משימה כמעט בלתי-אפשרית: "כאשר אין ספקות, הוועדה מכריזה פה אחד על קביעת מוות"

צוות משרד הבריאות שקבע את מותם של החטופים שהוכרזו כהרוגים בסוף השבוע: "מכלול הנתונים איפשר לנו לקבל החלטה שאדם אינו בחיים. זו לא החלטה פשוטה. קיבלנו מידע נוסף ואז יכולנו לקבל החלטה חד-משמעית"

המכון לרפואה משפטית, אבו כביר. צילום: יהושע יוסף (ארכיון)

בסוף השבוע נמסרו הודעות למשפחותיהם של שבעה ישראלים שנחשבו עד כה לחטופים או נעדרים, אך התברר שהם מתים וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס: אל"מ אסף חממי - מפקד החטיבה הדרומית, אריה זלמנוביץ', מיה גורן, רונן אנגל, אליהו צ'רצ'יל מרגלית, עופרה קידר וגיא אילוז. הודעות אלו מצטרפות להודעות שנמסרו במהלך השבוע שעבר למשפחותיהם של עוד שלושה חטופים שנקבע מותם אך גופותיהם מוחזקות בעזה.

סרטוני החטופים ששבו שהוקרנו בעצרת בתל אביב // מטה משפחות החטופים

דובר צה"ל חשף ביום שישי בערב כי להחלטה על מסירת ההודעות שותף גם משרד הבריאות, באמצעות צוות שהוקם בכדי לסייע בקביעת מותם של החטופים ובמסירת מידע למשפחות על גורל יקיריהם. בצוות חברים שלושה רופאים בכירים שהקימו ועדה שצופה בתיעוד שקיים במערכת הביטחון מהחטיפה, ונעזרת במידע מודיעיני נוסף - ואשר לאחרונה הסתייעה מאד גם בעדויות השבים.

"לתת למשפחות את המידע המדוייק"

הוועדה קבעה עד כה את מותם של 10 מהחטופים, בהסתמך על צילומים, מידע מודיעיני ועדויות.
לאחר דיון מעמיק, וכאשר אין ספקות בהחלטה פה אחד מכריזה הוועדה על קביעת מוות. "התהליך הזה שאנו ניגשים אליו בחרדת קודש נולד מתוך בקשה של הצבא שליווה את משפחות החטופים. עלו שאלות בעקבות צפייה בסרטוני חמאס ורצינו לתת למשפחות את המידע המדוייק והנכון על מצבם הרפואי של החטופים", מסבירה ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, כירורגית בכירה ומנוסה העומדת בראש הועדה. לצד ד"ר מזרחי חברים בועדה גם ד"ר חן קוגל - ראש המכון לרפואה משפטית ופרופ' עופר מרי, מנהל בית-חולים "שערי צדק", כירורג לב ומומחה טראומה.

המונים בהלוויה בהר הרצל. כרגע גופות מוחזקות בידי חמאס, צילום: אורן בן חקון

במקרים שפורסמו כעת קיבלנו מידע נוסף ואז יכולנו לקבל החלטה חד-משמעית. ההחלטה היא פה אחד ולא היו לנו ספקות. אני אומרת את זה עם לא מעט צער וקושי - כי זו לא החלטה קלה"

מאז השבעה באוקטובר היו מקרים שבהם נקבע מוות על סמך ראיה פורנזית, כמו במקרה של שני לוק ז"ל, כאשר נמצאה עצם גולגולת שלה - כאשר הוועדה דנה במקרים שבהם אין ראיה מתחום הרפואה המשפטית, אלא תיעוד בסרטונים, עדויות של אנשים ומידע מודיעיני נוסף.

"הראו לנו הרבה מאד סרטונים, בעיקר ממצלמות אבטחה ומהרשתות החברתיות, ובחלק מהמקרים בתמיכת עדויות - בין של השבים ובין אם אחרים" מציינת ד"ר מזרחי, "מכלול הנתונים גרם לכך שיכולנו לקבל החלטה שאדם אינו בחיים. זו לא החלטה פשוטה. יש מקרים שהראיות שהוצגו הספיקו לקביעה מסוייגת לפיה האדם מת בסבירות גבוהה או גבוהה מאד ובהינתן שלא קיבל טיפול רפואי. אך במקרים שפורסמו כעת קיבלנו מידע נוסף ואז יכולנו לקבל החלטה חד-משמעית. ההחלטה היא פה אחד ולא היו לנו ספקות. אני אומרת את זה עם לא מעט צער וקושי - כי זו לא החלטה קלה".

"לאפשר סגירת מעגל"

הרופאים מספקים למשפחות גם ניתוח של הפגיעה, והסבר להחלטתם: "בתיעוד רואים את פצעי הירי ומנתחים את הפגיעות. בחלק גדול מהמקרים היו פגיעות בגולגולת, בבית החזה או בכלי-דם גדולים, וזה מה שמביא להחלטות. או שיש עדות לדימומים גדולים. אנחנו מחפשים תנועות נשימה, מסתכלים על העפעפיים ומחפשים תנועות עיניים ותנועות התגוננות, מחפשים כל סימן חיים".

ד"ר חן קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית, צילום: דודי ועקנין

החלטת הוועדה מועברת גם לרב הראשי לישראל ולהחלטות אלו יש גם משמעות בנושא עגינות ובנושאים הלכתיים. כאשר מדובר בחיילים המידע עובר לרב הצבאי הראשי לצורך החלטתו. המידע שהתקבל מהחטופים שחזרו השבוע היה מכריע במקרים הללו: "המידע של השבים סייע בלא מעט מהמקרים. הם תיארו דברים שהם שמעו ופרטים שהם ידעו", מסבירה ד"ר הגר מזרחי, ומסכמת: "כל האנשים ששותפים לתהליך, וגם גורמי הצבא השונים - כולם מתייחסים לכך בחרדת קודש, מתוך רצון להביא ודאות למשפחות. הכל נובע מרצון להבין מה קרה לחטופים, ולהביא למשפחות מידע רפואי שיעזור ויאפשר להם להתמודד עם האירועים הקשים - ואולי איזו סגירת מעגל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר