גלעד אהרונסון (53) פתח את המפעל של החברה שלו, סופר נייצ'ר סנקס, בקריית שמונה רק לפני שלושה חודשים, שבו מייצרים חטיפים בריאים מקטניות וירקות. "בשלוש השנים האחרונות פיתחנו את הטכנולוגיה עם פטנטים שלנו, כשהרעיון לייצר חטיף רק מייבוש וניפוח בלבד, ללא טיגון מחומרים טבעיים בלבד.
"באתי מתחום תעשיית המזון, השותף שלי זמר סט בא מתחום הפלסטיק, אנחנו חברי ילדות. בשנה האחרונה הקמנו מפעל פיילוט ויצאנו לשוק לראשונה עם המוצרים, שלושה חודשים לפני פוץ המלחמה. במקביל, הוצאנו מכולה ראשונה לניו יורק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
גלעד אהרונסון
גלעד אהרונסון
גלעד אהרונסון
עוד אומר אהרונסון: "עד היום הושקעו במפעל 10 מיליון שקל, מתוכם שלושה מיליון שקל קיבלנו מרשות החדשנות. הספקנו לקבל תגובות מדהימות מהצרכנים וישר היו הזמנות חוזרות. עמדנו לצאת בשיווק מסיבי - והכל נעצר. קריית שמונה סגורה, התושבים רובם פונו. אני והשותף שלי ממשיכים לעבוד במפעל יום-יום, אבל כל העובדים שלנו מקריית שמונה והם מפונים. בלי עובדים אנחנו לא יכולים לבד.
"היינו אמורים לקלוט עכשיו 20 עובדים מהמפוטרים של מאפית מרחבית בק"ש, שייצרה לחם עבור צה"ל ונסגרה. אני הייתי מנהל המאפייה שנסגרה. עכשיו התנדבתי לכיתת הכוננות של שדה נחמיה, שם אני מתגורר. הבעיה היותר גדולה היא שגייסנו משקיעים לצורך התחלת השיווק והגיוס נעצר. המשקיעים כרגע רוצים לחכות לראות מה יהיה והכסף לא הגיע. נשארה רק המדינה לסייע, אבל אנחנו נופלים בין הכיסאות כי אין מסלול לעסק שהוקם רק השנה. המלחמה עצרה פרויקט ענק שלנו שהיה צפוי לייצר הכנסות מיידית, ותוך שנתיים להגיע ל-50 מקומות עבודה.
"למרות שראש העיר שלנו, אביחי שטרן, התערב למעננו ופנה לשר הכלכלה ניר ברקת, התשובות שקיבלנו לקויות. אמרו לנו שאין מסלול מתאים לנו ואין שום דרך לעזור. גם אם אין מסלול, שימצאו דרכים מחוץ לקופסא, להמשיך לקיים עסקים. המדינה הרי האמינה בעסק הזה, לכן קיבלנו מענק מרשות החדשנות. זו טכנולוגיה ייחודית עם פוטנציאל ענק, אז שימצאו דרך לשמר את זה. אנחנו לא סטארט-אפ בשלב הרעיון, אנחנו כבר עם מוצר ומכירות. חברות כמונו אמורות להניע את המשק.
"זה הזוי שעדיין הפקידים מתנהלים כאילו עסקים כרגיל בקרית שמונה. שר האוצר והכלכלה, והפקידות הבכירה, חייבים להתעורר ולפתור את הבעיות בקריית שמונה. חוכמה גדולה לפנות עיר ולא לתת תשובות לעסקים. הגוף היחיד שקשוב ורוצה לעזור הוא רשות החדשנות, אבל גם הוא מוגבל בתוכניות שלא מותאמות למצבנו. זה טבעי שנצפה מהממשלה שתתמוך בתקופה כזו ותבין שיש בעיות רציניות לפתור. אני לא אומר שזה קודם ללחימה, אבל אם לא יפעלו המדינה תקרוס כלכלית".
מה תעשה אם המצב הזה יימשך? "אני כל היום בפגישות, פונה לכל גוף אפשרי. קרנות השקעות פרטיות, אנג'לים וכו' כדי לנסות להביא מימון. אני מנסה לשכנע שיעזרו לי לממן את העברת המפעל באופן זמני לאיזור שניתן לעבוד בו. מדובר בעליות גבוהות".