האקרים (אילוסטרציה). צילום: צילום: אילוסטרציה, Getty Images

חשד: האקרים איראנים שלחו מיילים בשמו של מפקד יחידת הסייבר של להב 433

הודעת הפייק נשלחה בימים האחרונים למאות אלפים מתושבי ישראל, ובהם סלבריטאים ואנשי כוחות הביטחון • "יצרתי איתך קשר כדי להודיע לך שאתה כפוף לחוק מסוים הליכים, לרבות פורנוגרפיית ילדים", נכתב בעברית קלוקלת בהודעה שכותרתה "הזמנה לצורך חקירה משפטית" • "נראה שהם מצאו ברשת נייר רשמי - אין מה לדאוג, הם לא פרצו לשום חשבון", מרגיע מפקד היחידה, סנ"צ דודי קץ

לאחר שסוכנויות אמריקניות וישראליות הזהירו מצבא ההאקרים של איראן, המתכנן לפגוע בתשתיות מים, אנרגיה ומזון בארה"ב - כעת נראה כי משמרות המהפכה החליטו להטריד גם את מפקד יחידת הסייבר של להב 433, סנ"צ דודי קץ, ולשלוח בשמו הזמנות לחקירה בחשד לפדופיליה.

את הודעת הפייק הם שלחו בימים האחרונים למאות אלפים מתושבי ישראל, ובהם סלבריטאים ואנשי כוחות הביטחון. לכל מייל מצורף קובץ עם סמל משטרת ישראל והלוגו של האינטרפול, והוא נושא את הכותרת "הזמנה לצורך חקירה משפטית". נראה כי ההודעה תורגמה בגוגל טרנסלייט.

ד״ר דורית טס מנובה, מנהלת בי״ח מעיני הישועה על מתקפת הסייבר (ארכיון) // ישראל היום חדשות

"שמי DUDI KATZ, ראש היחידה הארצית לפשעי סייבר במשטרת ישראל, במאבק בפשיעה ובפשעי סייבר, בשיתוף INTERPOL", כך נכתב. "לאחר תפיסת חדירת הסייבר, בשיתוף המרכז הלאומי לניתוח תמונות פורנוגרפיה של ילדים ושירות הניתוח של ארגון המשטרה הפלילית הבינלאומית, יצרתי איתך קשר כדי להודיע לך שאתה כפוף לחוק מסוים הליכים, לרבות פורנוגרפיית ילדים, אתרי פורנוגרפיה, פורנוגרפיה ברשת, פדופיל, אקסביניזם".

הכתיבה העילגת והמילים הלא ברורות מחריפות ככל שממשיכים בקריאה: "אנו מזמינים אותך לעשות עסקים במייל, בכתובת הבאה, שים לב למניע שלך, על מנת שניתן יהיה לחקור ולבקר כדי שהסנקציות יאושרו. זהו פרק זמן קצר מדי של 72 שעות. לאחר המועד האחרון, אנו נעביר את התיק שלך לתובע המטפל בתיק שלך כדי שיוציא צו מעצרך. לכן, תירשם כעבריין המין והמקרה שלך ייחשף גם בתקשורת. פעולותיך יופצו אפוא לציבור הרחב על מנת למנוע חזרה על המעשה הפלילי. ובכך להניא מועמדים אחרים משיטות אלו. עכשיו אתה נבדק".

הודעת המייל המזויפת שהופצה, צילום: ללא

סנ"צ קץ לא ידע על המכתב עד שהגיעו אליו קצינים מהמשטרה, אחד מהם משרת בלהב 433, ושאלו אותו לפשרו. "המטרה היא לזרוע תבהלה בציבור", מתריע סנ"צ קץ. "במבט ראשון המכתב נראה אותנטי. קצינת משטרה שקיבלה את המייל עוסקת בעבירות מין נגד קטינים, והיא לא הבינה למה היא מקבלת ממני זימון. הקצינה יצרה איתי קשר והסבירה שהיא מטפלת בחומרים פדופיליים מתוקף תפקידה. הבהרתי לה שזה פייק.

מפקד יחידת הסייבר של להב 433, סנ"צ דודי קץ, צילום: דוברות המשטרה

"והיא לא היחידה. אני יודע שהמייל הגיע לשחקנית מוכרת, לכמה עורכי דין, לראש מועצה מהצפון ולשני קציני משטרה בדרגת תת־ניצב, אחד מהם בדימוס. אזרחים רבים התקשרו למשטרה כדי לברר כיצד שמם שורבב לפרשת פדופיליה. האיראנים רצו לייצר פאניקה. אני מבהיר לציבור כי מייל רשמי של המשטרה תמיד יסתיים באותיות gov.il, ולא יהיה שייך לג'ימייל".

"מנסים לייצר בהלה"

אתה יודע איך הם הגיעו לפרטים שלך?

"אני מניח שזה מכיוון שהיחידה נמצאת תמיד בפרופיל גבוה, וקל למצוא את השם שלי. כשראיתי את ההודעה, שמתי לב שמתחת לסמל המדינה כתוב 'אטאט ד'ישראל', שזה בצרפתית 'מדינת ישראל'. לפני התפקיד הזה הייתי נספח בצרפת, ונראה שהם מצאו ברשת נייר רשמי מאותה התקופה. אין מה לדאוג, הם לא פרצו לשום חשבון, הם פשוט עשו גוגל".

מה נעשה כדי למנוע מהמייל להגיע לעוד מאות אלפי אזרחים?

"אנחנו פועלים מול גוגל כדי לחסום את תיבת המייל הזו, ואנחנו גם מנסים להתחקות אחר המקור שלו. אין לנו ספק שמדובר באיראן, כי מנגנוני ההגנה הרבים שחוסמים אותנו מלמדים שלא מדובר באדם שחמד לצון".

אז יחידת הסייבר תחקור את פרשת המייל המזויף שנשלח בשם מפקד היחידה?

"לא מדובר באירוע פלילי ואין דרישה לכופר, אז מי שיתעסקו עם זה הם כוחות הביטחון. בכל מקרה, חשוב להזהיר את הציבור לא לפתוח קובצי אימייל חשודים".

התאכזבת שהתחזו אליך?

"ממש לא. זה המשחק בעולמות האלו, והיריב שלך מטרגט אותך בכלים שלו. מאז תחילת המלחמה אנחנו מזהים עלייה משמעותית בניסיונות של האויב לייצר בהלה בציבור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו