תקציב מנהלת התקומה יבוסס ברובו הגדול על הגדלת הגירעון בתקציב המדינה, שגם ככה צפוי לזנק, ולא על הכספים הקואליציוניים, זאת לאחר סירובו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ להמיר כמיליארד שקלים מהם לצרכי המלחמה וכל ההוצאות הנובעות ממנה. כך התבררר סופית היום (שני) כאשר משרד האוצר הציג את אופן מימון הקמת המנהלת לחברי ועדת הכספים של הכנסת, שאירה את ההעברה.

2 צפייה בגלריה
ח"כ משה גפני
ח"כ משה גפני
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על פי החלטת הממשלה הקמת המנהלת תעלה בשנת התקציב הנוכחית מילייארד שקלים. עד כה הוקצבו באופן סופי ושולמו למנהלת רק 115 מיליון שקלים שכבר הועברו לעיר שדרות ולארבע המועצות האזוריות בעוטף עזה, לפי מפתח של 2 מיליון שקלים לכל אחד מ-25 הישובים שנפגעו במלחמה ופונו ויותר מ-50 מיליון שקלים לעיר שדרות.
הכספים נועדו לסייע בהיערכות הראשונית לתושבי הישובים הללו מעבר לתשלום 1,000 שקל על ידי רשות המסים לכל אחד מ-65 אלף התושבים שפונו ועוד כ-5,000 שקל שקיבלו במשקי הבית מי שהוגדרו כנפגעי פעולות איבה.
העברת שאר הכספים כולל 274 מיליון שקל לצורך הקמת "מנהלת התקומה" עוכבה שלושה שבועות משום ששר האוצר סירב לממן אותם מהכספים הקואליציוניים, חרף הביקורת שהשמיע בעניין זה נגיד בנק ישראל, כאשר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שסירב לוותר על הכספים הקואליציוניים שנועדו להעלאת שכר המורים במוסדות החרדיים, שיתף בכך פעולה עם שר האוצר.
בכירי משרד האוצר ובראשם ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס דרשו גם הם שהכספים הקואליציוניים הם שיממנו את הקמת מנהלת התקומה אולם שר האוצר לא נענה לדרישה הזאת ובסופו של דבר הכריע בעד מימון רוב הכספים הדרושים למנהלת מהגדלת הגירעון בתקציב המדינה.

2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
מסיבת עיתונאים סיוע ופיצוי לעסקים במלחמת חרבות ברזל
שר האוצר סמוטריץ'. "הצליח לשמור על שמנת הכספים הקואליציוניים"
(צילום: מירי שמעונוביץ לע"מ)
באגף התקציבים באוצר הסבירו כי "לפני מספר שבועות נשלחה לוועדת הכספים פניה ובה בקשה להעברת 100 מיליון שקלים ראשונים לתקומה, 170 מיליון שקלים לרשויות וכן מיליארד שקלים לתקומה בהרשאה להתחייב. הפניה לא אושרה ונתקעה בועדה כיוון שאת המזומן מימנו הכספים הקואליציונים.
לבקשת שר האוצר ויו"ר ועדת כספים פוצלה הפניה לשניים כאשר המטרה הייתה לאפשר לוועדה לדון בנפרד ברכיבים שמחייבים קיצוץ בכספים הקואליציוניים של 100 מיליון שקלים לתקומה ו-170 מיליון שקלים לרשויות, לבין הרכיבים שלא מחייבים קיצוץ והם מיליארד שקלים בהרשאה להתחייב מתקציב עתידי. הפיצול עבר אישורים משפטיים.
ח"כ ולאדימיר בליאק ("יש עתיד") פרסם היום הודעה אירונית שבה נאמר: "אני רוצה לברך את שר האוצר בצלאל סמוטריץ" ואת יו"ר ועדת הכספים משה גפני, אשר הצליחו, בעת המלחמה, לשמור על שמנת הכספים הקואליציוניים, על חשבון האינטרס הציבורי.
בניגוד מוחלט להמלצות הדרג המקצועי של משרד האוצר ושל נגיד בנק ישראל, ובניגוד לכוונה המקורית של אגף התקציבים, התקציב הראשוני להקמה ולפעילות מנהלת התקומה - מעל מיליארד שקלים - לא יבוא על חשבון הכספים הקואליציוניים של יהדות התורה והציונות הדתית, אלא על חשבון הגדלת הגרעון. כלכלת ישראל ואזרחי ישראל ישלמו מחיר כבד על ההפקרות הזאת".