האדם שלידכם נכנס למצב הלם? צ'אטבוט חדש ידריך אתכם איך לסייע

במעבדת המחקר והפיתוח BGU AI FOR SOCIAL WELFARE, פיתחו בוט חדש מבוסס בינה מלאכותית, המעניק עזרה ראשונה לנפגעי הלם וחרדה • הבוט נותן הנחיות ראשוניות למסייע הראשוני בשטח, עד הגעת אנשי הטיפול המקצועי

צ'אטבוט בוואטסאפ יעזור לסייע לנפגעי הלם.. צילום: GettyImages

מעבדת המחקר ופיתוח ,BGU AI FOR SOCIAL WELFARE הפועלת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פיתחה בוט מבוסס AI המאפשר לאזרחים מן השורה ולכוחות הביטחון לסייע לנפגעי הלם ולהחזירם לתפקוד.

הבוט מבוסס על מודלים מקובלים של עזרה ראשונה לנפגעי הלם והוא נותן למסייע הראשוני בשטח המלצות כיצד לפעול בהתאם לאירוע, תוך פחות מדקה.

ראש המעבדה והוגת הרעיון, סגן במיל' ד"ר טליה שוורץ טיירי, זיהתה את הצורך לסייע לנפגעי הלם בזמן אמת, בעת שעסקה בריכוז וטיפול בעשרות מקרים הקשורים לניצולים ומשפחות החטופים והנעדרים.

שוורץ טיירי חברה לסא"ל במיל' נורית כהן אינגר, והשתיים החלו בפיתוח מודל בינה מלאכותית שמטרתו להעניק הנחיות בזמן אמת לסיוע לנפגעי הלם בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי.

גם חשיפה לסרטונים קשים עלולה לגרום לטראומה ולהוביל להלם., צילום: GettyImages

סיוע ראשוני בוואטסאפ

סימפטומים של הלם מופיעים לרוב לאחר אירוע פתאומי ועלולים לכלול שיתוק, רעידות, בכי בלתי נשלט או הקאות. סיוע לנפגעי הלם כולל בדרך כלל מספר פעולות אותן צריך לבצע המסייע הראשוני על אדם אחר השרוי בהלם או על קבוצה.

כאן נכנס לפעולה הבוט, ResiliAID, המעניק למסייע הראשוני הנחיות המותאמות לאירוע (בין אם מדובר ברעידת אדמה, חשיפה לקרב, תאונה, סרטון המכיל מראות קשים או אירוע רב נפגעים) תוך פחות מחצי דקה, במטרה להחזיר לתפקוד את האדם הסובל מסימפטומים של הלם בעוצמה גבוהה.

הבוט, אשר מוטמע בוואטסאפ, מבוסס על מודל שפה רחב היקף אשר עבר אימון והותאם למודלים של תגובה ראשונה (First Response) המקובלים ברפואת החירום והפסיכולוגיה.

שדרות תחת ירי חמאס ב-7 באוקטובר. ניצולים רבים נמצאים מאז במצב פוסט טראומה, צילום: זיו קורן

לאחר שהמשתמשים מזינים בצ'אט תיאור מקרה קצר של האדם או הקבוצה שתפקודה נפגע, המודל משווה את המקרה למקרים דומים שנותחו על ידי מומחים ונותן המלצות מותאמות למקרה הספציפי תוך פחות מ- 30 שניות, מה שמסייע בשלבים הראשוניים של הלם קרב וחוסר תפקוד, עד להגעת איש טיפול מקצועי לשטח.

הבוט אומן על ידי מומחים, חברי סגל במחלקה לעבודה סוציאלית, מהמחלקה לבריאות הציבור ולרפואת חירום, ולכן מבטיח מענה מקסימלי גם לאלו שאינם מנוסים במענה טיפולי ונאלצים לסייע למי שנחשפו לאירוע טראומטי וסובלים מסימפטומים של הלם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר