שוטרי ואנשי חמאס שלא קיבלו משכורות התנפלו על משאיות סיוע

בקרב תושבי עזה יש פאניקה מהתפשטות מגיפות, וכבר מאות חלו בדלקת כבד נגיפית • "אין איפה להתקלח, יש כמה תאי שירותים לאלפי בני אדם" • תושב עזה סיפר: "קופסת טונה, גבינה וקצת לחם זה לא מספיק. יש ילדים רעבים בעזה" • בין הבוזזים שהתנפלו על משאיות סיוע ומזון: שוטרי ואנשי חמאס שלא קיבלו משכורות כבר חודשיים

עזתים נעים מצפון לדרום רצועת עזה. צילום: איי.פי.

התקדמות הכוחות והטנקים של הצבא לתוך ח'אן יונס והתעצמות התקיפות והלחימה דחפו עוד ועוד תושבים פלשתינים לעזוב את בתיהם ולנוע דרומה לרפיח. משפחות רבות הגיעו למחנות האוהלים ברפיח אך לא כולן הצליחו למצוא מקום מסודר להשתכן בו. חלק מהתושבים חיפשו מחסות מאולתרים ברחובות בעוד שאחרים התמקמו בצד הדרך או ליד מאהלים קיימים.

תנאי המחייה הירודים שנובעים ממצב המלחמה אשר כפה חמאס, גורמים לעלייה בתחלואה, ולפי עדויות של תושבים מעזה, המצב התברואתי הקשה מגביר התפרצות והתפשטות של מחלות. "המצב פה עכשיו הוא קטסטרופה", אמר ל"ישראל היום" תושב שנמצא ברפיח כבר חודש וחצי. הוא עזב את ביתו בעיר עזה כבר בתחילת המלחמה ועבר לשם עם משפחתו. "אני רואה אנשים עם מחלות עור בגלל הלכלוך והזוהמה. יש מחלות של זיהומי קיבה ומעיים ושלשולים, הקאות והתייבשויות", הוא אומר. לפי הערכות ברצועה, עשרות אלפי ילדים נדבקו במחלות מעיים וריאות.

עזתים עוברים מצפון הרצועה דרומה, צילום: ללא קרדיט

תושב אחר מספר כי כמה מאות בני אדם מקרב העקורים כבר חלו בדלקת נגיפית בכבד (צהבת). "מה שקרה בשבוע האחרון זה שיש אנשים שפיתחו מחלות מסוגים שונים כולל מחלות מידבקות. יש כאלה עם דלקת ריאות שעלולים למות כי אין תנאים לטפל בהם לא מבחינת ציוד ותרופות, ולא מבחינות אחרות. אחת המחלות שמתפשטת עכשיו זה דלקת נגיפית בכבד ואנשים כבר חולים בה וזה מסוכן מאוד", הוא אומר. "המערכת החיסונית לא יכולה להתמודד עם זה. גם מי שלא רוצה להידבק לא יכול למנוע את זה כי אנשים חיים אחד בתוך השני, אין ניקיון ואין היגיינה אישית. הכולירע בדרך. אני לא יודע איך אפשר להחזיק ככה מעמד. קשה למצוא מים ראויים לשתייה ואלה שכבר מספקים לנו נגמרים מהר".

בעזה אומרים כי מערכת הבריאות נמצאת בדרך לקריסה, וכי לנוכח המחסור בסולר, ציוד, וצוותי רפואה, יהיה קושי גדול להתמודד עם תחלואה ומחלות מידבקות שכבר מתחילות להתפשט בקרב האוכלוסייה.

פלשתינים וארגוני סיוע בינל מעריכים כי למעלה ממיליון בני אדם מרוכזים כעת במרחב הדרומי של רפיח. לפי העדויות, תושבים סובלים לא רק מהיעדר מים נקיים אלא גם ממחסור במזון. "אין מים לשתות, ואין אוכל בכמויות שבנאדם צריך, יש אנשים וילדים רעבים עכשיו בעזה. מה הם מקבלים? קצת טונה, גבינה, אונרא חילקו להם חיטה, וזהו".

מחנה הפליטים החדש בדרום עזה, צילום: רויטרס

בפעמים האחרונות שהוכנסו משאיות עם סיוע לרצועה דרך מעבר רפיח או שחולקו מוצרי יסוד על ידי סוכנויות האום, נראה כאוס אזרחי ברחובות. תושבים פלשתינים תועדו עטים על הסחורות. ההתנפלות על מוצרי צריכה בסיסיים משקפת מצב של מחסור קיים באוכל וחשש ממחסור עתידי. "אנשים מנסים לאגור מזון ולצרוך פחות אוכל היום כדי שיהיה להם למחר", אומרים בעזה.
עוד מספרים ברצועה כי בחלק מהמקרים, בין הבוזזים היו גם אנשי חמאס, שוטרים ופקידים של הארגון. "כולם רצו לגנוב אוכל לעצמם ולמשפחות שלהם. אנשי חמאס לא מקבלים משכורת כבר חודשיים מאז שהתחילה המלחמה".

צעירים עזתים מול חברת התיירות, צילום: ללא קרדיט

"יש אנשים ששבועות שלמים לא מתקלחים. יש מקומות שבהם יש כמה תאי שירותים בודדים לכמה אלפי בני אדם. עושים אוכל בחוץ בחול ובאבק כשמי ביוב זורמים, ותינוקות נושמים עשן כל היום. אם לא נמות מהתקיפות, נמות מרעב ומחלות. עזבנו את הבית עם בגדי קיץ. עכשיו לילדים אין בגדים לחורף וקר, גם שמיכות אין. מאיפה נביא ומאיפה נקנה? אנשים חיים בחוץ באוהלים מוצפים מתחת לגשם, מזרנים, מעילים והרבה דברים חסרים", סיפר תושב נוסף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר