בתוך חודש בלבד הוגשו 573 בקשות להקמת ממ"ד בהליך של פטור מהיתר בנייה ברחבי הארץ, מאז אושרו התקנות במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אשר מרחיבות את תמ"א 40, תוכנית המיגון הארצית, ובכך מאפשרות הקמת מרחבים מוגנים דירתיים ללא הצורך בהיתר בנייה בבתים פרטיים צמודי קרקע ובבתים בני 1-2 קומות. כך עולה מנתוני פיקוד העורף שהגיעו לידי ynet. מתוך כלל הבקשות שהוגשו, אושרו 316 בקשות - שיא כל הזמנים באישור הקמת ממ"דים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היום (ד') אישרה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות היו"ר ח"כ יעקב אשר, לקריאה שנייה ושלישית ואחריה אישרה מליאת הכנסת את סעיפי תיקון 149 לחוק התכנון והבנייה, המאפשרים את קיצור הליכי הקמת הממ"דים בבניינים קיימים, בדגש על מסלול מזורז ללא היתר בבתים פרטיים ובניינים נמוכים. יצוין כי סעיף 6 להצעת החוק, שעוסק בהקמת מתחמים למפונים ללא היתר ובשיקום חבל התקומה, פוצל מהחוק ויובא לדיון בוועדה בשבוע הבא. הצעת החוק הממשלתית עברה שינויים במהלך הדיונים בוועדה לבקשת ח"כ אשר, ונכללו בה מספר תיקוני חקיקה שנועדו לאפשר הקמת מרחבים מוגנים, הן בבתי מגורים והן במוסדות ציבור, בהליכים מהירים.
1 צפייה בגלריה
בניית ממ"דים בשדרות, 2010
בניית ממ"דים בשדרות, 2010
בניית ממ"דים
(צילום: עמית שעל)
כזכור, ב-25 באוקטובר חתם שר הפנים, משה ארבל, על תקנות הפטור מהיתר שהמליצה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות נתן אלנתן, לממ"דים בבתים צמודי קרקע, ובמבנים בני 2 קומות, שקווי הבניין שלהם מאפשרים את הקמת הממ"ד, זאת בהתאם לבדיקה של עורך התוכנית.
בנוסף, אישרה המועצה מסלול מהיר להקמת ממ"דים בכל רחבי הארץ, בעקבות המצב הביטחוני והדחיפות הרבה בצרכי מיגון של תושבים בכל רחבי הארץ. מדובר בתוכנית מתאר ארצית חדשה שתאפשר מסלול מהיר להקמת ממ"דים בכל חלקי הארץ (תמ"א/ 40/ א/ 1/1), שמהווה כאמור הרחבה של תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 40/א/1) למיגון, שאושרה בשנת 2019 וחלה על יישובי גבול הצפון בלבד, ומאפשרת הליך מזורז למיגון בטווח של כ-9 ק"מ מהגבול הצפוני.
כיום הקמת ממ"ד אפשרית בהתאם להוראות התוכנית החלה על המגרש, וכל חריגה ממנה מחייבת הליך של פרסום הקלה, על כל המשתמע מכך. תוכנית תמ"א 40/א/1 שחלה על יישובי הצפון, מאפשרת הקמת ממ"ד גם בסטייה מהוראות התוכניות המפורטות החלות על המגרש, ועם הרחבתה לכלל חלקי הארץ ניתן יהיה בכל מקום להוציא מכוחה היתר בנייה להקמת ממ"ד, גם אם אינו תואם את התוכנית המפורטת.

ראשל"צ: תוספת של ממ"דים לעשרות מבני חינוך

התיקון לחוק התכנון והבנייה שאושר היום יאפשר הקמת ממ"ד בחריגה מקו בניין, הן במבני מגורים והן עבור מבני ציבור בהם בתי ספר וגני ילדים. ממינהל התכנון נמסר כי העיר ראשון לציון כבר הודיעה שאישור תוכנית המתאר תאפשר תוספת ממ"דים לעשרות מבני חינוך בעיר. בנוסף, בהצעת התיקון לחוק שגובשה לצורך ההצבעה היום מוצע כי תוספת של 3 מ"ר לממ"דים קיימים ביישובי קו העימות תתאפשר גם בבניינים גדולים יותר משתי קומות. דיון על אישור סופי של התוכנית במועצה הארצית לתכנון ולבנייה נמצא כבר בסדר היום למחר.
בפתח הישיבה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אשר: "החוק הזה הוא D9 נגד בירוקרטייית בינוי הממ"דים. הכרזנו מלחמה נגד הבירוקרטיה בתכנון ובמלחמה הזו אנחנו חייבים לנצח. המלחמה שאנו מצויים בה פתחה את העיניים גם של גורמי התכנון והבינוי. כולם מבינים שחייבים לחתוך עמוק עמוק בבירוקרטיה. יחד עם מטה התכנון ומינהל התכנון נמשיך הלאה. נפרק עוד חסם ועוד אחד וביחד נביא בשורות גדולות לעם ישראל".
אשר הוסיף: "אנחנו תוקפים את נושא התכנון באמצעות שלושה מהלכים – חקיקה, צווים ותקנות ושינויי תמ"א (תוכניות מתאר ארציות). הרחבנו בנושא של הפטור מהיתר והפטור מהיטל השבחה, הכנסנו גם בתי ספר וגני ילדים. זה יורחב בהמשך גם למוסדות חינוך נוספים. זה צפוי להיות מאושר במינהל התכנון כבר בשבוע הבא. אותה הגדרה תהיה גם ברישוי המקוצר. בעקבות הפעולה הזו של הוועדה ראינו הרבה מאוד הודעות של ראשי רשויות שכבר הולכים לכיוון של בניית ממ"דים בבתי ספר. זה יאפשר שגרת חירום גם במוסדות חינוך".
עוד הוא ציין כי "בנוסף הכנסנו בחוק תוספת של עד 3 מ"ר נטו לממ"ד בקווי העימות (עד 7 ק"מ בדרום ועד 9 ק"מ בצפון) עבור חדר מקלחת ושירותים. זו הצעה שהחלה בהצעת חוק של ח"כ ארז מלול, הכנסנו את זה לחוק והדבר יהפוך לסנדרט. בחוק מדובר על מבנים עד 2 קומות, סיכמנו עם מטה התכנון שהדבר יורחב גם לבניינים גבוהים וזה יוסדר באמצעות התמ"א המקודמת בימים אלה.
אשר הודיע כי תקנה נוספת עוסקת בהגבלת הגורמים המאשרים בזמן של 15 ימים קלנדריים. "זו פעם ראשונה בתולדות מדינת ישראל שנקבע בחוק שאי מתן תשובה ייחשב להסכמה שבשתיקה לעניין תוכנית לממ"ד", אמר בדיון. "בהמשך אני מתכוון להרחיב זאת לדברים נוספים כדי לסייע לפתרון מצוקת הדיור במדינת ישראל. המטרה שלנו היא לשמן את גלגלי הבירוקרטיה כדי שהכל יעבוד ונוכל להוציא היתרים במהירות. בנוסף הכרזנו על כך שבשטח לפרויקט גדול של התחדשות עירונית או אפילו מטרו - לא תיחסם ההתקדמות מתן ההיתר לממ"ד".

" לתת פתרונות ל-120 אלף בדואים ללא מיגון בנגב"

בנוסף, נקבע בהצעת החוק במפורש, שלצורך הקמת מרחבים מוגנים בבתי מגורים ובמוסדות ציבור לא תידרש הסכמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ולא ייגבה על ידיה כל תשלום בעניין זה. כמו כן, הורחבה סמכות שר הפנים, כך שיוכל לקבוע בתקנות סוגי מבנים נוספים שניתן יהיה לבנות בהם מרחב מוגן בהליך של רישוי מקוצר או בפטור מרישוי. סמכות זו תאפשר לכלול סוגי בניינים נוספים כמו מבני ציבור, מוסדות חינוך ועוד במסגרת הפטור או הרישוי המקוצר
עוד יהיה רשאי שר הפנים לקבוע בתקנות תנאים שמהנדס הוועדה או רשות הרישוי יוכלו לדרוש במסגרת הליך ההיתר להקמת מרחב מוגן, וכן תנאים שלא ניתן יהיה לדרוש אותם כחלק מהליך הוצאת ההיתר. כך יובטח, שמבקש ההיתר לא יועמד מול שורה ארוכה של תנאים ומכשולים מיותרים בדרכם של מי שרוצים להתמגן במרחבים מוגנים.
בדיון עלתה בקשתו של ח"כ יוסף עטאונה (חד"ש תע"ל) להקמת ממ"דים במוסדות חינוך ביישובים הבלתי מוכרים בנגב. "כשאתם מאשרים את התיקון הזה, אתם מפקירים את הקהילה שלנו. אזרחים רבים נהרגו מטילים בכפרים הלא מוכרים בנגב ואתם עדיין לא נותנים פתרונות ל-120 אלף בדואים ללא מיגון בנגב. יש לשר את הסמכות להחיל על הכפרים הלא מוכרים בנגב, וזה קורה במשמרת שלו", אמר.
היועץ המשפטי של ועדת הפנים, עו"ד תומר רוזנר, השיב לח"כ עטאונה כי "בהנחה שמוסדות החינוך ביישובים הבלתי מוכרים הוקמו על ידי המדינה, אזי החוק יחול עליהם והם יוכלו לקבל את כל ההקלות שהחוק מאפשר". עוד אמר כי הוא ביקש ממתכנן מחוז דרום לבדוק את השפעת הצעת החוק על מוסדות חינוך ביישובים הבלתי מוכרים בנגב והוא מחכה לתשובתו.
פורסם לראשונה: 09:38, 29.11.23