תשלום הכספים למפונים שלא מתאכסנים בבתי מלון מתעכב. הסכומים שאושרו על ידי הממשלה והכנסת הם 200 שקל ליום למבוגר ו-100 שקל לילד. המשמעות היא שאלפי מפונים לא מקבלים לפי שעה אלפי שקלים ובמקרים של משפחות עם יותר משני ילדים אף עשרות אלפי שקלים, מאחר שהממשלה שוב מעכבת תשלומים למפונים.
בעקבות פנייה של ynet לביטוח הלאומי התברר כי התשלומים אינם מבוצעים בשל דרישות של משרד האוצר שיהיו רשימות מדויקות של השוהים בבתי המלון ושל המפונים שאינם בבתי מלון.
1 צפייה בגלריה
פינוי התושבים בקריית שמונה
פינוי התושבים בקריית שמונה
פינוי התושבים בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר )
את התוכנית כולה מנהל למעשה משרד התיירות בראשות השר חיים כץ, משום שהוא קיבל את האחריות מתוקף היותו אחראי על תחום בתי המלון, בתי ההארחה והצימרים בישראל בימים כתיקונם ומודעים בו לכל נתוני בתי המלון בארץ, מספר החדרים, רמת האירוח וכדומה.
במוסד לביטוח לאומי שאמור לשלם את המענקים למפונים שאינם שוהים בבתי מלון לצורך שכירת חדרי מגורים והוצאות הנגרמות בשל כך, נמסר ל-ynet כי "הביטוח הלאומי היה מוכן לתשלום הכספים כבר בסוף השבוע שעבר, כדי שהזכאים לתשלום יראו את הכסף בחשבון הבנק שלהם כבר בתחילת השבוע הזה. עם זאת, משרד האוצר ביקש לעצור את התשלום, כדי לחכות לרשימות של מי שפונה לבתי מלון. אחרי הגעת הרשימות - הביטוח הלאומי יצטרך לבקשתם לעשות הצלבות ורק לאחר מכן הם טוענים שיאשרו את ההעברה. נדגיש כי הביטוח הלאומי במקרה הזה הוא המבצע של החלטת ממשלה ובה החליטו את מה שהחליטו. ביקשנו שיפרסמו הבהרה לזכאים בעניין הזה אך לא ראינו כזאת".
ממשרד התיירות נמסר בתגובה, כי "הליך טיוב הנתונים אודות השוהים במלונות נמצא כעת בעיצומו. אנו עושים את מירב המאמצים שהמענק לזכאים יועבר עוד השבוע".
גורמים כלכליים ממשלתיים אמרו הערב ל-ynet כי "לפני שנכנסו במשרדי הממשלה לאירוע, למעשה החל מפינוי קריית שמונה, לא היו כלל נתונים על השוהים במלונות כי כל רשות עבדה עם סוכן אחר. אנשי משרד התיירות החלו לפעול כדי לבטל עמלות של עשרות מיליוני שקלים שהועברו בגין המצב שנוצר לסוכנים פרטיים. במשרד התיירות עושים כעת את העבודה הזאת בחינם כמובן במקום הסוכנים".
על פי ההערכות מדובר באלפים רבים של מפונים שממתינים כעת לתמיכה שהבטיחה הממשלה כבר לפני שלושה שבועות.