גורמים מדיניים מצהירים בתוקף: "המו"מ לשחרור חטופים יימשך רק תחת אש"

לאחר חידוש הלחימה: בלשכת רה"מ הודיעו שהמחויבות להחזרת החטופים עודנה תקפה • דיווח: המגעים נמשכים • בחמאס ניסו לכלול שחרור של גופות בעסקה, אך להותיר בידיהם עשר נשים שלא שוחררו

רה"מ נתניהו, אלוף אבי גיל וראש המל"ל הנגבי. צילום: קובי גדעון, לע"מ

מאחורי הקלעים של המשא ומתן בין ישראל למתווכות חמאס-מצרים וקטאר: על רקע חידוש הלחימה, בלשכת רה"מ הבהירו כי המחויבות להחזרת החטופים עודנה תקפה, משמע המשא ומתן עשוי להימשך גם תחת אש.

דובר צה"ל: "הטענות של חמאס על משפחת ביבס עדיין אינן מאומתות"// דובר צה"ל

גורמים רשמיים בישראל אמרו אמש (חמישי), כי לא יסכימו שוב לעסקה שתיראה כמו זו שהסתיימה ותתאפיין בטפטופים של שבויים, אלא רק בהחזרה של כולם. כדי להגיע ליעד הזה, אמרו שרים בקבינט כי יש ללחוץ את חמאס צבאית גם אם המו"מ נמשך.

בדיווח הבוקר ב-CNN נמסר כי, ישראל והמתווכות טרם הכריזו באופן רשמי על סיום השיחות, אך במשרד ראש הממשלה הבהירו כי הפרת המתווה על ידי חמאס היא שהובילה לחידוש הלחימה. 

סינוואר. ישראל לא תסכים להסכם דומה כפי שהיה עד עתה, צילום: רשתות ערביות

אתמול, לאחר שחרור החטופים, בחמאס לא העבירו רשימה התואמת את ההסכם, כלומר היא לא כללה נשים או ילדים בחיים. לאורך הלילה לא נמסרו כל תיקונים או תוספות מהצד של ארגון הטרור, כפי שנעשה לאורך הימים האחרונים. כך, בשעה שבע בבוקר, כשהצדדים לא הגיעו להסכמות חודשה האש מעזה ובמקביל צה"ל חידש גם הוא את הלחימה. גורמים המעורים במשא ומתן חזרו והדגישו כי חמאס סירב לעמוד בתנאי העסקה שהייתה מאפשרת את הארכת הפסקת האש עד ליום ראשון.

בין היתר, ניסו בארגון הטרור לכלול שחרור של גופות בעסקה אך להותיר בידיהם עשר נשים שלא שוחררו עד לרגע זה. השיחות עם מצרים וקטאר לא הצליחו ללחוץ את חמאס, מה שהוביל לחידוש האש הבוקר.

גורמים מדיניים אמרו הבוקר (שישי), כי כעת אם חמאס ירצה בכך, השיחות יימשכו רק תוך כדי לחימה ואין בכוונת ישראל לנצור את האש במטרה לאפשר משא ומתן. המטרה, כמו בפעם הקודמת, להתקדם במטרות המלחמה במקביל: מחד למוטט את ארגון הטרור ומאידך ללחוץ אותו צבאית להצעה טובה לשחרור החטופים שעוד נותרו בידיו.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ניסה אמש ללחוץ את ישראל לפעול בזמן מוגבל מול חמאס וגם לפעול כירורגית ברצועה, מה שיצמצם את מרחב הפעולה הישראלי. הבוקר עזב בלינקן את ישראל דקות לאחר חידוש הלחימה ובלי שקיבל התחייבות ישראלית לכך.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, צילום: גדעון מרקוביץ'

כבר באמצע השבוע הודיעו גורמים רשמיים כי לא ידונו עם חמאס על הארכת הפסקת האש בתמורה לשחרור יתר החטופים - עד שלא ימוצה המתווה הנוכחי. החלטת ארגון הטרור להפר את ההסכם ולהותיר בידיו את החטופות האחרונות שכנעה רק את הצד הישראלי כי חמאס אינו מתכוון לעמוד בעסקה או בזו שתבוא אחריה כל עוד הוא נמצא בעמדת מיקוח "שווה". חידוש הלחימה נועד גם לדחוק אותו לפינה ולשים על השולחן הצעה טובה יותר ומחויבת יותר להשבת החטופים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר