שנת 2023 עומדת להסתיים והיא לא מבשרת טובות באשר לצפוי לנו בשנת 2024 בכל הקשור לחוסנם הכלכלי של בעלי עסקים, חברות, עובדים, ספקים ואנשים פרטיים בישראל. עוד בטרם מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר, הנתונים הכלכליים בתחום חדלות הפירעון היו מדאיגים.
בחודשים יוני עד אוגוסט 2023 חלה עלייה חדה של כ-84% במספר הבקשות של חברות שפנו לבתי המשפט השנה בבקשה למנות להן בעל תפקיד באופן מיידי לאחר שנקלעו לחובות. בחינת הנתונים לעניין בקשות יחידים (אנשים פרטיים-ל.ד) שמבקשים להיכנס בשערי הליכי חדלות הפירעון בין החודשים יולי-אוגוסט 2023 לעומת החודשים המקבילים בשנת 2022, הצביעה על עלייה בשיעור 12.9% במספר הבקשות לפתיחת הליכים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
(צילום: רשות האכיפה והגבייה)
חדלות פירעון הוא מצב כלכלי שבו אדם פרטי (או חברה) חייב כספים שאותם הוא לא יכול לשלם בזמן. מצב בו סכום החובות של החייב גבוה משווי נכסיו (רכשו וכספים). במצב כזה, אותו חייב יכול לבקש שייפתחו הליכי חדלות פירעון נגדו במטרה שבתוך מספר שנים אותו חייב יקבל צו הפטר הפוטר אותו מחובותיו ומאפשר לו לפתוח דף חדש.
נכון לשנת 2023, יש באגף הממונה על חדלות פירעון למעלה מכ-60 אלף תיקים פעילים של חייבים חדלי פירעון וכ-10 אלף תיקים פעילים של חברות שנכנסו להליך חדלות פירעון. בשנת 2022 למשל הסכום הכולל שנתבקש במסגרת תביעות חוב שהגישו נושים נגד חייבים פרטיים עמד על כ-46 מיליארד שקל, וכ-17 מיליארד שקל הגישו באותה שנה גם נושים של חברות בקשיים.

גולגולת דקה כלכלית

בדיני נזיקין קיים מונח הנקרא עקרון "הגולגולת הדקה". במילים פשוטות, זה אומר שלעיתים הנזק שייגרם לנפגע יהיה גדול מהצפוי מאחר והוא הגיע לאירוע חלש מלכתחילה. בין השאר, לאור בעיה רפואית שהייתה לו שהחמירה את הנזק שנגרם לו ביחס לנזק שהיה נגרם לאדם רגיל ללא הבעיה הרפואית של הנפגע. במקרה כזה, נקבע, מוטל על מי שגרם לנזק אחריות לכלל הנזקים, גם לכאלו שלא היו צפויים לכאורה, וזאת לאור "הגולגולת הדקה" של הנפגע שנובעת מחולשה קודמת שלו.
מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר מצאה בעלי עסקים ואנשים פרטיים שהיו נתונים בחולשה כלכלית ניכרת עוד לפניה. אם תרצו, גולגולת דקה כלכלית. אותם נפגעים כבר חוו שנתיים קשות של קורונה ונזק רב לעסקיהם. לאחר הקורונה הם נכנסו לסביבה כלל עולמית של משבר כלכלי שהיתה כרוכה בעליות בריבית (עד לאחרונה) ועלייה באינפלציה.
במשך שנים הם היו מצויים בסביבה כלכלית של ריבית אפס. כפועל יוצא, אנשים נטלו הלוואות, החליפו רכבים בקצב מסחרר תוך שהם לוקחים הלוואה על כמעט 100 אחוז מהסכום, נסעו לחו"ל כמה פעמים יותר מידי - וכשהריבית עלתה חלק מצאו עצמם במקום בעייתי.
מנתוני הממונה על חדלות פירעון עולה כי באוקטובר 2023 (החודש של מתקפת הטרור ומלחמת חרבות ברזל) הוגשו 827 בקשות של יחידים (אנשים פרטיים שחייבים כספים) להליך פתיחת הליכים וכניסה לחדלות פירעון. זאת, לעומת 856 בקשות כאלו באוקטובר 2022. גם בגזרת החברות, בשלב זה לא נצפתה הרעה. באוקטובר 2023 הוגשו 91 בקשות של תאגידים למתן צו פתיחת הליכים בבתי המשפט לעומת 92 בקשות בשנת 2022. כלומר, הנתונים היבשים לא מלמדים בשלב זה על הרעה באוקטובר 2023.
עם זאת, שתי הערות: ראשית, באוקטובר השחור מאות אלפי אזרחים גויסו למילואים. אומנם ניתן היה להגיש בקשות למרות שבתי המשפט פועלים עדיין במתכונת חירום, אולם ספק אם לאנשים או באי כוחם שגויסו היה את הזמן ואת היכולת להגיש בקשות לבתי המשפט.
שנית, לעיתים קרובות יש להמתין מספר חודשים על מנת שהנתונים המספריים יתנו ביטוי מדויק לקושי הנחווה כעת. יש לקוות שתוכנית הפיצוי למגזר העסקי, שאישרה הכנסת לאחר ארבעה וחצי שבועות מפרוץ המלחמה, תסייע לאותם עסקים, ותתחשב מספיק במצב בעלי העסקים והיחידים. אולם, יש להניח שלפחות לחלק מבעלי העסקים והיחידים הסיוע הזה לא יפתור את בעייתם, ובחודשים הבאים הם יהיו אלו שיעמדו מאחורי אותם מספרים יבשים שמצביעים על הרעה בתחום עולם חדלות הפירעון. זאת, כשמאחורי כל מספר כזה עומדים בעלי עסקים, חייבים, עובדים, ספקים, נושים ועוד, שלא מפסיקים לקבל כבר שנים חבטות בגולגולת הכלכלית שלהם, שהייתה מלכתחילה דקה.