עד עכשיו הכל הלך יחסית חלק לצ'אבי בברצלונה. הוא הגיע בנובמבר 2021 למועדון שבור מקצועית ומנטלית, וכבר בעונה המלאה הראשונה שלו כמאמן – העונה שעברה – הוא זכה באליפות. זאת גם הייתה האליפות הראשונה של ברצלונה בעידן שאחרי לאו מסי.
עם רוברט לבנדובסקי בחוד והמון כישרונות מאחוריו, ברצלונה התחילה את עונת 2023/24 כשהיא אופטימית, למרות שמסי בחר ללכת לאינטר מיאמי ולא לסגור מעגל. ארבעה חודשים מפתיחת העונה, "הפרעוש" עושה חיים בפלורידה ובארסה מוצאת את עצמה בסיטואציה מאתגרת במיוחד. אולי המשבר הראשון של צ'אבי כמאמן.
3 צפייה בגלריה
מאמן ברצלונה צ'אבי
מאמן ברצלונה צ'אבי
צ'אבי. משבר ראשון
(EPA/Juan Herrero)
ברצלונה ידעה מראש שהיא עומדת בפני עונה לא פשוטה, בעיקר בגלל שקאמפ נואו בשיפוצים והיא מארחת את משחקיה באצטדיון מונז'ואיק. אצטדיון עצוב, מיושן ולא ביתי, שהיריבה העירונית אספניול עזבה אותו ב-2009. היא גם סובלת מבעיות כלכליות שמלוות אותה כבר כמה שנים ולמעשה גרמו לעזיבתו של מסי, ואולי הן גם הסיבה שהוא לא חזר לקטלוניה. כל זה לא מנע מהתקשורת הספרדית לפנטז על רכש נוצץ בקיץ, כמו ברנרדו סילבה ממנצ'סטר סיטי או חזרה סנסציונית של ניימאר מפריז סן ז'רמן. אולם במציאות לברצלונה אין כרגע כסף לשמות כאלה.
השמות הבולטים שהצטרפו בסופו של דבר הם אילקאי גונדואן, שהגיע בחינם ממנצ'סטר סיטי וצמד הפורטוגלים שהקריירה שלהם הייתה בירידה – החלוץ ז'ואאו פליקס והמגן שידוע ביכולותיו ההתקפיות ז'ואאו קאנסלו. שניהם פתחו בסערה את העונה, אבל לא היו מעורבים ישירות בשער ליגה כבר חודשיים.
שלישיית הקישור פדרי-גאבי-פרנקי דה יונג שהציתה את הדמיון בעונה שעברה התפרקה למעשה. גאבי גמר את העונה, דה יונג היה פצוע במשך חודש וחצי וחזר רק עכשיו, ופדרי סובל מפציעות חוזרת ונשנות. פתאום בארסה רואה שהשמיכה שלה קצרה מדי וההרכב שלה נעשה אפרורי. כמעט שאין מי שיעשה את הפעולה הלא צפויה וייתן שער משום מקום.
3 צפייה בגלריה
שחקן ברצלונה לאמין ימאל
שחקן ברצלונה לאמין ימאל
לאמין ימאל. ברצלונה צריכה יותר ניסיון
(AP Photo/Joan Monfort)
מאבדת גובה: ברצלונה רק עם 1:1 מול ראיו
(מאבדת גובה: ברצלונה רק עם 1:1 מול ראיו)
ברצלונה ניצחה מספר פעמים העונה משערים מאוחרים מאוד, מגמה שמעידה על לא מעט אופי. צ'אבי זרק לדשא שחקנים צעירים מהאקדמיה המפורסמת "לה מאסיה" כמו מארק גיו בן ה-17, והם הביאו לו נקודות, גם כאשר היכולת לא הייתה משכנעת. אולם ככל שהעונה מתקדמת והמחזורים נוקפים, המאמן מגלה שהוא לא יכול לסמוך רק על שליפות מהספסל ומהאקדמיה. בסופו של דבר, מי שמביא נקודות ותארים הם השחקנים המנוסים יותר.

לא מרגישים בנוח

ברצלונה הייתה בלתי מנוצחת עד הקלאסיקו מול ריאל מדריד, אבל אז הגיע ההפסד הראשון העונה ואחריו עוד אחד – הפסד 1:0 מביך לשחטאר דונייצק בליגת האלופות. בין ההפסדים הללו היה גם משחק ליגה מול ריאל סוסיאדד, שברצלונה לא שלטה בו והצליחה לגנוב בו 0:1 קטן משער של רונלד אראוחו בדקה ה-92. "ההפסד לשחטאר היה צעד אחורה", אמר צ'אבי, "זה היה אחד המשחקים הגרועים שלנו בשנתיים האחרונות. לא הרגשנו בנוח על המגרש, שיחקנו בלי ביטחון בכלל. זה משהו שאני כמאמן אצטרך לטפל בו".
בשבת האחרונה ברצלונה שוב זייפה, ורק שער עצמי בדקה ה-82 מנע ממנה הפסד לראיו וייקאנו (1:1). "זה כבר מדאיג", כתבו ב"מארקה". צ'אבי אמר: "אנחנו צריכים שתהיה לנו ביקורת עצמית, אנחנו לא מספיק טובים וצריכים להשתפר. המזל לא שיחק לטובתנו, אנחנו מתמודדים עם הרבה בעיות העונה".
בתקשורת הספרדית היו שטענו כי צ'אבי שינה את סגנון המשחק של קבוצתו. בלית ברירה ובהיעדר כלים מתאימים, ברצלונה משחקת לעיתים על כדורים ארוכים - סגנון שלא מאפיין כלל את מי שהביאה לעולם את ה"הטיקי-טקה", שמהללת את המשחק המסודר עם המסירות הקצרות והמהירות. אולם כרגע, לצ'אבי פשוט אין שחקנים שיוכלו לממש את החזון שלו. בארסה נמצאת בחובות של מיליונים, והיא בטח לא הייתה יכולה להרשות לעצמה לרכוש ג'וד בלינגהאם משלה ב-100 מיליון אירו. יש לה את יאמין ימאל במשבצת הצעיר המוכשר, אבל כאמור – היא צמאה לניסיון.
3 צפייה בגלריה
רונלד אראוחו
רונלד אראוחו
רונלד אראוחו חוגג מול סוסיאדד. בארסה גנבה ניצחון
(צילום: Juan Manuel Serrano Arce/Getty Images)
ב"אס" ציינו שברצלונה לא ניצחה ביותר משער אחד מאז ספטמבר, אז גברה 0:5 על אנטוורפן החלשה בליגת האלופות. כל הניצחונות שלה מאז היו דחוקים, בהפרש של שער אחד בלבד.
ברצלונה כבשה העונה 15 שערים ברבע השעה האחרונה, שהיו שווים לה 15 נקודות ליגה עד כה (מתוך ה-31 שיש לה). זה נתון מדהים שמעיד על אופי, או מטריד אם חושבים על כך שהקבוצה לא יודעת להכריע משחקים שבהם היא פייבוריטית ברורה, והיא מסתבכת גם מול יריבות מהתחתית.
כעת היא עומדת בפני סדרת משחקים קריטית: מול פורטו, אתלטיקו מדריד וג'ירונה. אלה משחקים שיכולים להגדיר עונה שלמה. בשלישי ברצלונה תעלה למשחק חשוב מול פורטו, שעשוי לקבוע מי תעלה מהמקום הראשון בבית לשמינית גמר ליגת האלופות. תיקו אולי יהיה טוב לטבלה ויבטיח עלייה, אבל לא ירגיע את המועדון. מה גם שלסיים במקום השני בבית כזה בליגת האלופות יהיה כישלון מקצועי, וגם יזמן לבארסה הגרלה לא פשוטה בשמינית הגמר.
ברצלונה זוכרת היטב שהיא הודחה בעונה שעברה כבר בשלב הבתים, ושצריך לקרות משהו באמת הזוי כדי שהיא לא תעלה לשמינית הגמר השנה. השאלה היא האם הפעם היא תעשה את זה בסטייל כמו בימים היפים, או ששוב תקווה שיקרה לה נס בדקות הסיום.