פרסום ראשון: במשרד האוצר מתקיימים דיונים להקפיא את ההצמדה לשכר הממוצע החל בינואר 2024. כך נודע ל-ynet. המשמעות היא הקפאת כמעט כל ההצמדות הקבועות בחוק לשכר הממוצע. העלאת שכר המינימום וקצבאות הביטוח הלאומי יוחרגו מההחלטה. עם זאת, שכר חברי הכנסת ושל 1,000 בכירים במשק לא יועלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
ל-ynet נודע כי ההחלטה הסופית תגובש כבר בימים הקרובים ותובא כחוק לאישור הממשלה, ועדת הכספים של הכנסת ולמליאת הכנסת בשלוש קריאות. בעת משבר הקורונה בוצעה הקפאה דומה בשנים 2020 ו-2021, בחקיקה מיוחדת.
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
העלאת השכר תוקפא? מליאת הכנסת
(צילום: שלו שלום)
הקפאה של ההצמדה לשכר הממוצע צפויה לחסוך לתקציב המדינה כ-6 מיליארד שקל, כאשר רבות מהוצאותיה השוטפות צמודות לשכר הממוצע. בשל מצב המלחמה, הפוגע קשות בעיקר בשכבות החלשות, תוחרג מההקפאה העלאת שכר המינימום, שצפוי לעלות בפעימה נוספת בשנת 2024 לכ-5,700 שקל, לאחר שעלה באביב האחרון מ-5,300 שקל ל-5,572 שקל.
השכר הממוצע במשק צפוי לעלות בשיעור גבוה החל מחודש אוקטובר בשל פיטורים והוצאתם לחל"ת של עשרות אלפי עובדים במשק, כאשר הרוב המכריע של המפוטרים הם בעלי השכר הנמוך ביותר במשק – ולכן השכר הממוצע של שאר העובדים עולה לפי החישוב אוטומטית.
המוסד לביטוח לאומי מפרסם מדי שנה בחודש ינואר את שיעור העדכון של השכר הממוצע במשק. על-פי חוק יש שני סוגים של חישוב השכר ממוצע:
הסוג האחד משמש לעדכון שכר הבכירים ושכר המינימום וחישובו מתבסס על ממוצע השכר למשרת שכיר בשלושת החודשים האחרונים שלגביהם יש ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים. שכר זה נקבע למעשה על פי נתוני חודש אוקטובר שמתפרסמים בחודש ינואר.
הסוג השני משמש לחישוב בסיסי הכנסה לגבייה למבחני הכנסה שונים וכמו כן להצמדה של חלק ממחיר החשמל ומיסי הארנונה.
על פי ההצעה המתגבשת במשרד האוצר יוחרגו כאמור מההקפאה שכר המינימום, קצבאות הביטוח הלאומי, המענקים לחסידי אומות העולם ולאסירי ציון, מענקי בר מצווה ליתומים והוצאות קבורה לנפגעי המלחמה ופעולות איבה, שאותם מממנת הממשלה.
כמו כן, מסתמן כי מחצית מההתייקרות האמורה להתבצע במיסי הארנונה ובמחירי החשמל לא תצא אל הפועל.
גורם בכיר במשרד האוצר ציין כי "בעת מלחמה זאת ההחלטה הנכונה ביותר. לא יעלה על הדעת ששכר חברי כנסת והוצאות של משקי הבית יועלו כיוון שקיים חוק המחייב זאת בימי שגרה. כעת אנחנו במלחמה ולא נראה שיימצאו אפילו שר או חבר כנסת אחד שיתנגדו להקפאת ההצמדה לשכר הממוצע".