השפל של ההייטק הישראלי: בשנת 2023, חלה ירידה של 46% בסכום הכולל של עסקאות, מיזוגים ורכישות בישראל, שהסתכמו ב-9.8 מיליארד דולר לעומת 18 מיליארד דולר בשנת 2022. מדובר בנתון הנמוך ביותר בעשר השנים האחרון, למעט 2014, אז סך העסקאות עמד על 7.2 מיליארד דולר.
מספר העסקאות הכולל הסתכם בשנת 2023 ב-110, זאת לעומת שנת 2022 בה היו 142 עסקאות. מדובר במספר עסקאות המהווה שיא שלילי בשנים האחרונות. הנתונים הללו עולים מדוח של פירמת Israel PwC.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ועידת נשים בהייטק (אילוסטרציה)
ועידת נשים בהייטק (אילוסטרציה)
הייטק (אילוסטרציה)
(צילום: Shutterstock)
נתון שלילי נוסף הוא ירידה של כ-41% בהשקעות זרים בישראל, שמהווה באופן עקבי את עיקר ההשקעות בשוק המקומי, אשר הצטמצם לכ-6.7 מיליארד דולר ב-2023, ונוצר עקב חשש המשקיעים הזרים בנוגע למהלכים הפוליטיים והחברתיים שהתרחשו בישראל ומלחמת חרבות ברזל.
רו"ח ליאת אנזל אביאל, מ-PwC: "מגמת הירידה של עסקאות רכישה ומיזוג בשוק הישראלי חזקה יותר ביחס לעולם. אנו מייחסים את ההאטה המשמעותי בתחום לאי הוודאות הפוליטית והחברתית אשר שררה בישראל במהלך שנת 2023. ניכר כי משקיעים זרים חששו לבצע רכישות בישראל בתקופה זו, ונראה כי נמנעו מלהשקיע ולבצע עסקים בשוק המקומי. עם זאת, צפי להורדת ריבית עשוי לתמוך בשוק בשנה הבאה.
"עוד יודגש כי מרבית העסקאות שהגיעו לסף ה-closing נסגרו למרות המלחמה. יחד עם זאת, מגעים ראשוניים לכניסה לעסקאות בימים אלה מתקיימים בקצב מואט, מה שישפיע על היקף סגירת העסקאות ברבעון הראשון והשני בשנה הבאה".
ב-PwC מעריכים כי הירידה בהיקף עסקאות הענק מושפעים משאיפה של משקיעים לבצע עסקאות עם רמות סיכון נמוכות יותר. יש לציין כי השווי הממוצע לעסקה בשנת 2023 הינו מהנמוכים בעשור האחרון, על אף עסקת Imperva שנרכשה בידי Thales בסך של 6.3 מיליארד דולר.

פער מגמות בין ישראל לעולם

כמו כן, הירידה בהיקף ובכמות העסקאות ניכרת עוד לפני ההסלמה הביטחונית שחלה בחודש אוקטובר. הירידה החדה בכל המדדים מושפעת מהמגמה העולמית אשר החלה כבר במהלך החציון השני של שנת 2022. לגבי שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, הפגיעה בשוק הישראלי היא גבוהה ביחס למגמה העולמית וניתן ליחס אותה לחוסר הוודאות הפוליטית והחברתית בישראל. בראייה שנתית גם למלחמה הנוכחית השפעה שלילית על עסקאות (במהלך אוקטובר-נובמבר).
השנה החולפת הושפעה במידה רבה ממשבר ההייטק העולמי, ענף שבאופן עקבי היווה את עיקר העסקאות בישראל. המשבר, שהחל עוד במהלך שנת 2022, העמיק במהלך החציון הראשון של 2023 ובמחצית השנייה של השנה ניכרים סימני התאוששות ויציאה מהמשבר בארצות הברית ובאירופה. באופן כללי ניכר פער שהולך ונפער בין ישראל והעולם בנוגע למגמות וקצב ההתאוששות בשווקים, נתון המעורר דאגה.
בדוח מציינים כי התחזית להורדת ריבית בנק ישראל, והעובדה שבשוק עדיין נמצא כסף שמחכה להזדמנויות עשויות להביא לעסקאות בעיקר סביב חוסר ברירה של חברות אשר נקלעו למחסור במזומן, או שחוו קושי בפעילות העסקית. כמו כן, למרות ההשפעות השליליות שצוינו, הביקוש והצורך בטכנולוגיה וחדשנות לא נפגעו ואף גוברים עם הזמן לנוכח האתגרים הגלובליים, בין היתר בתחומי הבינה מלאכותית, סייבר, אנרגיה, רפואה, פינטק ועוד.