על הקצה: עיירה קטנה באיסלנד ממתינה להתפרצות געשית בלתי נמנעת

תושבי גרינדוויק פונו מביתיהם לאחר סדרה של 500 רעידות אדמה אך הורשו היום לשוב לאסוף את החפצים שלהם • מומחים סבורים שהר הגעש הסמוך צפוי להתפרץ בשעות או בימים הקרובים

בקע בכביש בעיירה באיסלנד בשל פעילות הר געש. צילום: רויטרס

צרות בארץ רחוקה: 4,000 תושבי העיירה גרינדוויק הורשו לחזור לבתיהם היום (שלישי) לאסוף את חפציהם לאחר שאזהרה חמורה להתפרצות הר געש סמוך התפרסמה.

התושבים פונו במהלך סוף השבוע לאחר שאלפי רעידות אדמה קטנות פקדו את האזור . רק ביממה האחרונה נרשמו כ-500 רעידות בסביבות העיירה, הנמצאת בסמוך לבירת המדינה רייקיאוויק. התושבים שהגיעו לעיירה היום מצאו את הכבישים מחורצים והרבה בתים שניזוקו כתוצאה מהרעידות.

איסלנד: צילום אווירי של העיירה גרינדוויק לאחר סדרת רעידות אדמה

במקומות מסוימים בעיירה נפערו בולענים עצומים ותהום גדולה חוצה את מרכזה של העיירה, מנתקת את הכבישים ומפריעה את פינוי החפצים. הרשויות במדינה נערכות להתפרצות הר הגעש פאגרדארספיאטל השוכן כמה קילומטרים ממזרח העיירה והפך בשנים האחרונות, בשל ההתפרצויות הרבות, לאטרקציה תיירותית.

הרשויות הקימו סוללות עפר ובטון סמוך לתחנת הכוח הגיאותרמית הסמוכה, אחת המתקדמות מסוגה בעולם, מתוך חשש שזרמי לבה מהר הגעש יביאו להשמדתה. גם בשדה התעופה קפלוויק הסמוך, שדה התעופה הבינלאומי היחיד באיסלנד, נערכים לאפשרות שהתפרצות הר הגעש תביא לשיבוש הטיסות.

הר הגעש התפרץ בפעם האחרונה בחודש יולי, וכן כמה פעמים בין השנים 2021 ו-2023. ההתפרצויות הקטנות יחיסית ומיקומו של הר הגעש הפכו אותו לחביב בקרב תיירים והרשויות באיסלנד אף הסדירו שביל המאפשר תצפית על הר הגעשץ

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר