שתף קטע נבחר

הגירעון הממשלתי באוגוסט: 3.7 מיליארד שקל

בשמונת החודשים הראשונים של השנה מסתכם הגירעון המצטבר בתקציב המדינה בכ-14.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת גירעון מתוכנן של כ-42.9 מיליארד שקל לשנת התקציב כולה

הממשלה סיימה את חודש אוגוסט עם גירעון תקציבי של כ-3.7 מיליארד שקל. הגירעון הגדול יחסית נובע ברובו מהוצאות תקופתיות של תשלומי ריבית ופירעון חובות למוסד לביטוח לאומי, בסכום כולל של כ-2.4 מיליארד שקל. בשמונת החודשים הראשונים (ינואר-אוגוסט) של השנה מסתכם הגירעון המצטבר בתקציב המדינה בכ-14.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת גירעון מתוכנן של כ-42.9 מיליארד שקל לשנת התקציב כולה.

 

 

עיקר ההוצאות של משרדי הממשלה השונים מתרכז אומנם בחודשים האחרונים של השנה, אולם הנתון שמפרסם היום (א') האוצר מחזק את ההערכות המעודכנות של ראשי המשרד, לפיהן הגירעון הממשלתי בשנת 2010 יהיה בסופו של דבר קטן בהרבה מהמתוכנן.

 

נתוני האוצר מצביעים על האטה בקצב הגידול של גביית המסים: סך גביית המסים גדלה בחודש שעבר, בהשוואה לחודש אוגוסט בשנה שעברה, בשיעור ריאלי מתון של 2.1%, לעומת שיעור גידול של 7.5% בשמונת החודשים הראשונים של השנה.

 

גביית המסים הישירים (מס הכנסה, מס רווחי הון ומסי מקרקעין) עלתה באוגוסט ב-5.1%, לעומת עלייה של 18% בחודש הקודם. בגביית המסים העקיפים (מע"מ, מכס, מסי קניה, מס דלק ועוד) נרשמה באוגוסט עלייה סמלית של 0.2%, לעומת עלייה של 8% בחודש יולי.  

 

מנתוני האוצר מתברר גם כי המגמות השליליות שנרשמות לאחרונה בשוק ההון פגעו גם בכיסה של הממשלה. ההכנסות ממיסוי שוק ההון (מס על ריבית ומס רווחי הון על מניות) הסתכמו בחודש שעבר בכ-140 מיליון שקל בלבד, ירידה ריאלית של 36.55% בהשוואה לחודש אוגוסט בשנה שעברה. אולם למרות ההאטה המסוימת בקצב גביית המסים, מראים נתוני האוצר כי מתחילת השנה הצליחה הממשלה לצבור עודף מסים, מעבר למתוכנן בתקציב, של כ-5.5 מיליארד שקל. עודף גבייה זה נובע בעיקר מהעלייה הלא צפויה בצמיחת המשק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ישיבת ממשלה. האטה בקצב גידול גביית המסים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים