אחרי הזעם על צה"ל: המחבל שאושפז בביה"ח השרון הועבר למתקן צבאי

המחבל נותח בלילה, ולאחר שמצבו יתייצב הוא ישוחרר ויועבר למתקן כליאה של צה"ל • גורם באחד מבתי החולים בארץ: "מכריחים אותנו לקבל את המחבלים, אפשר היה להסדיר את הנושא מספר פעמים מאז פרצה המלחמה"

בית חולים השרון. צילום: דני מרון

מאז אמש (שלישי) מאושפז בבית החולים השרון מחבל שהובא למקום על ידי צה"ל מרצועת עזה, זאת למרות העובדה כי למרות שחלפו יותר מחודשיים וחצי מאז מתקפת חמאס על יישובי עוטף עזה ודרום הארץ, הצבא טרם הסדיר את נושא הטיפול הרפואי במחבלי חמאס וממשיך לפנותם לבתי החולים בישראל – למרות זעמם, שנחשף ב"ישראל היום"

המחבל נותח במהלך הלילה, וכאשר מצבו יתייצב הוא ישתחרר ויועבר למתקן כליאה של צה"ל. זאת, בנוסף למחבל שהובא לביה"ח לקפלן בשבת על ידי שירותי הביטחון, טופל ושוחרר.

ככל הידוע, הפינוי נעשה במסגרת "סבב" בין בתי החולים, כך שבכל פעם מועבר מחבל לבית חולים אחר. כעת מעדכנים כי המחבל נלקח מבית החולים למתקן צבאי.

מחבלי חמאס שנכנעו ברצועת עזה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

אשפוז המחבלים בבתי החולים בארץ מבוצע על אף התנגדות מנהלי בתי החולים ולמרות שמנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, פנה אל צה"ל בבקשה שיביאו לפתרון הנושא. גורם באחד מבתי החולים ציין כי "משרד הבריאות מסכים להחלטה, בניגוד לדעתם של מנהלי בתי החולים. יש מרכז רפואי של שירות בתי הסוהר, יש יכולות כירורגיות במתקנים של הצבא. מכריחים את בתי החולים לקבל את המחבלים האלו. אפשר היה להסדיר את הטיפול במחבלים כך שהם לא יגיעו אליהם כבר 6 פעמים מאז פרצה המלחמה".

ככל שידוע, אמנם מדובר במקרים ספורים, אך כאלו שמקשים על מערכת הבריאות, פוגעים בלכידות הצוותים בבתי החולים בתקופה רגישה זו וגם מהווים איום ביטחוני על יתר המטופלים. החשש העיקרי בבתי החולים הוא ממצב שיהיה דומה כפי שהיה בתחילת המלחמה, אז הגיעו אנשי "לה פמיליה" לבתי החולים בדרישה להוציא מהם את המחבלים – ורק בהתערבות של עשרות שוטרים הצליחו לשמור על הסדר.

לצד המחבלים, בתיה"ח מעורבים בימים אלו גם במה שכונה "פינוי הומניטרי" – טיפול בנשים ובילדים עזתים שנפגעים מאש צה"ל. אלה מפונים על ידי כוחות צה"ל ומטופלים בארץ, אך כבר היו מקרים שבהם היה קושי בהחזרתם לעזה לאחר מכן, והם הועברו למזרח ירושלים. במערכת הבריאות ציינו כי "יש צורך בהסדרה אל מול צה"ל לגבי אופי הפינוי וההחזרה".

הפגנת חברי "לה פמיליה" בבית החולים שיבא, בחודש אוקטובר // צילום: גדעון מרקוביץ'

אמנם צה"ל הקים בבסיס שדה תימן מעין מרפאה המשמשת לטיפול רפואי במחבלים, אך במקרים כמו צורך בבדיקות הדמיה או בניתוחים הם מובאים לבתי החולים. גורם באחד מבתי בחולים תהה: "למה לא לטפל במחבלים ובבלתי מעורבים בשדה תימן? למה בכלל להעמיד את בתיה"ח בסיטואציה כזו בעת מלחמה?".

לדברי אחד המנהלים, "כשצריך בדיקה בבי"ח, מגיעים לבדיקה וחוזרים, אבל זה קורה מעט מאוד. היה אצלנו מחבל שעבר בדיקה ושוחרר. ברור לנו מהו סדר העדיפויות בטיפול, ועבודת ביה"ח לא נפגעת".

עם זאת, בבי"ח גדול אחר ציינו כי "מי שצריך לדאוג לטיפול הרפואי במחבלים זה הצבא, כמו שהיה בעירק ובאפגניסטן. הקמת בית חולים שדה צבאי זו פרקטיקה מקובלת. אם צה"ל מתגאה שהקים בי"ח שדה בהאיטי ובטורקיה ובכל מקום בעולם, למה שלא יקים פה בי"ח שדה לטיפול במחבלים?".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר