X

לרזות מצריכת שומנים: מהי דיאטת קיטו ולמה היא טרנדית?

בשנים האחרונות, הדיאטה הקטוגנית, המכונה לעתים קרובות דיאטת קיטו, זינקה בפופולריות, וצברה תשומת לב. כל היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שלה, האתגרים ותופעות הלוואי

דיאטה. אילוסטרציה. צילום: GettyImages

דיאטה קטוגנית, הידועה בקיצור כדיאטת קיטו, היא תפריט דל פחמימות ועתיר שומן, בעל שורשים שראשיתם בשנות ה-20 של המאה הקודמת, ושתוכנן בתחילה לטיפול בהתקפים אפילפטיים. בעוד שהדיאטה מגוונת ותורמת לירידה במשקל, לניהול סוכרת ולשיפור ביצועים ספורטיביים, היא מגיעה גם עם חסרונות. במאמר זה, בסיוע ChatGPT, נבין מהי דיאטת קיטו ואיך היא משפיעה על הבריאות.

איך זה עובד?

דיאטת קיטו מבוססת על עיקרון פשוט – שומנים נכנסים, פחמימות יוצאות. על ידי הפחתה דרסטית של צריכת פחמימות והגדלת צריכת השומן, הגוף נכנס למצב של קטוזיס, כלומר תהליך שקורה כאשר מאגרי הפחמימות לשריפת אנרגיה בגוף אוזלים, ובמקום זאת, הגוף עושה שימוש בשומן לאנרגיה. תהליך זה מייצר קטונים (גופי קיטון). הקטונים הם חומרים המהווים מעין דלק חלופי לגלוקוז, והם משתחררים לזרם הדם כאשר הגוף מפרק שומנים. המעבר לקטוזיס לוקח בדרך כלל 2 עד 4 ימים, עם צריכת פחמימות נמוכה הנעה בין 20 ל 50 גרם ליום.

מה בתפריט?

בדיאטה קטוגנית, מזונות מסורתיים עתירי פחמימות כמו לחם, דגנים, פירות, קטניות וירקות שורש אינם נכללים. במקום זאת, הדיאטה שמה דגש על:

אסור. מאפים מתוקים, או בשמם הדיאטני: פחמימות, צילום: Freepik

שומנים: שמנים, חמאה, טחינה, זיתים, אבוקדו, אגוזים וזרעים.

חלבונים: ביצים, בשר, דגים וגבינות.

מותרים. מוצרי חלב וביצים, צילום: azerbaijan_stockers / Freepik

ההגבלות המחמירות הופכות את ההקפדה על הדיאטה למאתגרת, במיוחד בטווח הארוך.

היתרונות הבריאותיים:

דיאטה קטוגנית מקושרת עם מספר יתרונות בריאותיים - אך חשוב לציין שלא לכל הטענות הללו יש ביסוס מדעי מוצק.

· אפילפסיה: דיאטת קיטו, שנקבעה כיעילה במניעת התקפים אפילפטיים, נחשבת לדומה לטיפול תרופתי. מחקר מתמשך בוחן גם יתרונות פוטנציאליים לטיפול באלצהיימר, פרקינסון, טרשת נפוצה, אוטיזם וסרטן המוח.

· ירידה במשקל: דיאטת קיטו מאיצה בתחילה את הירידה במשקל, עם שריפת קלורית מוגברת במהלך המרת שומן. עם זאת, יעילות לטווח ארוך דומה לדיאטות אחרות, וטענות השובע חסרות ראיות מוצקות.

· בריאות הלב: בניגוד לציפיות, דיאטת קיטו עשויה להשפיע לטובה על פרופיל השומנים, להעלות את רמת הכולסטרול הטוב ולהפחית את הכולסטרול הרע. עם זאת, השפעות ארוכות טווח עדיין לא הוכחו באופן חד משמעי.

· טיפול באקנה: צריכת פחמימות מופחתת נקשרה לשיפור במצב אקנה. בעוד שזה מתקבל על הדעת, נדרש במחקר נוסף כדי לבסס את יעילות הדיאטה בטיפול באקנה.

· סיבולת יציבה: ספורטאים בענפים הדורשים סיבולת עשויים להפיק תועלת מתזונה קטוגנית, שיפור יחס שריר-שומן ושיפור ניצול החמצן במהלך פעילות גופנית.

· סוכרת: ממחקרים עולה שלדיאטה קטוגנית יש יתרון קצר-טווח באיזון רמות הסוכר באנשים עם סוכרת סוג 2, ובשנים האחרונות היא צברה פופולריות רבה גם בקרב אנשים עם סוכרת סוג 1. הימנעות כמעט מוחלטת מפחמימות גורמת להפחתה משמעותית של דרישות הגוף לאינסולין.

מנגד, אתגרים ותופעות לוואי:

· ההימנעות: ויתור על מצרכים בסיסיים כמו לחם, פסטה, דגנים, תפוחי אדמה, פירות וממתקים יכול להיות תובעני, מה שהופך את הדיאטה לקשה לתחזוקה.

· תופעות לוואי: דיאטת קיטו עלולה לגרום לתופעות לוואי ראשוניות, כולל עייפות, ריח אצטון בנשימה, בחילות, הקאות, עצירות והפרעות שינה.

לסיכום, דיאטת קיטו מציעה גישה ייחודית לתזונה, ואטרקטיבית בשל היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שלה. השפעתה משתרעת על פני תחומים שונים, אך ביסוס מדעי חסר ותופעות לוואי שונות מדגישים את החשיבות של שיקול דעת זהיר לפני אימוץ אורח חיים קטוגני. ככל שהמחקר ממשיך להתפתח, רצוי לשקול את היתרונות והחסרונות, ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות לקבלת הדרכה אישית ומענה לשאלה האם דיאטת קיטו תואמת את מטרות הבריאות ואת אורח החיים שלכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר