X

השיטה הסודית שבה משתמשת מייגן מרקל כדי לשלוט על הנסיך הארי

היא סכסכה בינו לבין משפחתו, ניתקה אותו ממולדתו, הרחיקה אותו מחבריו ולמעשה מחזיקה בו כשבוי יותר מאשר כבן זוג. איך מצליחה השחקנית להרוס את חייו של בן המלוכה?

מייגן והארי. צילום: AFP

כשהנסיך הארי פגש את מייגן מרקל הבריטים - ואולי כל העולם - התאהבו בשחקנית שהפכה את הנסיך האהוב למאושר כל-כך. מרקל - כהת עור, אמריקאית, גרושה, מבוגרת מהארי בשלוש שנים - נתפסה כמשב רוח רענן בבית המלוכה הבריטי. בני הזוג המאוהבים והפוטוגניים זכו באהדה רבה בממלכה. אירוסיהם התקבלו בשמחה, רבה והחתונה המפוארת שלהם בטירת ווינדזור ריתקה למסכי הטלוויזיה מספר שיא של צופים.

למרבה האכזבה, דברים השתנו לרעה די מהר, ויחסיהם משפחת המלוכה, צוותי העובדים והכתר באופן כללי, הידרדרו. במרץ 2020 הם עזבו את בריטניה על רקע טענותיהם בעניין חוסר פרטיות, חופש מוגבל, חוסר משמעות בתפקידיהם וקשיים בתוך משפחת המלוכה. מאז זה עוד נעשה יותר. בסדרת טלוויזיה תיעודית על עצמם בנטפליקס, בספר האוטוביוגרפי שפרסם הארי, וכמובן בריאיון עם אופרה ווינפרי, הם השמיצו והביכו את משפחת המלוכה ואת הכתר. היום הם מנוכרים ממשפחתו של הארי וחבריו, כמו גם עם משפחתה של מייגן. הם לא הצליחו להתברג בברנז'ה ההוליוודית. הפופולריות שלהם בבריטניה צנחה. עם זאת הם ממשיכים לתבוע מבית המלוכה הטבות וזכויות, כמו אבטחה, תקציב, תארים, מעון מלכותי משלהם, ועוד.

היום הם חיים, כידוע, בבית אחוזה רחב ידיים בעיירה מנומנמת בקליפורניה ועסוקים בקידום עצמי ובמאמצים להרוויח את הסכומים הגבוהים הנדרשים למימון אורח החיים המפונק שהם מנהלים. ילדיהם לא פוגשים את סבם, המלך צ׳ארלס (וגם לא את סבא מצד אימא, אדם חולה לב הנואש לפגוש את נכדיו). מי שהתבטאו בעד סובלנות וקבלה, לא ממש מהווים מודל בעניין הזה. גם בחירתם לטוס דרך קבע במטוסים פרטיים, מתקבלת בציניות בשל הצהרות העבר שלהם על חשיבות שמירת הסביבה. התקשרויות עסקיות שלהם עם ספוטיפיי ונטפליקס לא צלחו כמצופה. בריטים רבים היום מאמינים שמייגן כלל לא התכוונה להישאר בבריטניה, לעבוד עבור הכתר ולייצג את הבריטים כאשת נסיך בריטי, כמו הנסיכה דיאנה בזמנו או קייט מידלטון היום. למרות מאמץ רב וחיפוש קיצורי דרך, מייגן לא הצליחה עד כה לממש שאיפות פוליטיות. הארי נראה חסר מעש ומטרה משמעותית. מי שהיה נסיך בריטי פופולרי שהכל נסלח לו, רוב הזמן חמוץ. רעייתו, שחקנית עבר שמעולם לא התברגה בליגה הראשונה של הוליווד, מחייכת בלי סוף.

איך כל זה קרה? מה עובר על הארי? התשובה, שאותה ניתן להסיק כיום באופן מבוסס למדי, פשוטה – גזלייטינג.

מה זה אומר? מעל הארי עננה שחורה, שיום אחד הוא עשוי להבחין בה ולברוח למקום מואר יותר. כל הסימנים מעידים שהנסיך הארי נתון לצורה של מניפולציה רגשית חתרנית שגורמת לו לפקפק במציאות ובשפיות שלו.

הוא נשוי לאישה המתמרנת אותו וגורמת להחלשתו, במטרה לחפש לעצמה כוח ושליטה במערכות היחסים שלהם. הוא נתון להתעללות רגשית, המאופיינת בערעור הדרגתי של תחושת המציאות, הערך העצמי שלו והאוטונומיה שלו כפרט. מייגן עושה שימוש במגוון טקטיקות כדי להשיג את מטרותיה, ומשאירה אותו מבולבל, ספקן ותלוי יותר ויותר בה.

הסימנים:

הכחשה ועיוות של המציאות
מציאות חייו הקודמת של הארי עוותה, ואמת הוצגה כשקר, מה שמקשה על הארי לסמוך על תפיסותיו המוכרות. הוא מתעקש היום שהאירועים לא התרחשו כפי שהוא זכר אותם, מה שמוביל לתחושה של בלבול. דברים שלא הטרידו אותו בעבר, והתקבלו בחיוך, היום מציקים לו. הוא מאמין היום, לפי התבטאויותיו, שאביו תמיד היה קר כלפיו, וזאת הסיבה שהוא לא חיבק אותו לאחר מותה של אימו הנסיכה דיאנה; שאחיו וויליאם יורש העצר הועדף על פניו מאז ומתמיד, ולכן תמיד קיבל יותר נקניקיות בצלחת.

מניעת גישה
הארי לא ממש מכיר את עולמה של מייגן טרם פגישתם. הוא מעולם לא פגש את אביה (שהיה קרוב אליה ותמך בה כלכלית במשך שנים), לא את אחותה ואחיה למחצה, ולא איש מבני משפחתה, מלבד אימה. מייגן הדוכסית ככל הנראה לא רצתה כל קשר עם בני משפחתה הבלתי אריסטוקרטית בעליל. הארי לא ערער על כך. אין לו כל מידע על האספקט הזה בחיי רעייתו. באופן הזה, מייגן שולטת בנרטיב ומשאירה אותו באפלה.

ערעור הביטחון העצמי
בטחונו העצמי של הארי התערער על ידי ביקורת על יכולותיו, החלטותיו ושיפוטו. עם הזמן, הוא החל לפקפק ביכולותיו ולהסס לקבל החלטות באופן עצמאי. הוא זר באמריקה, נשוי לאישה משכילה ודומיננטית, מנותק ממשפחה וחברים, אין כל היתכנות שהוא יחליט החלטות משמעותיות. הראיון עם אופרה ווינפרי, הביוגרפיה, החוזים העסקיים – את הכול הובילה מייגן.

מניפולציה רגשית
זמן קצר לפני עזיבתם את בריטניה, מייגן איימה בפני הארי שתתאבד אם הם יישארו. ״לא רציתי לחיות יותר״, היא סיפרה לאופרה ווינפרי, והודתה בלי להתבייש, גם אם באופן לא מודע, בסחיטה רגשית של הארי והטלת אחריות עליו. למעשה, היא השליכה את הפגמים שלה כמי שלא מוכנה להתמודד עם חיי שירות ציבורי, על הארי. זאת לא הייתה הפעם הראשונה בה איימה עליו באופן זה; עוד לפני נישואיהם, פורסמה מטעם הארי הודעה המוקיעה את התייחסות התקשורת הבריטית כלפי מייגן, ״בת הזוג שלו״, תואר שהיא דרשה להצמיד לשמה - אחרת, היא איימה על הארי, היא תעזוב אותו. כל זה, כמובן, הוביל לתחושה מעוותת של אשמה וספק עצמי בקרב הארי.

בידוד
אחד המאפיינים המרכזיים בהתעללות נפשית הוא בידוד הקורבן ממחברים, בני משפחה ורשתות תמיכה. על ידי שליטה בקשרים החברתיים של הקורבן, המתעלל מחזק את השפעתו, ומפחית נקודות מבט חיצוניות שעשויות לאתגר את המניפולציה שלו. במקרה של הארי ומייגן, הדברים ברורים. באופן לא ייאמן, הארי ואחיו, וויליאם שהיו קרובים מאוד, כלל לא בקשר היום. חייהם מתנהלים בנפרד, וללא ספק שניהם סובלים מכך. וויליאם כועס ומאוכזב, הארי מעמיד פנים ומבולבל. גם עם חברי ילדות וחברים מן השירות הצבאי אין לו כל קשר היום. קשריו עם ארגונים בבריטניה שפעילותם הייתה קרובה לליבו נותקו. אין ספק שבסתר ליבו חש הארי געגוע, אך הוא כמובן לא יספר על כך לאשתו.

השלכת אשמה
לכל תקופת חייהם (הקצרה) בבריטניה, מייגן השליכה אשמה על הארי. התקשורת שהציקה לה, המשרתים שלא היו נחמדים אליה, המשפחה שהתנהגה כלפיה בקרירות, הספר שלה שלא קיבל גישה לאוסף הכתרים המלכותיים (אז איך הוא יתאים לה כתר?), הכללים הרבים שהיא מתבקשת ללציית להם, ולמה לא שילמו על הסיור המלכותי באוסטרליה? זהו משחק האשמות שווא ושימוש באשמה כנשק - טקטיקות שערערו עוד יותר את תחושת המציאות של הארי.

סתירה מתמדת
לא פעם מייגן נתפסה בשקרים ובאמירות סותרות. הנרטיבים שאותם היא קידמה השתנו בהתאם לנסיבות. דוגמאות לטענותיה השקרות: היא בת יחידה, אבל למעשה יש לה שני אחים למחצה מצד אביה; היא למדה בבית ספר קתולי פרטי, אבל למעשה היא למדה בבית ספר ציבורי; היא עבדה כקליגרפית אחרי הקולג', אבל אין ראיות התומכות בטענה זו; טבעת האירוסין שלה עוצבה על ידי הנסיך הארי, אבל היא עוצבה למעשה על ידי חברת תכשיטים; הארי והיא נישאו בחצר ביתם שלושה ימים לפני חתונתם המלכותית, אבל אין כל סימוכין לכך. טקטיקה זו מטפחת בלבול ותורמת לתחושת חוסר אונים בקרב הקורבן, שחש חוסר בטחון לשאול שאלות או לערער על הדברים.

מה הארי יכול לעשות?

לדבר עם מישהו שהוא סומך עליו - חבר, בן משפחה, מטפל או יועץ; לתעד את התנהגותה של מייגן על ידי ניהול יומן של מה שקורה, מתי זה קורה ואיך זה גורם לו להרגיש; להציב גבולות ולהבהיר לה כי ההתנהגות שלה אינה מקובלת וכי הוא לא יסבול זאת יותר; לפנות לעזרה מקצועית, שעשויה לעזור לו להבין שהוא עובר התעללות נפשית ולפתח מנגנוני התמודדות; לזכור שבעצם הוא לא בהכרח לבד ושיש אנשים שאכפת להם ממנו וירצו לעזור.

האם הוא שם? כרגע, עוד לא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר