ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה היום (שלישי) את תקציב המדינה הנוסף לשנת 2023 לקריאה שנייה ושלישית, אחרי דיונים ארוכים ועל אף ההתנגדויות והשאלות שחלקן נשארו פתוחות מצד חברי האופוזיציה בוועדה. מליאת הכנסת תתכנס החל ממחר לדיון וביום חמישי לאישור והצבעה בקריאה השניה והשלישית, ובתוך כך, נודע שאישור תקציב 2024 יידחה ב-50 ימים.
תקציב המדינה נטו לשנת 2023, כולל תשלום החזר חובות יהיה 636.6 מיליארד שקל, ומגבלת ההוצאה תעמוד על 510.6 מיליארד שקל, כלומר תוספת של כ-25.9 מיליארד שקל לתקציב שנת 2023 שאושר בחודש מאי. בעקבות הצורך בהגדלת ההוצאות הממשלתית בשל המלחמה, סך ההוצאה לצורכי המלחמה בשנת 2023 יהיה 28.9 מיליארד שקל - 17 מיליארד שקל מתוכם להוצאות ביטחוניות וכ-12 מיליארד שקל להוצאות אזרחיות (כ-8.9 מיליארד) ואחרות. מימון הגידול מבוסס על תוספת תקציב של כ-25.9 מיליארד שקל (90%) והסטה מתקציבים אחרים בתוך התקציב של כ-3 מיליארד שקל (10%).
17 המיליארדים המיועדים לצרכי ביטחון כאמור, הם עבור תשלום ימי מילואים, חימוש והצטיידות. כ-6.1 מיליארד ישמשו להוצאות סיוע לנפגעים ולמפונים - שיכון מפונים במלונות או מענקי דיור, מסגרות חינוך חלופיות למפונים, מנהלת תקומה, קצבאות לנפגעים ועידוד תעסוקה. 1.8 מיליארד שקל ישמשו לתגבור מערכי ביטחון אזרחיים – משטרת ישראל, שירותי ביטחון מיוחדים, שב"ס, כבאות, כיתות כוננות, הצטיידות חירום לרשויות המקומיות, ומקלטים. 1.8 מיליארד שקל ישמשו להוצאות לטיפול במשק - הלוואות בערבות המדינה, תמריצים לתעסוקה, סיוע לחקלאות, מעונות יום, פיצוי מוסדות תרבות, פינוי פסולת עודפת, כרית ביטחון לשיט ולתעופה. וכמיליארד שקל למערכת הבריאות - מיגון בתי חולים, בריאות הנפש ורכש תרופות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
סמוטריץ'
(צילום: מירי שמעונוביץ לע"מ)

"שר האוצר אמר שהכסף לצרכי ביטחון, הוא שקרן"

במהלך הדיון, ששוב היה סוער במיוחד, התברר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא מתכוון לוותר על הכספים שהוא מבקש להעביר למשרדי הממשלה, שבהם מכהנים שרים ממפלגתו, ולכל היותר יהיה מוכן לדחות רק כ-250 מיליון שקל שיועדו למשרד של חברת מפלגתו אורית סטרוק, מתוך 1.5 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים לתקציב שמגבשים באוצר לשנת 2024.
הטענה של שר האוצר שניסתה להצדיק את הכספים הקואליצוניים הייתה כי מדובר בכספים המיועדים להגברת הביטחון ביו"ש. אולם, הטענה הזאת נסתרה מהמסמכים שהוצגו לוועדת הכספים לקראת המשך הדיונים היום, וכן על ידי חברי האופוזיציה במהלך הוועדה עצמה. על אף שנציגי האוצר טענו בדיון כי חלק קטן מהכספים הפוליטיים שנועדו למשרד של סטרוק מיועדים לצרכי ביטחון, לא ממש ברור אם כך למה הם נמצאים תחת המשרד שלה ולא במשרד הביטחון.
הבוקר במסגרת הדיון על התקציב הנוסף לשנת 2023, הציגו נציגי האוצר פירוט של הכספים הקואליציוניים במסגרת משרד ההתיישבות. נציגי המשרד הציגו כי לאחר תוספת של 200 מיליון שקל עומד תקציב זה על 478 מיליון שקל, מתוכם 110 מיליון ברזרבה שאין להם עדיין אישור משפטי ואינם צבועים לכך, וכי הם יוקצו במידה ויהיה אישור משפטי. בתוך הרזרבה הזאת 75 מיליון שקל מיועד לצרכי ביטחון, כך לדבריהם.
הפירוט של 368 מיליון השקלים שלא כולל 110 מיליון שברזרבה, לפי נציגי האוצר: כ-70 מיליון שקל לפעילות גרעיני משימה; כ-94 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות; 71 מיליון שקל למספר תחומים - תמיכה בשטחי C במסגרת קול קורא, בנוסף, תמיכה של צוותי סיור ומעקב אחר בנייה לא חוקית ביו"ש, ואכיפת מקרקעין; 20 מיליון שקל לפעילות צוותי חירום ליישובים בכלל הארץ - בנגב והגליל, בעוטף עזה ויו"ש; 12 מיליון שקל למערך השירות הלאומי; תמיכה של מכינות כ-32 מיליון שקל, כולל תקציב שיפוצים של כ-19 מיליון שקל, לפרויקטים של כ-60 מכינות. 98 מיליון למינהלת לזהות יהודית - מגוון רחב של פעילויות שעוסקות בזהות יהודית וערכים יהודיים, סדנאות והרצאות לסטודנטים ותלמידים.
על רקע הפירוט תקפו באופוזיציה: "שר האוצר אמר שהכסף לצרכי ביטחון, הוא שקרן". יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני לא מוכן לשיח כזה, הכסף המדובר לביטחון הינו בסעיף אחר".
נציג האוצר הסביר, כאמור, כי הכסף המדובר לצרכי ביטחון נמצא בשני סעיפים: "ה-110 מיליון ברזרבה שטרם אושרו מורכבים מ-75 מיליון שקל למרכיבי ביטחון, וכן מ-10 מיליון לצוותי חירום יישובים בעיקר להתיישבות הצעירה שלא מתוקצבת ע"י משרד הפנים, בנוסף יש רכיב נוסף לביטחון דרך משרד הפנים".
3 צפייה בגלריה
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
דיון על תקציב 2023 בוועדת הכספים
הדיון אתמול על תקציב 2023 בוועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ נעמה לזימי אמרה בדיון: "בניגוד לטענת סמוטריץ' ולטענתם של ראשי הרשויות ביו"ש אתמול בוועדה, מתגלה היום בוועדת כספים כי אין בכלל סעיפי ביטחון בתקציבים הקואליציוניים וספציפית לא במשרד המיותר של סטרוק. הכול סקטוריאלי וצבוע למקורבים לבייס פוליטי ובלי להתחשב במאמץ המלחמתי ובתושבי קו העימות בשאר המדינה. התקציב הזה הוא גזל! אין שום סעיף ביטחון תחת התקציבים הללו. אם רוצים סעיפי ביטחון ראוי שיישבו תחת משרד הביטחון".

"200 אלף שקל בחודש לאולפן המיותר של מנכ"ל רה"מ"

עוד ציינה לזימי את הכספים שמוקצים עבור האולפן של יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בוועדת הכספים: "היום גילינו את תקציב האולפן החדש והמיותר של יוסי שלי במשרד ראש הממשלה - 200 אלף שקל לחודש. לא מספיק שהם לא מסיטים תקציבים מהמשרדים המיותרים, הם ממשיכים במסע הבזיזה חסר האחריות שלהם, בעיצומו של משבר מהקשים שידענו. לא קיבלנו תשובות מדוע תקציב האולפן נמצא תחת 'מטה המשרד' ולא תחת סעיף ה'הסברה', כאילו מדובר בקופה קטנה של ראש הממשלה ומנכ"ל המשרד.
"ח"כ פינדרוס אמר בדיון שאם סוגרים את האולפן הזה - צריך לסגור גם את תאגיד השידור הציבורי. אין גבול לבורות - מדובר בחוסר הבנה מוחלט של ההבדל בין תקשורת חופשית לתקשורת מגויסת. לא ניתן לבריונים האלו לאיים על הדמוקרטיה ועל מוסדות התרבות שלנו. לא ניתן שיהפכו את משאבי המדינה ל'מותרות' שניתן לסגור. נמשיך להשמיע את קול הציבור החופשי".
3 צפייה בגלריה
יוסי שלי  מנכ"ל משרד ראש הממשלה
יוסי שלי  מנכ"ל משרד ראש הממשלה
יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה
(צילום: מערך ההסברה הלאומי )
חברת הכנסת אורית פרקש הכהן אמרה הבוקר כי "בוועדת הכספים עוברים כעת על סעיפי הכספים הקואליציוניים במשרד ראש הממשלה. כששאלתי מה פשר 256 מיליון שקלים שמסתתרים בסעיף 'רזרבה לעמידה במגבלה הפיסקאלית'? הסבירו לי שאלה עוד כספים קואליציוניים שממתינים לחוות דעת משפטית, בתוכם עוד 110 מיליון שקל למשרד למשימות לאומיות, מעבר לכמעט חצי מיליארד שכבר יש".
מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק, תהה: "מרכיבי הביטחון ביהודה ושומרון? ב-410 מיליון שקל תוספת תקציבית חסרת תקדים, רק בשנת 2023, למשרד ההתיישבות המומצא של אורית סטרוק אין שקל אחד למרכיבי הביטחון ביהודה ושומרון. גם לא שקל אחד לאופקים, נתיבות או אילת.
"מדוע? כי לפני מרכיבי הביטחון לשר האוצר היה חשוב יותר ודחוף יותר לשמן את הבייס הפוליטי שלו בכסף קואליציוני מושחת: 'העמקת הזהות היהודית', 'מינהלת הזהות היהודית', 'פרויקטים בתחום הזהות היהודית', 'החטיבה להתיישבות', 'גרעינים משימתיים' ועוד כמה שמות קוד להעברת מאות מיליוני שקלים לעמותות עסקני מפלגת הציונות הדתית.
"כמות השקרים, הסילופים והסחיטה שראיתי בימים האחרונים בוועדת הכספים היא בלתי נתפסת ואין לה תקדים. וכל זה ללא בושה - בימי המלחמה. חייבים לומר את האמת, דווקא עכשיו - ממשלת נתניהו-סמוטריץ' פוגעת פגיעה קשה במאמץ המלחמתי של מדינת ישראל, וגוררת אותנו לקטסטרופה כלכלית. סמוטריץ' - תתבייש ותתפטר".

גם בצמרת האוצר מתנגדים לתקציב: "יש גבול לסבלנות"

לא רק בוועדת הכספים אלא גם בצמרת משרד האוצר קיימת תסיסה נגד כוונות השר לא לוותר על חלק הארי של הכספים הקואליציוניים, ובכיר במשרד התבטא בדיון פנימי כי "סביב הכספים האלה עוד יהיה פה פיצוץ. יש גבול לסבלנות ולאי העברת כספים מסעיפים שאין להם שום קשר למלחמה לצרכי המלחמה עצמה".
גורם בכיר באוצר הזהיר כי העיכובים באישור הגדלת תקציב 2023 לצרכי המלחמה ב-30 מיליארד שקל גורמים למחסור חמור באמצעים לניהול המלחמה ולסייע לעסקים, לאזרחים, למפונים, למינהלת התקומה לשיקום עוטף עזה ולנושאים צבאיים רבים, כולל מימון גיוס מטות אלפי החיילים למילואים.
פורסם לראשונה: 11:33, 12.12.23