החתימה של ים מדר בפנרבחצ'ה בקיץ ייצרה לא מעט כותרות. עם זאת, חייבים להודות שלמרות העניין האוטומטי שלנו בלגיונרים הישראלים, עד הימים האחרונים מדר לא בדיוק סיפק יכולת יוצאת דופן או סיפורים דרמטיים. והנה, בתוך 48 שעות הגארד הישראלי כבש את כותרות הספורט המרכזיות. רגע אחד הוא מציג את המשחק הטוב בקריירה, דווקא מול אלופת אירופה ריאל מדריד, מוביל את פנר עם 17 נקודות ומקנח בסל ניצחון דרמטי, ורגע אחר הוא נקלע לאירוע מכוער במהלך משחק שבו הוא נפגע בפניו ממטבע שנזרק אליו מיציע אוהדי בשיקטאש. וכל זה קורה בטורקיה, כשבישראל מלחמה.
נלך קצת לאחור. כעשרה ימים אחרי פרוץ המלחמה הוציא המל"ל הודעה שקוראת לכל הישראלים ששוהים בטורקיה לצאת בהקדם מהמדינה, וכמו כן העלה את אזהרת המסע לרמה 4, הגבוהה ביותר. באותם ימים פנרבחצ'ה סיימה משחק יורוליג מול מילאנו וכבר החלה להתכונן למשחק הליגה מול קרשיאקה, ומדר, ככדורסלן מקצועי, לא יכול היה לקחת את הדברים שלו ולעזוב. במקום זאת, גם כדי להרגיע את הלחצים וגם כדי לשמור על ביטחון הישראלי, הציב המועדון אבטחה 24/7 בכניסה לבניין שלו. מדר התבקש לא להסתובב יותר מדי במקומות המוניים, ובכל שבוע מישהו אחר מבני משפחתו הגיע כדי לשהות איתו בטורקיה.
2 צפייה בגלריה
שחקן פנרבחצ'ה ים מדר
שחקן פנרבחצ'ה ים מדר
כבש את כותרות הספורט המרכזיות ב-48 שעות משוגעות. ים מדר
(מתוך האתר הרשמי של פנרבחצ'ה)
"מי שמכיר את ים יודע שקשה מאוד להוציא אותו מאיזון", אמרו בסביבת השחקן, "הוא אמנם מנסה להוריד פרופיל בחודשיים האחרונים, אבל הוא ממש לא מרגיש מאוים. הוא קיבל את כל התמיכה האפשרית מהמועדון".

המאמן איטודיס: זה מעשה טרור

בחמשת המשחקים הראשונים ביורוליג מדר הציג יכולת סבירה עם ממוצע של 7.4 נקודות, אבל מאז ה-9 בנובמבר חלה ירידה דרסטית ביכולת שלו – בארבעת המשחקים שבהם הפסידה פנרבחצ'ה באירופה הוא ירד לממוצע של 3 נקודות בלבד. "ברור שכל המצב בישראל משפיע עליו, אבל זה כמו על כל ישראל, זאת תקופה באמת לא פשוטה", הסבירו בסביבתו.
אבל לישראלי בן ה־22 יש אופי חזק, ואפשר היה לראות זאת במשחק ביום חמישי האחרון מול ריאל מדריד. מדר עלה לפרקט לראשונה בתחילת הרבע השני ובמשך 22 דקות רצופות קלע 15 נקודות. בתחילת הרבע האחרון המאמן דימיטריס איטודיס החליט להוריד אותו לספסל, לפי דיווחים בטורקיה מאחר שלא אהב את יכולתו ההגנתית. מדר בקושי ראה פרקט, גם כשהמשחק נכנס להארכה, עד שהחליט לגשת למאמנו וביקש ממנו לעלות לשחק. הוא באמת עלה בפוזשן האחרון וכאמור, קלע סל ניצחון על הבאזר.
האופוריה וההתרגשות החזיקו מעמד בקושי 48 שעות. במשחק הליגה הטעון מול בשיקטאש הוא ספג מטבע ישירות למצחו, החל לדמם ונשכב על הפרקט למשך דקות ארוכות. המשחק הופסק, מדר נתפר מעל עינו, אך שב לפרקט אחרי שביקש לחזור לשחק. "בהתחלה ניסו להבין אם המטבע כוון ספציפית לעבר ים, בדקו בכל הסרטונים האפשריים רק כדי לשלול את זה", סיפר עיתונאי טורקי שמסקר את הקבוצות ביורוליג.
"במועדון ידעו למה הכל התחיל, אבל רק רצו לוודא. צריך להבין שיש אפס סובלנות כלפי דברים כאלה בקבוצות בטורקיה. אם שחקן ישראלי או כל שחקן אחר מגיע לקבוצה טורקית ומייצג אותה, אז כולם יכבדו אותו, לא משנה מאיזה מוצא הוא. קבוצות סולדות מהדברים האלה כי מנסים להפריד בין מה שקורה בפוליטיקה לבין הספורט. בקשר למשחק מול בשיקטאש, חייבים להבין שמדובר בדרבי. זה ממש לא היה מכוון לים וזה לא קשור לזה שהוא ישראלי".
2 צפייה בגלריה
ים מדר
ים מדר
"יש אפס סובלנות כלפי דברים כאלה בקבוצות בטורקיה". מדר לאחר שחטף מטבע בפניו מאוהדי בשיקטאש
(צילום מסך)
פנרבחצ'ה פירסמה הודעה חריפה בנושא: "לאחר המשחק מדר התלונן על אובדן ראייה חלקי. מלבד קללות לאורך כל המשחק, נזרקו אין־ספור חפצים מהיציע, שיצרו סביבה שאיימה על בריאותם של כל הנוכחים במגרש. אנו מגנים את אלו שיצרו את הסביבה הזו ואת השופטים שהמשיכו במשחק למרות שאחד הכדורסלנים שלנו נפצע. אנו מצפים שהאמצעים המחמירים ביותר יינקטו וייושמו כדי למנוע אירועים מבישים דומים בעתיד“.
המאמן איטודיס מחה: "אני רוצה להפנות שאלה להתאחדות הכדורסל הטורקית, לשופטים. האם זו אסטרטגיה לפצוע שחקן בדיוק כשהכל הולך כשורה? האם זה נכון להמשיך את המשחק כששחקן נפצע? בכל מקום אחר בעולם המשחק הזה היה מופסק. צריך לזהות את האנשים שגרמו לזה במצלמות האבטחה ולהכניס אותם לכלא. זה מעשה טרור".

האב זוהר: החפץ לא נזרק לכיוונו

המעבר של מדר בקיץ האחרון מפרטיזן בלגרד לפנרבחצ'ה הכה גלים ביורוליג. לא בכל עונה שחקן שרק החל את דרכו באירופה, מעז לעזוב את מי שנתן לו את הבמה הגדולה ביותר ובמקביל נחשב לגדול מאמני הכדורסל ביבשת, ז'ליקו אוברדוביץ', והיו בקבוצה מי שהרימו גבה ואף כעסו. לעובדה שהקבוצה הטורקית הציעה למדר סכום עתק של מיליון דולר לעונה בחוזה לשנתיים, בוודאי היה חלק משמעותי במהלך. ההחתמה המפתיעה הפכה את מדר לכדורסלן הישראלי הראשון בליגה הטורקית (מאז הצטרף אליו נמרוד לוי שחתם בסמסונספור), דבר שבימי שגרה נתפס כמהלך מקצועי וכלכלי הגיוני, אבל מאז 7 באוקטובר מחייב את מדר להתמודד עם סיטואציה מורכבת וטעונה, שאף עלולה להפוך למאיימת.
בתוך כל הסערה סביב מדר, וכחלק מהרצון להרגיע את הרוחות, הוחלט בשיתוף עם הקבוצה שעדיף שהוא יגיע לישראל ליומיים הקרובים. "ים יגיע לארץ להמשך טיפול מהיר", הסביר אביו זוהר, "אני יכול להגיד שכל האירוע לא קרה בגלל שהוא ישראלי, החפץ לא נזרק לכיוונו. הייתה שם איזו תקרית עם האוהדים, התפרעות גדולה ובלגן, אבל זה באמת לא כוון לים. היו שם עוד כאלה שנפגעו מחפצים שנזרקו מהיציע. אנחנו נמצאים בסביבה מאוד טובה, וכל מי שסביבו מאוד הוגנים ומאוד תומכים. ים הוא מקצוען, הוא לא נותן לשום דבר להזיז אותו מהמטרות שלו. רק ביום חמישי האחרון הוא קלע את הסל הכי מטורף בקריירה, וחמש דקות אחרי זה הוא הלך לאכול שניצל ביתי. לא מעניין אותו כל הכוכבות הזאת".