מנסור עבאס עם אימאן ח'טיב יאסין (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

"כן ולא", גרסת מנסור עבאס: "ההתנצלות היתה חלק מהפתרון"

כשדיבר בעברית, אמר יו"ר רע"מ שאינו מקבל את התנצלות ח"כ יאסין: "הזדעזעתי לשמוע, דורש שתתפטר מהכנסת" • אלא שבראיונות בערבית הוא נשמע אחרת לגמרי: "רצינו להגן עליה ועלינו, אנחנו רוצים למנוע מהלך של הדחה" • תרגיל בכפל לשון

חברת הכנסת אימאן ח'טיב יאסין ממפלגת רע"מ חוללה בשבוע שעבר סערה כשאמרה שבמתקפת 7 באוקטובר "לא שחטו תינוקות ולא אנסו נשים". יו"ר מפלגתה מנסור עבאס היה נחרץ מאוד: הוא דרש ממנה להתפטר, ואף הוסיף כי לא יקבל את התנצלותה וימשיך לדרוש את התפטרותה - אלא שבשפה הערבית הוא נשמע אחרת לגמרי.

ח"כ מנסור עבאס בראיון לכנס המשילות והביטחון האישי בישראל

בשבוע האחרון נתן יו"ר רע"מ שני ראיונות ארוכים לכלי תקשורת ערביים, כאן 11 בערבית ורדיו א־נאס, ושם הוא התבטא אחרת בכל הקשור לחברת מפלגתו הסוררת.

"יש הבדל בין מה שאמרה לבין עמדתה". ח"כ יאסין (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

לכאן 11 בערבית אמר עבאס ש"המציאות קשה ולכן קודם כל צריך שתהיה לנו אמירה. הדברים האלה של אימאן ח'טיב לא היו מוסכמים עלינו, ולכן היה עלינו כרע"מ לומר מה שאמרנו כהגנה עליה ועל החברה הערבית, מפני שהמתח בין היהודים והערבים עדיין קיים".

הראיון - והמרצע שבשק

בשלב זה ביקש ממנו המגיש להבהיר את הנקודה הזאת: "אתה אומר שהמטרה של האופן שבו פעלתם היא לשם הגנה עליה. נרצה שתסביר לנו את זה, כי יש מי שהבין ההפך - שכאילו הרשימה המאוחדת (רע"מ) רוצה 'להקריב' את ח"כ אימאן".

עבאס השיב: "לא - להגנה עליה, על רע"מ ועל החברה הערבית, שלא יהיו מתיחויות שיגיעו למצב של אלימות. כמות ההודעות והאיומים שהגיעו אליה בשעות הראשונות - לפני שיצאנו עם העמדה הזאת ולפני ההתנצלות שלה - היתה רבה מאוד, כמות כזו שמעולם לא ראיתי".

עבאס על הדחת ח"כ יאסין מהכנסת: "יש לכך השלכות רחבות מאוד לא רק עליה - כל הייצוג הפוליטי שלנו והזכויות האזרחיות יירדו לטמיון"

יו"ר רע"מ הסביר כי "יש הבדל גדול בין זה שאנחנו נקרא לכך שהיא תגיש את התפטרותה, לבין זה שתהיה פעולה לפיטורים (הדחה) מהכנסת - שלכך יש השלכות רחבות מאוד לא רק על ח"כ אימאן אלא גם על החברה הערבית ועל המקום הפוליטי שלנו. מהלך מסוג זה משמעו שכל הייצוג הפוליטי שלנו והזכויות האזרחיות יירדו לטמיון".

"היא לא התכוונה"

לדברי עבאס, הוא ניסה למנוע את ההדחה של חברת מפלגתו על ידי מפלגות הימין. "העמדה שלנו (דרישת ההתנצלות מח"כ יאסין) עזרה לנו להתמודד עם הגל הזה בתוך הכנסת, ובמידה מסוימת גם עם סכנת הפיטורים", אמר. "ההתנצלות (שלה) היתה חלק מהפתרון, ובעניין הזה אנחנו דנים ורוצים בסוף למנוע מהלך של הדחה".

"צריך שתהיה לנו אמירה". ח"כ עבאס, צילום: אורן בן חקון

בעוד בעברית הוא דרש במפגיע את התפטרותה, גם בראיון הנוסף לרדיו א־נאס אמר יו"ר רע"מ כי "יש הבדל גדול בין מה שהיא אמרה ואיך היה אפשר לפרש זאת, לבין העמדה האמיתית שלה - שלא שונה מזו של שאר חברי המפלגה שלנו, שבשום פנים ואופן לא מטילים ספק בפשעים שבוצעו ב־7 באוקטובר.

"ח"כ יאסין הבהירה את עמדתה, ואני שמעתי את הח"כים הערבים שמכירים אותה ולא מאמינים שהיא התכוונה לזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו