בעיצומה של עונת הנדידה: העמותה שמצילה עשרות שקנאים פצועים

אלפי ציפורים ועופות נפגעים במהלך העונה משלל סיבות, ולא כולם מצליחים לשרוד • ב"למען חיות הבר" הצליחו להציל שקנאים רבים, שחבים להם את חייהם: "הם עוזרים בשמירה על האיזון האקולוגי, חשוב שנסייע להם כדי שיוכלו להמשיך בנדידתם"

להקת שקנאים בשמי ישראל. צילום: דרור גלילי

אלפי ציפורים ועופות נמצאים בימים אלו בשיא עונת הנדידה, אך בדרכם הם נפגעים משלל סיבות, מפגיעה בכבלים חשמליים, ירי בידי אנשים או מחסור במזון. בלא מעט מקרים, אלו שנפגעו אינם מסוגלים להמשיך בנדידה – ומתים.

בעמותת "למען חיות הבר" הצילו בשבועות האחרונים עשרות ציפורים ועופות, חלק לא קטן מהם הם שקנאים. באחד מהמקרים, בעמותה קיבלו קריאה על שקנאי פצוע במאגר משמר השרון. אנשי העמותה, בהם יושב הראש שלה אביהוא שרווד, הגיעו למקום והחלו בחילוץ העוף. "הוא היה מאוד לחוץ ומבוהל, היה קשה מאוד להגיע אליו", סיפר שרווד. "בסופו של דבר הצלחנו לתפוס אותו, וטיפלנו בפציעה שלו".

מראה מרהיב: אלפי שקנאים מתעופפים מעל שמי הצפון // צילום: עינבר שלומית רובין - קק"ל

במקרה אחר, בעמותה התקבלה קריאה על שקנאי שנמצא במעיין צבי שבצפון הארץ כשאחת מכנפיו נשברה. "זו הייתה פגיעה בלתי הפיכה, ולכן הוא יישאר בשטח אצלנו בעמותה, בשטח שמותאם לו, במושב אלישמע", מספר שרווד. "אבל הוא לא יהיה לבדו – לצדו יהיו עוד 'יחידי סגולה' שנותרו נכים ושלא היו שורדים בטבע, בהם חסידות, כפנים, לבניות ועוד".

לדברי שרווד, "השקנאים הם מינים חשובים בטבע שעוזרים לשמור על האיזון האקולוגי. חשוב שנציל את חייהם של השקנאים כדי שיוכלו להמשיך בנדידה שלהם".

על מנת שהעמותה, הפועלת באישור רשות הטבע והגנים ללא מטרות רווח, תוכל להמשיך לספק טיפול ומעון שיקומי עבור חיות בר פצועות, היא פונה לתמיכה ציבורית כדי שתוכל להמשיך להציל את חייהן של החיות – ואף להשיב לטבע את אלו שניתן להחזירן.

שרווד עם שקנאי שהציל, צילום: עמותת "למען חיות הבר"
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר