האם ההקלה במתן נשקים עלולה להחריף את האלימות כלפי נשים?

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל אנו עדים לתופעה של התחמשות מסיבית • המדיניות להקלה בקבלת רישיונות נשק עלולה להיות מסוכנת, בעיקר לנשים החוות אלימות בתוך המשפחה

אלימות במשפחה (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

התיקון השני לחוקת ארצות הברית מגן על זכותם של יחידים לשאת נשק, אך זכות זו אינה בלתי מוגבלת והיא נתונה לפרשנות על ידי בתי המשפט. לצערנו אזרחי ארה"ב חווים אירועי רצח רבים כנגד חפים מפשע על ידי עבריינים, ארגוני טרור קיצוניים ומתמודדי נפש, אשר קיבלו נשק בצורה חוקית.

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל אנו עדים לתופעה של התחמשות מסיבית, פעמים ללא אישורים רשמיים.

רק לאחרונה פנה אלי תומר (שם בדוי)  שהיה מטופל אצלי  על רקע אלימות במשפחה, וביקש ממני אישור לרשיון לנשק. לתשובתי "שאני לא מוסמכת לתת אישור כזה", אמר כי "ישיג בכוחות עצמו..".

המדיניות שמקדם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להקלה בקבלת רישיונות לכלי נשק, זכתה להרבה כותרות מאז תחילת המלחמה.  בעבר, תנאי הסף לקבלת רישיון נשק היה שירות צבאי מלא, כיום קבלתו אפשרית גם למי ששרת שנה אחת בלבד בשרות אזרחי או צבאי ולא סיים את השרות הצבאי. המשמעות היא שאזרח שהופסק שירותו הצבאי מכל סיבה שהיא לאחר שנה בלבד כלוחם או שנתיים של שירות בצה"ל, עומד בתנאי הסף.

עלייה חדה בביקוש להוצאת רישיון לנשק, צילום: Getty Images

זאת ועוד מסתבר שאין מעבר של מידע בין משרדי ממשלה שונים, לדוגמא אדם יוכל להביא אישור מרופא משפחה שהוא בריא, אך אף אחד לא ידע שהוא גבר אלים כי לא התקבל מידע ממשרד הרווחה שמדובר בגבר אלים.

כלומר גברים אלימים ומתמודדי נפש עלולים לקבל נשק ולפגוע בנשותיהם. זה המקום לציין כמה מסוכן יהיה לאפשר לגברים לקבל רישיון לאחזקת נשק ללא  הצבת קריטריונים מדויקים, כולל בדיקת רקע וקבלת מידע עדכני ומדויק משרותי הרווחה, משטרה, הערכה רפואית עדכנית ושרות צבאי מלא.

בשבוע שעבר התנועה לטוהר המידות פנתה בדחיפות ליועצת המשפטית לממשלה בהמשך להתנהלותו של השר לביטחון לאומי. במכתבה ציינה התנועה כי "הפגמים הבוטים בהתנהלות המשרד בחלוקת רישיונות נשק, אשר אף הובילו להתפטרות הממונה על רישוי כלי ירייה, מחייבת התערבות מיידית. זאת, מכיוון שהגמשת הקריטריונים, התעלמות מחוות דעת משפטית ומתן אפשרות לעובדים במשרת אמון לחלק רישיונות מהווים סיכון ממשי לחיי אדם". 

צריך לזכור שבמדינת ישראל ישנם כמיליון נשים וילדים כלואים במעגל האלימות. 21 נשים נרצחו מתחילת 2023 ויש יש עוד מאות ניסיונות לרצח שלא מדווחים כי המקרים לא מסתיימים במוות. נשים סובלות מאלימות נפשית, אלימות  כלכלית, אלימות רוחנית, אלימות חברתית, אלימות מינית וכמובן אלימות פיזית כולל מעשי טרור וכמובן מעשי רצח.

דפוסי התנהגות  אלימים יכולים לכלול, איומים, חוויות של טרור, פחד, השפלות מילוליות ופיזיות, מעקבים, הטרדות, בידוד חברתי מניעת שליטה על משאבים כלכלים, אונס, פגיעות מיניות, פגיעות פיזיות ניסיונות לרצח וכמובן מצבי רצח.

מסתבר שדווקא בצד הסולידריות והאחדות בתקופה זו ישנו דיווח על עליה משמעותית באלימות כלפי נפגעות האלימות. במידה ושמעתם על אדם עם רקע של אירועי אלימות שמחזיק נשק, אנא דווחו עליו. זכרו זו לא הלשנה. זו הצלת חיים.

זאת ועוד שאנו מבינים ואו יודעים על מישהו שסובל מאלימות, ולמרות שהוא מעל גיל  18 ולא מוגדר על פי חוק כחסר ישע), מחויבותינו המוסרית כאנשי מקצוע, כשכנים וכחברים, לעודד אותו לפנות לעובדת רווחה מומחית באלימות בלשכה לשירותים חברתיים, מרכזים למניעת אלימות, ויצו ונעמת, משטרה או 118 - קו חרום משרד הרווחה הפועל 24/7. 

ד"ר רונית שרון, מנהלת  מכון קשרים ליעוץ וטיפול פרטני וזוגי, מרצה באוניברסיטה העברית, Kshareem.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר