תקציב 2024 לא יהיה דומה בשום אופן לזה שאושר בכנסת רק לפני פחות מחצי שנה. בזה אין כל ספק. התקציב לשנת 2024 יהיה עצום בהיקפו לעומת זה שתוכנן, כלל ההוצאה הקבוע בחוק ישונה למענו ויוגדל עד מאוד, הגירעון המתוכנן יזנק.
רק עניין אחד עלול להעיב על מה שאמור להתרחש בעת המלחמה הקשה הזאת: האם הממשלה הזאת, בהרכבה הנוכחי, עם שר אוצר שבכירי משרדו מתנגדים למהלכיו, אכן תשכיל לבטל בתקציב הבא שלל הוצאות מיותרות, למחוק את ההסכמים הקואליציוניים המנופחים שנחתמו בחודש מאי השנה, ולהתאים את כספי משלמי המיסים פלוס הלוואות הענק שתיטול הממשלה למצב החדש של "אחרי המלחמה".
1 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
אחרי מה שקרה בסוף השבוע האחרון סביב העברת הכספים הקואליציוניים, העניין הזה בהחלט מוטל בספק. סמוטריץ' בישר בחגיגיות שיעביר "מיליארדים" מהכספים הקואליציוניים לטובת המלחמה והעורף, אלא שבמקום להעביר את כל 2.5 מיליארד שקל של הכספים שטרם חולקו השנה (מתוך כ-7 מיליארד) למטרות המלחמה, הועברו רק 70% מהם. שאר הכסף, שיועד למגזר החרדי, בעיקר להעלאת שכר המורים, לא הועברו לשום מימון מלחמתי.
על כן, הכותרת האמיתית של "הבשורה" של סמוטריץ' הייתה צריכה להיות: "מיליארד שקלים מההסכמים הקואליציוניים יועברו ליעדם המקורי, ולא למלחמה, למרות ההבטחות".
בתקציב החדש ידרשו בכירי משרד האוצר, בראשות ראש אגף התקציבים, החשב הכללי, מנהל רשות המיסים, הכלכלן הראשי וגם מנכ"ל משרד האוצר, שהשר סמוטריץ' יחדל להתחכם, ויאשר את הצעת הבכירים לייצר "תקציב לימי מלחמה".
אין יותר שטיקים וטריקים ומקום להקצבות למטרות שאין דבר בינן לבין המלחמה. יש לתעדף חד וחלק רק את תקצוב מה שחשוב - ביטחון, משטרה, חינוך, בריאות ורווחה. נגמר עידן התרגילים וההתחנפות לשותפים הקואליציוניים.
מה שצריך לעשות בתקציב החדש פשוט מאוד, אף כי דורש אומץ פוליטי: סגירת 10 משרדי ממשלה מיותרים (כמו המורשת, החוסן הלאומי והמודיעין), ביטול מוחלט של שבעה מיליארד השקלים שנותרו לחלוקה ב-2024 במסגרת ההסכמים הקואליציוניים והגדלה מאסיבית של התקציבים הדרושים בימים אלה לאזרחים - מענקים לעסקים, למפונים ואולי לשקול גם לכלל האזרחים מהשכבות החלשות, בסגנון דומה לימי משבר הקורונה.

סוף סוף: אושרה התוכנית הכלכלית למלחמה

ובינתיים, לפחות עניין אחד סוף סוף הגיע לפתרון מוסכם, אחרי לא מעט תלאות - את התוכנית הכלכלית המחוררת שהגיש משרד האוצר לפני כשלושה שבועות תיקנו בשיתוף פעולה מבורך חברי הקואליציה והאופוזיציה בוועדת הכספים.
המתווה שאושר מהווה מענה משמעותי יותר לעסקים בגין הנזק העקיף שנגרם להם בעקבות מלחמת חרבות ברזל. המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ, כאשר עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על הנזק כקבוע בחוק, וכן התווספה שורת הקלות במתווה החל"ת.
על פי המתווה שאושר, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 12 אלף שקל עד 400 מיליון שקל וקיימת אצלם ירידה במחזור של מעל ל-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי בחודשים אוקטובר ונובמבר 2023.
הפעם, גם לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק. 1,750 שקל לעסקים עם מחזור של עד 49,800 שקל, 3,150 שקל לעסקים עם מחזור של עד 90 אלף שקל ו-4,200 שקל לעסקים עם מחזור של עד 107 אלף שקל.
לעסקים מ-300 אלף שקל ועד 400 מיליון שקל יינתן מענק המשכיות עסקית, שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 7–22 אחוז, בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים, למעט ענפים ייחודיים שלהם נקבע מתווה שונה, וכן מהחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה.
הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 אלף עד 100 מיליון שקל - יהיו כפופים לתקרה של 600 אלף שקל. לעסקים עם מחזור של 100 עד 400 מיליון שקל - תקרה זו תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון שקל.
רשות המיסים תאפשר הגשת תביעות מקוונות למענק עד לסוף תקופה של 90 יום ממועד פתיחת המערכת, שצפויה להיפתח ביום ראשון בעוד שבוע, כנראה עד ל-20 בינואר 2024. תנאי מקדים להגשת תביעה הוא הגשת דו"חות תקופתיים למע"מ לחודשים ספטמבר-אוקטובר 2023 עד אז וניהול פנקסים כדין.
במסגרת התיקונים למתווה החל"ת יוסר תנאי קיזוז ימי חופשה צבורים עד לקבלת דמי האבטלה; תהיה הארכה אוטומטית של ימי האבטלה למי שניצל 180% מימי הזכאות ב-4 השנים האחרונות; תופחת תקופת החל"ת המינימלית עד לקבלת דמי אבטלה מ-30 ל-14 יום; תקופת האכשרה המינימלית לקבלת דמי אבטלה תקטן מ-12 ל-6 חודשים מתוך 18 חודשים; יבוטלו 5 ימי המתנה עד להכרה כחל"ת וכן תבוטל גבייה מהמעסיק בתקופת החל"ת של 350 שקל.
עוד נקבע כי תהיה הארכת חל"ת אוטומטית למפונים, ישולם מענק מיוחד לבני 67 ומעלה שאיבדו את מקום עבודתם ותבוטל ספירת ימי החל"ת למניין 60 יום למניעת פיטורין עבור נשים שחזרו מחופשת לידה. כל ההקלות הללו יתקיימו בתקופה שבין ה-7.10 ועד ל-30.11.
מה שעדיין לא קרה זה הכנסת הערים באר שבע ואשדוד לתוכנית הפיצוי המלאה, מהלך שעליו הודיע בשליפה פתאומית בלי שום התייעצות עם בכירי משרדו שר האוצר סמוטריץ' לפני ימים אחדים ושעלותה עצומה - תשעה מיליארד שקלים. זאת ועוד, ערים כמו ראשון לציון לדוגמא, שספגו לא פחות רקטות, יגבירו את הלחץ להיכנס גם הן לתוכנית אם באר שבע ואשדוד יוכנסו. לכן, ספק אם זה יקרה.