמיד אלקטרוני או שעון חכם שעוקבים אחרי סימנים פיזיולוגים ומתריעה כאשר היא מזהה רמה גבוהה של סטרס באמצעות רטט דיסקרטי, שמאפשר למשתמש לזהות את המצב וליישם כלים וטכניקות להרגעה.

יובל פסוב מנהל Google for Startups, צילום: עופר חן

אנולה (Enola) - דיווח אנונימי בזמן אמת

פלטפורמה אינטרנטית המספקת אפשרות לדיווח אנונימי בזמן אמת על מקרי אלימות במשפחה על ידי שכנים. המשתמשים יכולים לדווח דרך האתר או האפליקציה, ואם המערכת מזהה קורבן סמוך לכתובת הדיווח, היא מתריעה מיידית למשטרה עם מיקומים מדויקים, מה שיכול להציל חיים.

eX-BOOK – זיהוי קשרים אלימים

רשת חברתית נשית לזיהוי דפוסי התנהגות המנבאים קשרים אלימים ומניעתם באמצעות שיתוף מידע באנונימיות בין אקסיות בעבר ובנות זוג בהווה.

הפלטפורמה משלבת מודלים של AI ,Machine Learning ואלגוריתמים לעיבוד שפה טבעית (NLP) ליצירת מערכת חכמה ויזומה המסייעת בזיהוי דפוסים פוגעניים ומציעה תמיכה באמצעות הצלבת מידע.

משתתפי התוכנית, צילום: עופר חן

Privasee - איתור מכשירי מעקב ומצלמה נסתרת

מכשיר קטן שמתחבר לרשת האינטרנט הביתית וחושף את קיומם של אמצעי ניטור ומעקב שהושתלו בסביבת אדם ללא ידיעתו.המכשיר מנתח את תעבורת הרשת לפי פרמטרים שונים ויכול לזהות מצלמות נסתרות המחוברות לרשת הביתית וגם אמצעי ריגול המותקנים על הטלפון הנייד.

SafeCoin - לחסוך כסף בדיסקרטיות

אפליקציה חכמה, ידידותית, מוסווית ומאובטחת המאפשרת לקורבן אלימות כלכלית לחסוך כסף באופן דיסקרטי ועם שליטה מלאה. האפליקציה מאפשרת לרכוש מטבעות קריפטו המוטמנים בארנק וירטואלי סודי, לצד שמירה על פרטיות מוחלטת.

אלימות נגד נשים. פיתוחים טכנולוגיים שואפים לשים קץ לתופעה (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

Safeshot - זיהוי סם אונס באופן מיידי

מכשיר אמין וקומפקטי לזיהוי סם אונס במשקה באופן מיידי בעת שתיה במקום ציבורי. המכשיר מעוצב בצורה של עט באורך כ-10 ס"מ, ומבוסס על פטנט שפותח באחת האוניברסיטאות בישראל לזיהוי שני סמי האונס הנפוצים ביותר בעולם - קטמין ו-GHB.

זיהוי הסם הוא מיידי ומבוצע ע"י אמפולה המושתלת בתוך המכשיר, שמזהה הימצאות של סמים במשקה ושולחת התראה מיידית. המכשיר מגיע בשתי תצורות: מכשיר רב-פעמי המקושר לנייד ולענן או מכשיר חד-פעמי המספק אינדיקציה על הימצאות הסם בלבד. המכשיר הוא פטנט רשום אשר פותח בישראל.

שרשרת הצלה (SOUL) - איסוף ראיות בזמן אמת

תכשיט בדמות שרשרת מעוצבת, שבתוכה מוטמנים מצלמה ומיקרופון זעירים לאיסוף ותיעוד ראיות בזמן אמת ובאופן חשאי. ניתן להפעיל את השרשרת בקלות באמצעות מגע. הנתונים שנאספים נשלחים בזמן אמת לשרת מאובטח ומונגשים למשתמשת באמצעות אפליקציה מוסווית.

מיכל סלה ז"ל. נרצחה על ידי בן זוגה. הפורום נקרא על שמה, צילום: באדיבות המשפחה

Swipe2Safety - ליווי נשים בתהליכי פרידה וגירושים

אפליקציה מבוססת AI, מצפן וצ'אט בוט חכם לליווי ותמיכה לנשים בתהליכי פרידה וגירושים. האפליקציה מציעה ליווי ועוזרת להחזיר את השליטה העצמית בארבעה צירים: רגשי, כלכלי, משפטי ומערכתי. במקביל האפליקציה מספקת כלי לבקרה וניטור לגורמי רווחה, בעלי מקצוע ועמותות.

Whispers - סיוע חשאי לנשים מאוימות בחברה הערבית

רשת קהילתית ייעודית לחברה הערבית בטלגרם שמציעה סיוע דיסקרטי, נגיש ומיידי לנשים הסובלות מאלימות במשפחה וחיבורן בזמן אמת לגורמים וגופים מקצועיים, במטרה למנוע את הרצח הבא. הרשת מבוססת מענה צ'אט בוט שניתן להסוואה והשיחות מוצפנות ונעלמות לאחר השימוש.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר