X

מאסק לא מפסיק לחגוג: עוד הישג בלתי אפשרי

בסוף השבוע חגג מאסק לא רק את תחילת המסירה של הטנדר המשוריין של טסלה, אלא גם את הפעם ה-250 שבה הוא עושה את מה שלפני פחות מעשור טענו שהוא לא יצליח לעשות אפילו פעם אחת

פלקון 9 בשיגור (ארכיון). צילום: SpaceX

חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, השיגה בסוף השבוע אבן דרך משמעותית נוספת, לאחר עוד שיגור מוצלח של טיל ה-Falcon 9 שלה. על ההישג שמאסק יכול לסמן עליו V נספר בסיוע Perplexity.

הטיל שהמריא בשעה 20:19 במוצאי שבת (לפי שעון ישראל) מבסיס חיל החלל ונדנברג שבקליפורניה נשא מטען שכלל 25 לוויינים, ביניהם לוויין בשם EIRSAT-1 שנבנה על ידי סטודנטים מאירלנד לצורכי מחקר חינוכי; לוויין הריגול הדרום-קוריאני EO/IR 425, הראשון מתוך חמישה ש-SpaceX נשכרה לשגר לחלל עד 2025; ולוויינים מסחריים של Space BD, SITAEL, D-Orbit, York Space Systems ו-PlanetIQ.

אבל המטען לא היה הכוכב של השיגור – אלא הטיל. השלב הראשון של רקטת הפלקון 9 ששיגרה את הטילים נחת בשלום במנחת 4 של נמל החלל כ-8 דקות לאחר ההמראה, במה שהיה הפעם ה-250 שבה הנחיתה SpaceX טיל שיגור לשימוש חוזר. נזכיר כי באמצע העשור הקודם, כאשר החלה החברה בניסויים להנחתת טילים למחזור, נחשב עצם הרעיון למגוחך ובלתי אפשרי. כעת הוא כבר בוצע בהצלחה רבע מאה (או חמישה יובלות – איך שתעדיפו) פעמים.

מעבר לכך, השיגור הזה היה ה-88 שביצעה השנה SpaceX – מה שאומר שיש עדיין סיכוי שתצליח להגיע השנה לרף שקבע מאסק, של 100 שיגורים בשנה. נזכיר כי לאחרונה מבצעת החברה שיגורים בתדירות של כמעט פעם ביומיים – ועם 27 ימים שנותרו, 12 שיגורים נוספים הם בהחלט מטרה ברת השגה. עבור טילי פלקון 9 היה זה השיגור ה-84, כאשר ארבעת האחרים התבססו על טילים גדולים יותר – שניים היו של Falcon Heavy הגדול יותר, והשניים המדוברים ביותר היו שיגורי הניסוי של Spaceship, הטיל הגדול בתולדות האנושות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר