X

רוקדים עם כוכבים: אסטרונומים גילו 6 כוכבי לכת הנעים במחול מהפנט

באופן שעד כה לא נצפה מעולם, 6 כוכבי לכת במרחק של כ-100 שנות אור נעים במחול מהפנט ומסונכרן. מערכת הכוכבים שנחשפה רק לאחרונה היא תופעה נדירה בטבע. תגלית אסטרונומית

גלקסיית שביל החלב. צילום: איי.אף.פי

בתגלית יוצאת דופן המרתקת את הקהילה המדעית, אסטרונומים חשפו שישה כוכבי לכת המקיפים כוכב דמוי שמש סמוך, המכונה HD 110067 - אך עושים זאת באופן שעד כה לא נצפה מעולם. Bard עוזר לנו להבין את הגילוי החדש.

המערכת, השוכנת בתוך קבוצת הכוכבים Coma Berenices, נמצאת במרחק של כ-100 שנות אור מאיתנו. לפי מאמר שפורסם בכתב העת Nature, יחסי הגומלין בין הכוכבים הללו מאתגרת את הבנתנו אודות היווצרותם והתפתחותם של כוכבי לכת חוץ-שמשיים. בעוד שהטמפרטורות הלוהטות וההרכב הגזי שלהם מונעים את האפשרות של חיים כפי שאנו מכירים אותם, הדינמיקה המסלולית המורכבת שלהם מספקת תובנות מעניינות על התהליכים המורכבים השולטים במערכות כוכבי לכת.

ששת כוכבי הלכת, שכל אחד מהם גדול מכדור הארץ אך קטן מנפטון, נעים במחול משותף. כוכב לכת אחד משלים שלוש הקפות סביב השמש בעוד כוכב לכת סמוך משלים שתיים, ומציג את הסדר הפנימי של היקום ואת הדיוק המתמטי שלו. בלט מסונכרן זה, תופעה נדירה בטבע, מצביע על כך שכוכבי לכת אלה נותרו בתצורה יציבה זו מאז היווצרותם, לפני מיליארדי שנים.

גילוים של כוכבי לכת חוץ-שמשיים תת-נפטוניים אלה, המסווגים ככאלה בשל גודלם, סיקרן מדענים המבקשים לפענח את החידה הקוסמית של היווצרות כוכבי לכת. מערכת השמש שלנו, לעומת זאת, חסרה כוכב לכת תת-נפטון, מה שגורם לחוקרים לתהות מדוע הסביבה הפלנטרית שלנו חורגת מהתבנית הגלקטית הנפוצה הזו.

כוכבי הלכת החדשים שהתגלו, בקוטר של פי שניים עד שלושה מקוטרו של כדור הארץ, מקיפים את השמש שלהם בתוך פרק זמן קצר יחסית, כאשר הפנימי ביותר משלים סיבוב תוך תשעה ימים בלבד והחיצוני ביותר תוך 54 ימים. קרבתם לכוכב האם שלהם מצביעה על כך שלא סביר שהם יחיו בסביבות ראויות למגורים.

אסטרונומים השתמשו בשילוב של לוויין סקר כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש של נאס"א (TESS) ולוויין CHEOPS של סוכנות החלל האירופית כדי לגלות אבני חן שמימיות אלה. TESS סורק בקפדנות את היקום בחיפוש אחר סימנים דקים של כוכבי לכת חולפים, בעוד CHEOPS מתמקד בחידוד הידע על כוכבי לכת חוץ-שמשיים מוכרים.

הגילוי של ששת כוכבי הלכת הללו לא רק הרחיב את הבנתנו את מגוון כוכבי הלכת מחוץ למערכת השמש, אלא גם פתח נתיבי מחקר חדשים. טלסקופ החלל ג'יימס ווב של נאס"א יצא למשימה לבחון את העולמות הרחוקים האלה, מה שעשוי לחשוף את הרכב האטמוספירות שלהם ולשחרר רמזים נוספים על היווצרותם והתפתחותם.

גילויה של מערכת כוכבי לכת הרמונית זו משמש עדות למרחבי היקום ולמסתורין האינסופי שהוא טומן בחובו. ככל שנמשיך לחקור את היקום, אנו עשויים לגלות פלאים שמימיים נוספים, שכל אחד מהם מוסיף להבנתנו המתרחבת ללא הרף את המארג המורכב של היקום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר