הבנקים דחו 117 אלף הלוואות מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ובמהלך כל חודש אוקטובר, רובן למשקי בית הן בתחום המשכנתאות והן לאשראי צרכני. כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום. בסך הכל נדחו הלוואות בהיקף של 2.7 מיליארד שקל, מרביתם במגזר העסקי. יתרת ההלוואות בגינן בוצעה דחייה עומדת על סכום גבוה של 36 מיליארד שקלים.
מנתונים ראשוניים שהתקבלו במהלך חודש נובמבר עולה, כי כשליש מההלוואות שנדחו ממועד כניסת מתווה בנק ישראל לתוקף, משתייכות לאוכלוסיית "המעגל ראשון" שנפגעה באופן ישיר מנזקי המלחמה, כאשר עיקר הדחיות במעגל הראשון הן במשכנתאות ובאשראי צרכני. כלומר, על 900 מיליון שקל לא תשולם ריבית על הדחייה, ועל 1.8 מיליארד שקל הנותרים כן תשולם ריבית נוספת על ידי מי שדחה.
1 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל בירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)

בבנק ישראל ציינו היום (ד') כי מאז פרוץ המלחמה, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי נקטו בצעדי סיוע ללקוחותיהם, בין השאר בנושא דחיית תשלומי הלוואות. בנוסף, פעל הפיקוח על הבנקים כדי לגבש מתווה רוחבי להקלה על נטל האשראי והעמלות למשקי הבית ולעסקים, שאומץ על ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. המתווה פורסם תחילה ב-15 באוקטובר אך מאז הורחב גם לתושבי יישובי הצפון.
מהנתונים עולה כי עסקים גדולים עומדים בראש עם דחיית הלוואות בהיקף של 791 מיליון שקל, עסקים זעירים דחו 569 מיליון שקל, הלוואות לדיור נדחו בהיקף של 457 מיליון שקל, עסקים קטנים דחו 434 מיליון שקל, עסקים בינוניים דחו 247 מיליון שקל והמגזר הפרטי דחו 140 מיליון שקל.
רוב ההלוואות נדחו רק עד ל-3 חודשים ורק 32% מהלוואות הדיור נדחו עד 6 חודשים ו-12% נדחו ליותר מ-6 חודשים.
בפיקוח על הבנקים ציינו כי נתונים על היקף דחיות התשלומים יפורסמו מעתה מידי חודש והמידע המפורסם לציבור בנושא יורחב בהתאם להתפתחויות.
המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי: "מאז פרסום מתווה הדחיות ראינו עניין רב בקרב הלקוחות וניכר כי הצעד מסייע לאלו שצריכים זאת לצלוח תקופה מאתגרת זו. לשמחתי המערכת הבנקאית הרחיבה חלק מתנאי המתווה ללקוחותיה, ונכון שתמשיך לבחון כיצד להוסיף לסייע. חשוב להדגיש לציבור את משמעות דחיית תשלומי ההלוואות ושלווים יעשו זאת רק במידה ואכן זקוקים לכך".