שר הפנים משה ארבל חתם הבוקר (חמישי) על תיקון לתקנות ההסדרים בנוגע לארנונה, לפיו יינתן פטור מלא מארנונה למגורים עבור כל התושבים בדרום ובצפון אשר פונו מבתיהם, והוא תקף החל מ-7.10.23 וכל עוד ההחלטה שיישובים אלו או תושבים אלו מפונים קיימת. גם תושבים ללא ממ"ד שפונו זכאים - כמו באשקלון. הפטור יינתן גם לאזרחים המוגדרים "נעדרים" ו"חטופים" המחזיקים בנכס למגורים.
הפטור ניתן כאמור רק למי שפונה בהחלטת ממשלה ורק למגורים - כלומר לא לעסקים ולא לתושבי יישובים אחרים, מה שעורר כעס בקרב חלק מראשי הרשויות לאחר שהתקנות הוצגו בממשלה השבוע.
1 צפייה בגלריה
משה ארבל
משה ארבל
שר הפנים משה ארבל
(צילום: שלו שלום)
"היום אנחנו עושים עוד צעד מתבקש אשר יקל ולו במעט על תושבים אשר פינו את בתיהם ביישובי הצפון והדרום עקב המלחמה ובכללם משפחות החטופים והנעדרים", אמר השר ארבל הבוקר. "משרד הפנים ימשיך לסייע לרשויות המקומיות ולתת להם גמישות ניהולית בימים קשים אלו".
מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ הוסיף: "אנו ממשיכים לפעול ללא לאות על מנת להעניק לרשויות המקומיות מענה מקצועי ראוי, לתמוך ולסייע בעת הקשה הזו הטומנת בחובה אתגרים מרובים תוך מציאת כל הפתרונות הנדרשים על מנת שהרשויות ישמרו על רצף תפקודי".
ראש המועצה האזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, מחה על כך שהממשלה פטרה מארנונה רק את המפונים על פי הגדרת המדינה ללא פטור מארנונה לעסקים ולא לכלל תושבי הצפון: "הצגנו לראש הממשלה את חוסר התפקוד של הממשלה, את חוסר ההבנה של שרי הממשלה שאנחנו במלחמה, את הניתוק שלהם מהמציאות במרחב האזרחי, את חוסר שיתוף הפעולה בין השרים, מאבקי אגו, התנהלות שמעמיקה ומגדילה את משבר האמון בין האזרחים, השלטון המקומי לממשלה.
באמת ובתמים חשבנו שהוא הבין, באמת האמנו שההתנהלות תשתנה, אז חשבנו. תגידו שרי הממשלה - השתגעתם? אתם מבינים שעשרות אלפי אנשים לא רק עצרו את חייהם, לא עובדים, משלמים כפל תשלומים, בבית, בעסק ובמקומות בהם הם מתארחים, שלא לדבר על אלו שנשארו בצפון, בתוך מלחמה, העסקים סגורים, עצמאים ושכירים ללא הכנסה, חיים בתוך מחנה צבאי אחד גדול, מחפשים מרחב מוגן עשרות פעמים ביום כשיש אזעקה (אם יש אזעקה) כי אין להם ממ"ד, כי בתי הילדים ללא מיגון? מה עוד צריך לקרות? איפה האחריות שלכם?".
במסגרת מתן הפטור ובהתאם להסכם מול משרד האוצר ולהחלטת הממשלה, יעביר משרד הפנים לרשויות המקומיות מענק מיוחד למימון הפטור. התיקון כולל את הארכת תוקף ההנחה הניתנת למגורים ולעסקים הנמצאים בשדרות ועוטף עזה לשנים 2023-2024.