מינהלת הליגה הודיעה אתמול (ראשון) על כך שאושרה סופית פתיחת עונת הכדורסל בתחילת שבוע הבא אך שלושת הקבוצות שמארחות את משחקיהן במפעלים האירופיים בבלגרד - הפועל ת"א, הפועל ירושלים ומכבי ת"א - לא ישחקו במחזור הראשון ומנסות תוך כדי למצוא דרכים לדחות גם את משחקי המחזור השני.
הקבוצה היחידה מבין שלוש הקבוצות שכן הייתה אמורה לשחק בשבוע הקרוב היא הפועל ת"א, שהחליטה לבסוף לממש את הזכות המקנה לה לדחות משחק אחד, ומשחקה נגד הפועל חולון הוזז. הפועל ירושלים לא הייתה אמורה לשחק מאחר שזה השבוע החופשי שלה (עקב מספר הקבוצות האי זוגי בליגה) בעוד משחקה של מכבי ת"א מול הפועל אילת, שיועד להתקיים ב-26 בנובמבר, נדחה אוטומטית מאחר שיומיים לאחר מכן יש לצהובים משחק מול ריאל מדריד במסגרת היורוליג.
2 צפייה בגלריה
תומר גינת, ספידי סמית', לורנזו בראון
תומר גינת, ספידי סמית', לורנזו בראון
משחקי המחזור השני של שלוש הקבוצות אמורים להתקיים, אלא אם יוחלט אחרת
(צילומים: אתר פיב"א, עוז מועלם, Djordje Kostic and Dragan Tesic)
לפי לוח הזמנים המתוכנן (לפי הטבלה למטה - התאריכים עדיין לא סופיים), לקבוצות לא אמורה להיות בעיה בנוגע לקיום המשחקים הקרובים, מאחר שאין התנגשות בין לוח הזמנים של הליגה למפעלים האירופיים בהם הן נוטלוח חלק. לפיכך משחקי הליגה הקרובים אמורים להתקיים - אלא אם יוחלט אחרת.
למרות ההחלטה על חידוש הליגה והרצון לחזור לשגרה עד כמה שניתן, בשלוש הקבוצות מעלים לא מעט בעיות כשהעיקרית היא החזרת השחקנים הזרים לארץ. הטענה המרכזית היא שבקבוצות אחרות החתימו זרים חדשים שהסכימו להגיע ארצה בידיעה מראש על המצב הביטחוני, ואילו שלוש "האירופיות" נשארו עם סגל שחקנים מלא, בלי אף זר שביקש לעזוב, אבל מצד שני גם הזרים שלהן עדיין לא מרגישים בטוחים לחזור ארצה בתנאים הקיימים.
"מה הציפייה בסופו של דבר?", תהה גורם באחת הקבוצות. "ברור שכולם רוצים לחזור לשחק וכולם מחכים לזה, כולל השחקנים. יש שבועות שמשחקים רק משחק אחד בשבוע וזה לא נורמלי, בטח לא כששאר הקבוצות באירופה משחקות במסגרות המקומיות שלהן וצוברות כבר כימיה קבוצתית ורצות מבחינת כושר, אבל המצב שלנו בכלל לא פשוט".
עוד אמר אותו גורם: "קבוצות אחרות עדיין נמצאות בישראל וכבר החתימו שחקנים שהגיעו ישירות ארצה, בכל שלוש הקבוצות שמשחקות באירופה ומארחות בבלגרד, השחקנים עברו לחיות שם. זה לא מצב אידיאלי, אבל זה המצב. גם לזה לקח זמן עד שהם התרגלו. עכשיו צריך להריץ להם בראש שצריך לחזור ארצה".
גורם נוסף מסביר: "צריך לתת מספיק זמן כדי לגרום לשחקנים הזרים בכלל להשתכנע לחזור לארץ. אנחנו לא יכולים להגיד 'טוב, קבוצות אחרות החתימו שחקנים חדשים, אז נחתים גם'. למה שנעשה את זה? יצא ככה שכל הקבוצות שמשחקות באירופה נמצאות במצב טוב במפעל שלהן, אז אף אחת לא רוצה לעשות שינויים בסגל, וגם למה שנעשה? זאת הקבוצה שבחרנו להתחיל איתה את העונה. צריך לאט לאט לשקף לזרים את המציאות החדשה בארץ. אי אפשר להתכחש לזה שאנחנו עדיין במלחמה, וזה גם מה שהזרים רואים כלפי חוץ. צריך עוד טיפה זמן כדי לגרום להם לא לחשוש לחזור".
יש לציין שבשלוש הקבוצות לא שוחחו עד לרגע זה עם השחקנים הזרים על אפשרות חזרה לארץ, זאת מאחר שידעו מראש (או קיוו במקרה של הפועל ת"א) שהמשחקי המחזור הראשון לא יתקיימו, אך הסיבה המרכזית הרצון "לדחות את הקץ" כשעד שלא יהיה תאריך ברור וידוע בקבוצות לא מתכוונים לעשות שיחות סרק עם השחקנים.
ברגע שאכן יהיה תאריך סופי, יתחילו בקבוצות לקיים שיחות הסברה על המצב בארץ באותה נקודת זמן, בתקווה שעד אז המצב הביטחוני ישתפר. בכל מקרה, הקבוצות לא מתכוונות להביא את הזרים ארצה על מנת כדי לחזור לחיות ישראל, אלא לפי לוח המשחקים שייקבע. כלומר, הם יגיעו כדי לקיים את המשחקים שיתקיימו בארץ ולאחר מכן ימריאו בחזרה לבלגרד.