הנהלת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) אישרה היום (ג') הקצאת קרקעות בקיבוץ שפיים לטובת דיור למפוני כפר עזה, שפונו לקיבוץ הממוקם באזור השרון ב-8 באוקטובר לאחר מתקפת הפתע המזעזעת של חמאס. שתי קבוצות נוספות של תושבי הקיבוץ נמצאות בבניין בהרצליה ובבניין בנתניה. האישור ניתן לאחר שהושגו הסכמות בין רמ"י לבין מפוני כפר עזה וקיבוץ שפיים, וההסדר, שאושר על ידי שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף המשמש יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, תואם עם המועצה האזורית חוף השרון.
במסגרת זאת מפוני כפר עזה יקבלו שטחים מתוך שטח המשבצת של קיבוץ שפיים לצורך הקמת שכונות למגורים זמניים. מדובר על כ-12 דונם בשלושה מתחמים שונים בתוך הקיבוץ, בהם יוקמו בסה"כ 53 קראווילות בשטח שבין 45-80 מ"ר לכל אחת, בהתאם לצרכי המשפחות.
1 צפייה בגלריה
קיבוץ כפר עזה
קיבוץ כפר עזה
ההרס בקיבוץ כפר עזה אחרי המתקפה הרצחנית
(צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko)
מרמ"י נמסר כי "מדובר בפתרון זמני מוגבל בזמן, אשר פטור ממתן היתר לפי חוק התכנון והבנייה בשל הנסיבות שנוצרו". בקרוב יחלו עבודות פיתוח לצורך הכנת השטח להקמת המבנים הזמניים על ידי הקיבוץ והמועצה האזורית. בימים האחרונים החל הקיבוץ לצקת את משטחי הבטון עליו יוצבו מבני הקראווילה, כאשר 10 קראווילות כבר הובאו למקום ו-40 מבנים נוספים יובאו בשבועות הקרובים.
יצוין כי לאחרונה אישרה ועדת המכרזים של החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית רכישה של 32 מבנים יבילים בעלות של למעלה מ-14 מיליון שקל במימון מנהלת תקומה עבור המפונים. בנוסף, החטיבה תשנע 10 מבנים יבילים, כך שמדובר ב-42 מבנים שמצטרפים לשלושה מבנים יבילים שכבר סופקו כפיילוט לתושבי כפר עזה. 20 מבנים בשטח 55 מ"ר ו-12 נוספים בשטח 75 מ"ר. כמו כן, סופקו שתי מיגוניות. מהחטיבה להתיישבות נמסר כי המהלך בוצע בשותפות עם קיבוץ שפיים ומועצת חוף השרון ותחת אישורו של מהנדסה המועצה.
קהילת קיבוץ כפר עזה פונתה לשפיים ב-8 באוקטובר לאחר שצה"ל השלים את שחרור הקיבוץ וחיסול כל מחבלי חמאס. 62 מתושבי הקיבוץ נרצחו במהלך מתקפת חמאס, בהם פעוטות וילדים. 18 תושבים נחטפו לרצועת עזה.
ליאור עידוד, מזכיר קיבוץ שפיים, אמר כי קיבוצו נרתם "מתוך תחושת שליחות ומחויבות עמוקה לעזרת אחינו מכפר עזה. אנחנו עושים את כל מה שניתן שיהיה להם נוח ונעים. אני מקוו מקווה שהמגורים הזמניים בקראווילות ינעימו עוד את השהות וההתאוששות מהחוויות הקשות".
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ציין כי "רק לפני שבוע הוחלט על הבאת הקראווילות עבור המפונים, ובימים האחרונים כבר החלה יציקת הבטון. זה מעיד שכשהמדינה רוצה - היא יודעת לבצע מהר. אני תקווה כי כך יפעלו מנהלת תקומה וגורמי הממשלה גם מול צרכים ואילוצים הניצבים בפני קיבוצים נפגעים אחרים". הוא הוסיף כי "אני גאה מאוד בחברי קיבוץ שפיים שפתחו את ביתם ואת ליבם ומהווים עורף תומך ומסייע לקהילה הפגועה מכפר עזה, ומאחל לחברי הרבים מכפר עזה שהשיפור היחסי המסתמן, בתנאי המעבר, יהפוך את שהותם בשפיים לנוחה יותר ויאפשר להם לשמר את קהילת כפר עזה, כקהילה איתנה ומגובשת".
ישי מרלינג, ראש החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית, הדגיש כי "ממציאת פתרונות זמניים, דרך בחינה וסקירת הנזקים, ועד בניית חוסן קהילתי ושיקום פיזי של הקיבוצים והמושבים, אנחנו נהיה בכל מקום כדי לחזק את ההתיישבות הפריפריאלית הגיאוגרפית ולשקם את הנזק שנוצר כתוצאה מההתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר".
השר גולדקנופף אמר עם קבלת ההחלטה כי "אני שמח שעלה בידי לקיים את ההבטחה למפונים ולתושבי העוטף. קיימנו ואנו ממשיכים לקיים ישיבות עבודה וסיורי שטח, שתכליתם לעשות הכל כדי לייצר פתרונות לתקופת הביניים, ולסייע בשיקום הישובים בדרום. זו חובתנו וכך נפעל"
ינקי קוינט, מנכ"ל רמ"י, ציין כי "אנו פועלים בכל דרך לסייע לתושבי העוטף במציאת פתרונות מגורים לטווח הקצר, הבינוני והארוך, בתיאום עם מינהלת תקומה. אנו מקווים שהתושבים יוכלו בהקדם לשוב ולשקם את הישובים בדרום והם יחזרו לשגשג ולפרוח".
מהמועצה האזורית חוף השרון נמסר כי "מועצת חוף השרון מקבלת באהבה את קהילת כפר עזה מיום השבת השחורה ב-7.10 ורואה בכך זכות גדולה להמשיך ולתמוך בקהילה עד אשר תחזור לביתה בביטחון מלא. המועצה מודה ומלאת הערכה לקיבוץ שפיים המארח את קהילת כפר עזה ומאפשר ומבצע את פרויקט האירוח בנתינה גדולה".

התקדמות בהקמת היישוב ניצנה שבגבול מצרים

בתוך כך, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום אישרה היום תוכנית מפורטת להקמת היישוב החדש ניצנה שבגבול מצרים, זאת בהמשך לשתי החלטות ממשלה להקמת היישוב החדש. התוכנית משתרעת על שטח של כ-3,000 דונם וכוללת 1,144 יחידות דיור, מבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה וכ-200 חדרי מלון.
התוכנית להקמת היישוב ניצנה, שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), מינהל התכנון והמועצה האזורית רמת הנגב, מוצעת בתחום המועצה האזורית, כ-70 ק"מ דרומית לבאר שבע, בסמוך לקו הגבול עם מצרים, ממערב לנחל ניצנה, מדרום לכביש 211 ומצפון לגן הלאומי ניצנה. כפר הנוער הקיים ניצנה "הקהילה החינוכית-התיישבותית ניצנה על שם אריה לובה אליאב" יהיה חלק מהיישוב החדש.
כאמור, על הקמת היישוב החדש התקבלו שתי החלטות ממשלה. הראשונה, החלטה מס' 444 מיום 15.07.2001, בדבר "הקמת ישובים חדשים באזור חולות חלוצה בנגב" והשנייה, החלטה מס' 1280 מיום 14.03.2022.
ממינהל התכנון נמסר כי תמהיל הבנייה צפוי להיות מגוון ולכלול בתים צמודי קרקע, דירות גן ודירות גג, בנייה טורית ובנייה מדורגת לאורך הוואדי שמצוי באזור. כמו כן, התוכנית מקצה שטחים למבנים ומוסדות ציבור, מסחר, מוקדים הכוללים עירוב שימושים למסחר ותעסוקה, דיור מיוחד ואכסון תיירותי בסמוך לגן הלאומי ניצנה.
עוד נמסר כי היקפי התעסוקה והמסחר בתוכנית, שנערכה על ידי משרד אדריכלים טומס מ.לייטרסדורף, נועדו לתת מענה לכלל היישובים במרחב, לקהילה החינוכית התיישבותית ניצנה ולבסיסים הקרובים ולמבקרים. כמו כן, התוכנית כוללת שטחים לעוד כ-1,100 יחידות דיור ושטחים לתעסוקה למימוש עתידי.
בוועדה ציינו כי בשטח התוכנית מצויים ערוצי נחלים בהם יש שרידי תשתית קדומה להולכת מים לצרכי חקלאות מהתקופה הביזנטית. התוכנית מציעה לשמר ולשחזר את הצמחייה בערוצים ולהותירם כשטחים ציבוריים פתוחים שיהוו חלק מנוף הישוב. בתחום היישוב קיים פסל "נתיב השלום" של האומן דני קרוון. בתכנון היישוב מוצעת רצועה פתוחה סביב הפסל הכולל 100 עמודים עליהם כתובה המילה "שלום" בשפות שונות.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, מסר כי "היישוב ניצנה יהווה מוקד משמעותי לביסוס ההתיישבות שבפתחת ניצנה, בה מצויים כיום היישובים באר מילכה, קדש ברנע, כמהין ועזוז. היישוב ישמש גם כמוקד שירותים אזורי, ובצמוד לקריה החינוכית ולתיירות מדברית, ישלים את הראייה הכוללות של החלוציות. דווקא בזמנים אלה, אנו מבינים את החשיבות בהקמת עוגן ליישובים קטנים שייתן ביטחון לתושבי האזור".
ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ציין: "40 שנה לאחר הקמת הקהילה החינוכית בניצנה על ידי לובה אליאב, אנחנו משלימים את משימתו והופכים את הכפר החינוכי ליישוב קהילתי שימשוך אליו מאות משפחות שרוצות לבנות את ביתן בלב החולות הבתוליים של פתחת ניצנה, ויהווה עוגן התיישבותי משמעותי במרחב ניצנה שעל גבול מצרים".