X

האם ישראל היא אפרטהייד? זה מה שחשב האדם שהפיל את האפרטהייד

עשור למותו של נלסון מנדלה, נשיא דרום-אפריקה השחור הראשון, הוא הזדמנות מצוינת להיזכר מה חשב מי שידע מקרוב מה זה אפרטהייד על הסכסוך בין ישראל לפלסטינים

נלסון מנדלה. צילום: אי.פי

לפני 10 שנים בדיוק מת נלסון מנדלה, המהפכן הדרום-אפריקני שאחראי לסיום משטר האפרטהייד במדינה. בימים שבהם ישראל מואשמת בהיותה משטר מהסוג שבו נלחם מנדלה, הסתייענו ב-ChatGPT וב-Forefront כדי ללמוד על מערכת היחסים בין חתן פרס נובל לשלום לבין מדינת היהודים.

במבט ראשון, מנדלה היה פרו-פלסטיני מובהק. במהלך המאבק נגד האפרטהייד, הקונגרס הלאומי האפריקני (ANC), בראשות מנדלה, הביע הזדהות עם תנועות "שחרור" שונות ברחבי העולם – כולל הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף). מנדלה תמך בפומבי בשאיפה הפלסטינית להגדרה עצמית, תוך הקבלה בין מאבקם של הפלסטינים לזה של דרום אפריקאים שחורים. בנוסף, מנדלה מתח ביקורת קשה על ישראל, על כך שהיתה בין המדינות שקיימו יחסים דיפלומטיים עם משטר האפרטהייד, ואף סיפקה לו נשק. הוא גם גינה את מפעל ההתנחלות, וראה בו פעילות קולוניאליסטית.

עם זאת, מנדלה, שידע דבר או שניים על אפרטהייד, מעולם לא טען כי ישראל היא מדינת אפרטהייד. בתקופת נשיאותו הוא אף ניהל קשר דיפלומטי עם ישראל, שאמנם לא היה מאוד ידידותי, אך הוא נפגש עם יצחק רבין ומנהיגים ישראלים נוספים, ותמך בפתרון הסכסוך על ידי פתרון שתי מדינות לשני עמים, תוך אמונה דתית כמעט באפשרות לדו-קיום במתכונת זו, כולל הכרה הדדית – כלומר לא רק של ישראל בפלסטין, אלא גם של הפלסטינים בזכות הקיום של ישראל כמדינה יהודית. הוא הביע לא פעם תמיכה בציונות ובזכותו של העם היהודי להגדרה עצמית דווקא במולדתו ההיסטורית, וראה הקבלות לא בין האפרטהייד לישראל, אלא בין האפרטהייד למה שעברו היהודים בגלות. הוא דווקא טרח להדגיש את ההבדלים הרבים בין משטר האפרטהייד לשלטונה של ישראל ביהודה ושומרון וברצועת עזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר