לא רק לכם קר: מהי תרדמת חורף – והאם היא באמת קיימת בארץ?

התופעה, הידועה גם בשם "שנת חורף", נפוצה מאוד בקרב בעלי חיים, שמצמצמים כמעט לחלוטין את פעילותם כדי לשרוד • בעוד באירופה הדבר נפוץ מאוד, המצב בישראל שונה: "החיות פשוט פועלות בצורה מתונה מאוד"

קיפוד ישן. צילום: Getty Images

מזג האוויר החורפי סוף-סוף הגיע לישראל, ולא יכולנו שלא לתהות: האם תופעת תרדמת החורף, שבה בעלי חיים נכנסים למצב של חוסר פעילות כדי לשרוד את העונה הקרה, בכלל מתרחשת בארץ – ומה בכלל המשמעות שלה עבור החיות?

כדי להבין את התופעה, הידועה גם בשם "שנת חורף", שוחחנו עם ד"ר טל פולק, אקולוגית באזור הערבה מרשות הטבע והגנים, שסיפרה כי זו דרכם של היונקים לשמור על עצמם בחורף. "הטמפרטורות יורדות ואין הרבה מזון, כך שאם בעל החיים ימשיך לפעול – הוא יאבד הרבה אנרגיה בשמירה על חום גופו וגם לא יהיה לו כיצד להשיב אותה לעצמו, ולכן הוא מתכנס לעצמו, מוריד את רמת הפעילות שלו ונכנס לשנת חורף", הסבירה ל"ישראל היום".

עכברים ישנים, צילום: Getty Images


אלא שאותה פעילות בקרב רוב בעלי החיים, כך לפי ד"ר פולק, מתאימה בעיקר למדינות שבהן החורף קר יותר באופן משמעותי מאשר ישראל. "מכיוון שהחורף בישראל מקביל לסתיו האירופי, החיות שנכנסות לתרדמת חורף במדינות היבשת לא חוות הורדה משמעותית בפעילות עד כדי תרדמה, אלא הן בעצם רק מקטינות את פעילותן הרגילה עד האביב", ציינה. "עטלפים באירופה, למשל, מקטינים את הפעילות שלהם עד רמה כזו שהם מתכסים בשכבה של קרח. הם מגנים ושומרים על החום באיברים הפנימיים שלהם, אבל בחוץ הפעילות שלהם כמעט יורדת לאפס. בארץ, לעומת זאת, אין כזו הפסקת פעילות משמעותית, והעטלפים פשוט מצמצמים את יציאותיהם מהמערה. הם ממשיכים לפעול, אבל בצורה מתונה מאוד".

"בישראל ישנה בעיקר הורדת פעילות בחורף בקרב בעלי חיים קטנים שמתקשים למצוא מזון ושקשה להם לשמור על חום גופם, כמו מכרסמים ונברנים דוגמת הגרבילים", הסבירה ד"ר פולק. "הם מצמצמים את הפעילות שלהם ואוגרים יותר אוכל במחילה שלהם. אפילו בעלי חיים גדולים יותר מסוגלים להתקיים בארץ מבלי להיכנס לתרדמת חורף, ולכן לא נראה אותם מורידים את פעילותם".

עטלפים ישנים, צילום: Getty Images


לטאות כגון החרדונים וזוחלים כמו הנחשים נוהגים "להיעלם" בחורף בכך שהם מתכנסים אל מקומות המחבוא שלהם, אך יש הבדל משמעותי בינם ובין היונקים בעלי הדם החם, בהם קיפודים. בעוד האחרונים צריכים לשמור על חום גופם כדי לשרוד, מצב שקשה יותר לבצע בחורף, הזוחלים בעלי הדם הקר מעלים ומורידים את פעילותם על פי טמפרטורת הסיבה שלהם, ולכן לפעמים ניתן לראותם במהלך החורף.

"זוחלים שלא שומרים על חום גופם נעלמים בחורף לא בגלל התרדמת, אלא כי הסביבה שלהם מתקררת והם מתקררים איתה, ולכן הם מורידים את הפעילות שלהם בצורה דרמטית", סיכמה ד"ר פולק. "זו הסיבה שבגללה לא נראה את מרבית הזוחלים בחורף, כמו נחשים, חרדונים ושלל לטאות וזוחלים אחרים. בסופו של דבר, תרדמת החורף לא קיימת בישראל, שכן רוב החיות הללו פשוט מורידות את רמת הפעילות שלהן בהתאם למתחולל סביבן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר