יום שני, 10.06.2024 שעה 18:48

מפחיד: אתגר האבטחה בטקס של פאריס 2024

32 אלף חיילים ואנשי אבטחה, הקמת בסיס מיוחד ומטוסי קרב בכוננות: צרפת נערכת לטקס הפתיחה האולימפי שיהיה פתוח לקהל. המשלחת הישראלית תשתתף בו?

|
הדמיית טקס הפתיחה במשחקים האולימפיים בפאריס 2024 (רויטרס)
הדמיית טקס הפתיחה במשחקים האולימפיים בפאריס 2024 (רויטרס)

לפני כשבוע נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, הגיע לאו"ם ודרש מהעולם הפסקת אש אולימפית על מנת שבקיץ הקרוב כל מלחמות העולם ייפסקו, כדי שהעולם יתאחד ולו לחודש אחד סביב המשחקים האולימפיים בפאריס 2024, בין היתר גם כדי לשמור על ביטחונם של המשתתפים. אלא שהמארגנים של האירוע יצרו כאב ראש גדול לנוכח האתגר האבטחתי שניצב בפניו.

נותרו עוד פחות משמונה חודשים עד לטקס הפתיחה והשבוע בצרפת כבר חגגו ירידה מ-250 ימים בספירה לאחור עד לאירוע הספורט הגדול בעולם, כך שההכנות למשחקים האולימפיים בפאריס 2024 נכנסות להילוך גבוה. הצרפתים, מן הסתם, בימים אלו לוקחים ברצינות רבה את נושא האבטחה, בעקבות המלחמה ברצועת עזה שפרצה ב-7 באוקטובר והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה שמתנהלת כבר יותר משנה וחצי.

כזכור, המשחקים האולימפיים אמורים להיפתח עם טקס נוצץ וראוותני שטרם נעשה בעידן המודרני, במהלכו המשלחות יוצגו בשייט על סירות בנהר הסיין שחוצה את העיר המארחת לעיני מאות אלפי איש שיעודדו אותם מגדות הנהר. בתקופה זו, ספק רב אם משלחות מישראל, אוקראינה או ארצות הברית יסכימו לקחת חלק באירוע שכזה, לאור פוטנציאל האיומים הגדול. אומנם יהיו מסביב מעגלי אבטחה רבים ואנשי מודיעין ואבטחה, אבל במרחב פתוח יש קושי גדול בהתמודדות עם מפגעים וזה מלחיץ גם את המארגנים.

פאריס (רויטרס)פאריס (רויטרס)

עדיין לא ברור מה יהיה המספר המדויק והסופי של החיילים ואנשי האבטחה שישמרו על המשתתפים במשחקים האולימפיים, לאחר ששרת הספורט והמשחקים האולימפיים, אמילי אודאה-קסטרה, הודיעה שהיא מעדיפה לדחות את ההחלטה הסופית באשר לענייני האבטחה עד לתחילת שנת 2024. בשלב זה, נראה כי עוד מוקדם לקבל החלטות והיא לוקחת את הזמן כדי לבחון את הדברים.

בכל אופן, על פי דיווחים בתקשורת המקומית, צבא צרפת כבר נערך לאירועים הללו ומתכנן להציב 15,000 חיילים בכוננות מתמדת על מנת להתמודד עם איומים ותרחישים שונים בזמן המשחקים האולימפיים. 10,000 מתוכם יוצבו רק בחבל איל-דה-פראנס, כלומר בעיר המארחת פאריס ובסביבתה. "מבצע צבאי יוצא דופן", כך תיארו זאת בעיתון לה פריסיאן. "צרפת נערכת לכל התרחישים האפשריים, כולל תאונות מטוסים, מתקפת מל"טים, מטענים, דליפות חומרים כימיים ואפילו התמודדות עם גלי חום קיצוניים. להכל צריך לתת מענה".

כוחות אבטחה על נהר הסיין (רויטרס)כוחות אבטחה על נהר הסיין (רויטרס)

בכוונת הצרפתים לפקוח עין על כל פינה בעיר בקיץ 2024. זה יקרה באמצעות כוחות היבשה שיפטרלו ברחבי פאריס על בסיס יום-יומי, אבל גם באוויר, כולל מטוסי תקיפה שיהיו בכוננות להמראה בעת הצורך לעבר מטרות חשודות או מל"טים שיחדרו לשטח האווירי, תרחישים השחיל האוויר הצרפתי כבר תרגל בגביע העולם ברוגבי שנערך בפאריס בחודש שעבר. כמו כן, הצבא הצרפתי יציב את כוחות חיל הים בטהיטי ובמארסיי, שם יתקיימו תחרויות גלישת הגלים והשייט, כדי לשמור על ביטחונם של הספורטאים, אפילו על ידי יחידת צוללנים שתהיה מתחת למים.

לצבא הצרפתי יהיה חלק משמעותי גם בטקס הפתיחה של אולימפיאדת פאריס, משום שהוא אמור להתקיים ב-26 ביולי בנהר הסיין במרכז פאריס ובשיאו אמורות לשוט סירות עם חברי המשלחות עליהן. כוחות של חיל הים יבדקו את הסירות שישתתפו בטקס, שאמור להתקיים לעיני העוברים והשבים שיעמדו על גדות הנהר. לפי ההערכות, בין 200 ל-500 אלף איש יצפו בו פיזית מגדות הנהר וזהו אתגר רציני מבחינה אבטחתית.

פאריס 2024 (רויטרס)פאריס 2024 (רויטרס)

בחודש האחרון בעלי הסירות בצרפת כבר קיבלו הודעה כי נהר הסיין יהיה סגור לחלוטין לשייט כשבוע לפני טקס הפתיחה, ולא תותר כל תנועה במים בין הרובע ה-13 לרובע ה-15 בעיר, כולל האזורים של מוזיאון הלובר ומגדל אייפל. "על מנת לאפשר לציבור לצפות בטקס, נדרשות פעולות אבטחה שימנעו מהסירות לשוט במי הנהר, כולל סירות של חברות שעובדות בנהר על בסיס יומי", כך חשף העיתונאי אלכסנדר שמידט במערכת החדשות של לה טריביון. "הודעה על כך נמסרה לבעלי הסירות באופן אישי".

לפי ההערכות, בטקס צפויים להשתתף לא פחות מ-91 כלי שייט, כך ש-207 המשלחות יתערבבו ביניהן. הסירות ינועו על מסלול באורך של 6.5 קילומטרים. בעיריית פאריס הבהירו כי עצירת תנועת השייט נובעת מסדרת פעולות שיש לבצע, הן באבטחת הנהר והסירות, והן בהתקנת הציוד הנדרש לטקס לטובת החזרות. העירייה אף צפויה לחתום על הסכמי פיצוי לעסקי הסירות שייפגעו כלכלית מעצירת הפעילות בנהר.

הדמיית טקס הפתיחה במשחקים האולימפיים בפאריס 2024 (רויטרס)הדמיית טקס הפתיחה במשחקים האולימפיים בפאריס 2024 (רויטרס)

מבחינת אבטחה, מדובר באופרציה שלא הייתה כמוה. לא פחות מ-2,000 אנשי אבטחה יוצבו רק על גדות הנהר לאורך 6.5 הקילומטרים כדי לאבטח אותו ואת המשלחות. כמו כן, גדוד שלם של חיילים צפוי לאבטח את טקסי המדליות, שחלקם יתקיימו במקומות פתוחים. יחד עם זאת, כאמור, שרת הספורט והמשחקים האולימפיים בצרפת טרם החליטה האם יש להציב כוחות גדולים יותר של צבא ואבטחה ברחובות העיר המארחת - וההחלטה ככל הנראה תתקבל כחצי שנה לפני המשחקים האולימפיים ובהתאם להערכות מצב ביטחוניות.

קצין בצבא צרפת, הגנרל כריסטוף עבאד, התייחס להיערכות בראיונות לתקשורת וציין: "פריסת הכוחות תהיה משמעותית ביותר ותתחיל באביב. היא תדרוש מאיתנו משאבים לוגיסטיים בהיקף רחב, כולל הקמת בסיס צבאי המסוגל להכיל עד 5,000 חיילים בפארק הסמוך לפאריס, בצד המזרחי של העיר, כלומר באזור ממנו ייצאו המשלחות לטקס הפתיחה".

מתחם פאריס 2024 (מערכת ONE)מתחם פאריס 2024 (מערכת ONE)

במקביל, הוועדה המארגנת של אולימפיאדת פאריס פרסמה גל של מכרזים לגיוס חברות אבטחה פרטיות, אך בתקשורת הצרפתית דיווחו על כך בזלזול: "זהו תחום שסובל ממחסור בכוח אדם בצרפת. לא סביר שהמארגנים ימצאו את 17,000 הסוכנים ואנשי האבטחה הדרושים בממוצע ליום, ועוד לכל תקופת המשחקים האולימפיים. במקרה של כישלון, מתוכננת פנייה לכוחות המזוינים של הצבא כך שהם ימלאו את תפקידם של אנשי האבטחה הפרטיים שיהיו חסרים".

למרות שירדנו מ-250 הימים עד לטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בפאריס 2024, יש עוד זמן כדי לקבל החלטות והרבה דברים עשויים להשתנות במציאות של חיינו עד אז. בשלב זה, עדיין לא ברור האם המשלחת הישראלית תוכל להשתתף בכל האירועים המתוכננים ועד כה טרם נמסרה התייחסות רשמית לכך.

מתחם פאריס 2024 (מערכת ONE)מתחם פאריס 2024 (מערכת ONE)

אחרי ה-7 באוקטובר ואירועי מינכן 1972, החשש של הצרפתים מהאירוע שם את השתתפות המשלחת בספק, במיוחד כאשר כרגע יש קושי בהוצאת נבחרות למשחקים או לתחרויות באופן שוטף בגלל המלחמה. מלכתחילה טקס הפתיחה הזה סומן כבעייתי, משום שבראש ובראשונה יש לדאוג לשלומם של כל הספורטאים.

יהיה מעניין לבחון האם יהיו מדינות שיכריזו על כך שלא ישתתפו בטקס הפתיחה מחשש לשלומם, אבל גם בלי זה - הלחץ על המארגנים הולך וגובר ככל שהימים חולפים. בצרפת לא מקלים ראש בתחום האבטחה ויעשו הכל כדי לאפשר לכל המדינות להשתתף בבטחה באירוע הספורט הגדול ביותר בעולם, מתוך כוונה להפוך אותו לחגיגה עולמית של ממש.

מתחם פאריס 2024 (מערכת ONE)מתחם פאריס 2024 (מערכת ONE)

כבר עכשיו ברור כי בין תמונות החגיגות מהזכיות במדליות לבין תמונות האכזבה בהפסדים של הספורטאים, יהיו ברקע עשרות אלפי אנשי אבטחה שינהלו את אחד מהאתגרים הגדולים והיומרניים ביותר בעולם - לעבור קודם כל את טקס הפתיחה בשלום.

המשלחת הישראלית לטוקיו 2020 (רויטרס)המשלחת הישראלית לטוקיו 2020 (רויטרס)
אסור לפספס
נגןהצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
הצצה לדבר האמיתי: המשחק החדש של היורו
נגןצ'ארלס בארקלי כמעט ומכניס אגרוף לאוהד
צ'ארלס בארקלי מאיים על אוהד מציק באגרוף
נגןהכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
גם הכפילים של ריאל מדריד חוגגים עם הגביע
נגןאבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
אבא מסי מגיע לשחק עם תיאגו מול כל החברים
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */