ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
כמה תקבלו ליום?

האם שווה שיגייסו לכם את המכונית?

בחודש שעבר אישרה וועדת חוץ וביטחון לצה"ל להוציא צו גיוס לכלי רכב שבבעלות פרטית של אזרחי המדינה כחלק מההיערכות למלחמה. משרד הביטחון מפרסם את ה"מחירון" לציוד של האזרחים. המחירון כולל עשרות סעיפים שונים לכלי רכב וגם את התשלום שבעליהם יקבלו

האם שווה שיגייסו לכם את המכונית?
גייסו לכם את הרכב? מגיע לכם תשלום מהמדינה צילום: רוני נאק

למי שזוכר ומכיר, להרכב הקומי "הגששים" יש מערכון משעשע שנקרא "המכונית המגויסת" בו אזרח ישראלי מגיע לצבא כדי לקחת את המכונית שלו שגויסה למלחמה: "זה שברולט 66'" הוא מסביר לצוות בבסיס שממהר להחזיר לו את המכונית שלו, אבל ללא הרדיו, גם בלי הכיסאות וגם ללא הצבע המקורי.

הנוהל הזה של גיוס של מכוניות של אזרחים לא עבר מן העולם: גם כיום יכול משרד הביטחון לדרוש מאזרחים את המכונית שלהם - והאזרחים חייבים לתת. בחודש שעבר אישרה וועדת חוץ וביטחון לצה"ל להוציא צו גיוס לכלי רכב שבבעלות פרטית של אזרחי המדינה כחלק מההיערכות למלחמה. הגיוס הוא בפועל בכפייה - והצבא זקוק לטנדרים, משאיות, ציוד הנדסי ועוד.

הגיוס נעשה מכורח תקנות רישום ציוד וגיוסו לצה"ל – התשמ"ז ולפי עיקריו ניתן לגייס כלֵי תחבורה, כלומר כלי רכב, רכבות, כלי שיט, כלי טיס, ממונעים או לא ממונעים לרבות נגררים וחלקי עזר של כל אחד מאלה. ציוד הנדסי, כלומר טרקטורים, מכונות חפירה, חציבה, בנייה, הרמה או העמסה וכן ציוד הנדסי אחר וחלקי עזר של כל אחד מאלה וגם חלקי ציוד, חלקי חילוף, ציוד עזר, ציוד מחובר ואבזרים אחרים.

חשוב לדעתי כי למי שנתן רכב לצבא מגיע תשלום. וכך מפרסם משרד הביטחון באופן רשמי את ה"מחירון" לשימוש היומי בציוד של האזרחים שגויס. המחירון כולל עשרות סעיפים שונים ומשונים לכלי רכב וגם את התשלום שבעליהם יקבלו. לדוגמה: בעל משאית רכינה יקבל 977 שקל ליום עבודה של המשאית. בעל מערבל בטון יקבל 879 שקל ליום. בעל משאית מטאטא כביש: 1,062 שקל ליום. על מלגזה חשמלית שיכולה להרים עד טונה אחת יקבל בעליה 365 שקל ועל מלגזה חשמלית שיכולה להרים עד 2 טונות אפשר לקבל 385 שקל.

גם מי שאינו בעלים של ציוד כבד מופיע ברשימה – כשלדוגמה בעליו של אופנוע עם מנוע בנפח של עד 250 סמ"ק משלמים 318 שקל. על טנדר 2X4 משלמים 448 שקל ואילו טנדר 4X4 יביא תשלום של 477 שקל. אם בעל מונית קיבל דרישה להביא אותה לצבא ויש לה 7 מקומות, הוא יקבל 595 שקל ליום.

כמובן, לא הכול דבש ויתכן שהרכבים האלה ישובו במצב שאינו מצוחצח ותקין כפי שנמסרו לצבא. במקרה כזה לפי חוק רישום ציוד וגיוסו לצה"ל: "המדינה תשלם דמי שימוש ראויים בעד הציוד שגויס ובעד ציוד שהוצא לגביו צו לפי סעיף 5 ואם בתקופת הגיוס נגרם לציוד נזק – גם פיצויים בשל הנזק".

 

משרד הביטחון מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד