אחרי הרעש העצום שנוצר בעקבות "סערת השלט", שחקן זר ראשון של מכבי חיפה התייחס לאירוע. פרנצדי פיירו - אחד מחמישה שחקנים זרים של האלופה שלא החזיקו אתמול (שבת) את השלט עליו נכתב Bring Them Home Now! ("החזירו אותם הביתה עכשיו!") - פרסם תגובה, שכוללת התנצלות, בחשבון האינסטגרם שלו.
"סערת השלט": כתבות נוספות
"אני מבין שזה נושא רגיש ולא ידעתי שאם לא אחזיק את השלט זו תהיה בעיה, כי תמיד כיבדתי את כולם פה ואת המועדון שלי", כתב פיירו. "להיות זר בקבוצה הזו זה דבר לא קל בצל המצב. אנשים לא מבינים מה אנחנו עוברים מחוץ לישראל. לכולנו הייתה אפשרות להישאר בחו"ל, אבל החלטנו לחזור לישראל בלי המשפחות שלנו ובלי לדעת מה יקרה.
4 צפייה בגלריה
מכבי חיפה ברטיסלבה פיירו
מכבי חיפה ברטיסלבה פיירו
"אנשים לא מבינים מה אנחנו עוברים מחוץ לישראל". פיירו
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה והפועל פ"ת במחווה להחזרת החטופים
שחקני מכבי חיפה והפועל פ"ת במחווה להחזרת החטופים
"להיות זר בקבוצה הזו זה דבר לא קל בצל המצב". פיירו (שלישי משמאל) לא אוחז בשלט למען החטופים, אתמול
(צילום: עוז מועלם)
"אני רק רוצה להגיד לאנשים שיש להם בני משפחה שעדיין שבויים ולאלו שאיבדו את אהוביהם, שאני מתנצל אם פגעתי בכם. אני הראשון שישמח שכל האנשים יחזרו ויתאחדו עם משפחותיהם ויקיריהם. ספגתי הרבה עלבונות בחשבון האינסטגרם שלי בעקבות המשחק אתמול. אנשים איימו עלי ועל המשפחה שלי. אתם יכולים לומר מה שתרצו בתגובות ובהודעות, זה בסדר כי אתם לא מכירים אותי. אני אשאר מרוכז ואעזור לקבוצה שלי בכל מקרה ובכל דרך שאוכל".
במכבי חיפה הסבירו היום כי "השחקנים העידו כי לא הבינו את המסר וכוונתו של השלט, ולכן חששו. רק בשלב שהשחקנים היו על כר הדשא, הם הבינו שהם אמורים להניף שלט וחששו מהמסר מבלי להבין מהו".
במועדון הוסיפו: "על אף חששם לשוב למדינה תחת מלחמה, והחשש למשפחתם, שבו הזרים לישראל, הם שיחקו ללא היסוס, עם דגל ישראל על החולצה וענדו סרטים שחורים כהזדהות עם האבל כמו שאר שחקני הקבוצה. חשוב לציין כי השחקנים הזרים כולם, ללא יוצא מהכלל, מייחלים לשובם של החטופים ומייחלים לימים של שקט ושלום". עם זאת, במכבי חיפה הבהירו כי "המועדון יערוך בירור ויפיק לקחים על הכשל בתהליך ההסברה לשחקנים מבעוד מועד על תוכן השלט".
היום התערב בפרשה גם השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר. במכתב לשר הפנים משה ארבל הוא ביקש לשלול את אזרחותו הישראלית של המגן השבדי של האלופה דניאל סונדגרן, אף שהוא עדיין לא מחזיק בכזו, ולבטל את אשרת העבודה של שאר השחקנים הזרים אשר נמנעו מהחזקת השלט ולהחזירם למדינות המוצא שלהם. "אין מנוס משלילת אזרחותו. לא ייתכן שאדם שזכה זה לא מכבר באזרחות ישראלית, יתמוך בעקיפין בארגון טרור רצחני", כתב השר בן גביר.
4 צפייה בגלריה
דניאל סונדגרן
דניאל סונדגרן
בעין הסערה. סונדגרן
(צילום: עוז מועלם)
בתגובה, ובאופן לא מפתיע, שר הפנים את דחה בקשת בן גביר, ובין היתר טען כי מדובר ב"בפופוליזם על רקע אהדה לקבוצת כדורגל יריבה". "משרדי פועל ביתר שאת לשלילת אזרחות ומעמד מפעילי חמאס ממזרח ירושלים - מאגד ג'ועבה ורשיד רשק", כתב ארבל לבן גביר. "הליכים אלו החלו בהנחייתי. כמו כן, הפצתי תזכיר חוק לשלילת אזרחות ממי שהורשע בסעיף 24 לחוק המאבק בטרור שאמור להתקדם בימים אלה. אני מציע שנעסוק במשימה החשובה לשמירה על בטחונה של ישראל ופחות בפופוליזם על רקע אהדה לקבוצת כדורגל יריבה.
"לא שוללים אזרחות מאדם על כך שלא אחז בשלט, חשוב ככל שיהיה. למעלה מן הצורך, יוער כי כלל השחקנים ענדו סרט שחור על היד לצד דגל ישראל על החזה ועמדו בדומיה מאחורי השלט. אציע בעיקר בימים אלו של מלחמה לתעדף פעולות ומדיניות שתכליתן סיוע לאזרחי המדינה ושיפור השירותים הממשלתיים".

הפרידה בדרך: סבע לא הגיע לאימון והחליף עקיצות עם בוריס קליימן

ובזמן שמכבי חיפה עוסקת בפרשת השלט למען החטופים, נדמה שמתקרבת הפרידה מדיא סבע על רקע המלחמה. החלוץ לא הגיע היום (ראשון) לאימון הקבוצה, ונוכח העובדה שלא נכלל בסגל מאז הפוסט של אשתו שעורר סערה – נראה כי העזיבה בלתי נמנעת.
נרמין סבע, נזכיר, עוררה סערה גדולה לפני מספר שבועות בעקבות פוסט ששיתפה באינסטגרם. "גם בעזה יש ילדים", נאמר בפוסט ששיתפה. "כבר 800 ילדים מתו בעזה מההפצצות שלנו. ובין אם הם כלואים בין הרצחנות של חמאס להפצצות שלנו בישראל, אנחנו חייבים להגיד שצריך לעשות הכל כדי שילדים לא ימותו, כי זו האמת, אין הבדל בין ילד לילד".
נרמין מחקה את הפוסט והתנצלה, ואחריה סבע פירסם פוסט משלו והתייחס לסערה: "חשוב לי להדגיש שלא ידעתי מה היא מעלה, ברגע שראיתי את הפוסט ביקשתי שזה יימחק מיד. חשוב לי להבהיר שהכוונה שלה אנושית בלבד, רואים כל יום סרטונים מזעזעים. היא לא עושה השוואות. היא פרסמה פוסט של שלום מטעם בחור יהודי, וחשבה שהיא מעבירה מסר של פיוס ושלום. היא עשתה את זה בתום לב, אבל היא טעתה ועל זה אני מצטער".
4 צפייה בגלריה
דיא סבע
דיא סבע
דיא סבע במפגש עם מפונים
(צילום: עוז מועלם)
השחקן זומן לשיחת בירור במועדון, ובהמשך גם התנצל גם מול המצלמות. "קודם כל, אני רוצה להשתתף בצער כל המשפחות שאיבדו את יקיריהן. כואב הלב על כל הנרצחים", אמר סבע. "אלו ימים לא פשוטים, תקופה לא פשוטה. חשוב לי להבהיר שלאשתי היו כוונות טובות, אנחנו מאמינים בדו-קיום. מכבי חיפה זה מועדון שדוגל בדו-קיום, הדברים יצאו מפרופורציות. מנסים לצייר אותנו בחוץ בצורה מסוימת ולא ברור לי איך זה הגיע למצב הזה. מתמודדים עם זה ונעבור את זה".
עם זאת, דבריו של סבע לא סיפקו את הקבוצה ולא את האוהדים הזועמים. בתחילת החודש הודיעה מכבי חיפה כי השחקן לא ייצא עם הקבוצה לקפריסין למשחק מול ויאריאל בליגה האירופית, ואתמול הוא לא נכלל בסגל למשחק חידוש הליגה מול הפועל פ"ת.
אם כל זה לא מספיק, סבע גם החליף היום עקיצות עם השוער בוריס קליימן ברשתות החברתיות. "נראה לי שאתם צריכים לעשות בדק בית", כתב קליימן, שוער פאס יאנינה היוונית, וכיוון למכבי חיפה. "קודם זה התחיל עם הקציצה הקטנה (ככל הנראה הכוונה לסבע), עכשיו השחקנים הזרים, שאת חלקם אפילו איזרחתם".
סבע לא נשאר חייב ובתוך זמן קצר השיב לקליימן: "מה שאתה מרוויח בשנה אני הרווחתי בחצי חודש, כנראה עדיף להיות קציצה מאשר שוער בלי ידיים". קליימן המשיך בפינג-פונג של התגובות וכתב: "יש לי ארבע דירות רק בעיר הראשונה שגרתי בה ביוון. ידיים אולי אין, אבל שכל יש הרבה. וגם נאמנות למדינה שלי".