חודש בדיוק אחרי שעלתה בפעם האחרונה על הפרקט במשחק רשמי, בגמר גביע ווינר מול מכבי ת"א, תתייצב הערב (19.00) הפועל ירושלים באולם פיוניר המיתולוגי בבלגרד למשחק "ביתי" מול גלאטסראיי, הראשון שלה בליגת האלופות של פיב"א.
הקבוצה תעלה עם חולצות מיוחדות לזכרם של שבעת אוהדי הקבוצה שנרצחו ולמען החזרת החטופים, כולל שניים מאוהדיה – הרש גולדברג־פולין ואופיר אנגל.
4 צפייה בגלריה
יונתן אלון
יונתן אלון
"אנחנו משתדלים לשמור על נורמליות אבל זה מאוד קשה". יונתן אלון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet מספר המנהל הספורטיבי, יונתן אלון, שנמצא בשבועות האחרונים בנסיעות הלוך־חזור לישראל כדי לשהות כמה שיותר לצד בני משפחתו, על הקשיים בניהול קבוצת כדורסל בתקופת מלחמה, הספקות לגבי איך היא תיראה מבחינה מקצועית ועל חזרה אפשרית למגרשים בזירה המקומית.
"אנחנו משתדלים לשמור על נורמליות אבל זה מאוד קשה", אומר אלון. "הגוף שלנו נמצא בבלגרד והלב לגמרי בישראל, אבל המעט שאנחנו יכולים לעשות זה לספק אסקפיזם ולעזור לאוהדים שלנו ולשאר האנשים בישראל, שפתאום רואים משחק כדורסל וטיפה מרגישים נורמלי".
4 צפייה בגלריה
הפועל ירושלים
הפועל ירושלים
שחקני ירושלים מתאמנים באולם "הביתי" בבלגרד
(צילום: באדיבות הפועל ירושלים)
מצליחים להתעסק בכדורסל? "זאת שאלה טובה, מעניין גם אותי איך זה יהיה במהלך המשחק. אנחנו מתאמנים טוב ונמצאים ביחד וזה מרגיש שכן, אבל הפוקוס לא באמת פה".
מה אומרים לשחקנים? "אמרנו להם שכדי לקיים את הדבר הזה שנקרא הפועל ירושלים נצטרך למצוא בסיס במקום אחר, שבו נוכל לארח משחקים ולהתאמן – וכולם הבינו את זה. לא הכרחנו אנשים לבוא. לאף אחד בארץ המצב הזה לא קל, ואני חושב שעושים את הדברים מתוך הבנה שזה מה שנכון ולא מה שנוח. זה שאנחנו בבלגרד לא מנתק אותנו לגמרי ממה שקורה בארץ, אבל אני חושב שזה קצת יותר מרגיע. אם היינו צריכים להתנהל תוך כדי אזעקות, זה היה הרבה יותר קשה".
4 צפייה בגלריה
יונתן אלון
יונתן אלון
"אני נוסע וחוזר כל הזמן, מנסה להיות עם המשפחה". יונתן אלון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מדברים כבר על חזרה אפשרית של הליגה בסוף החודש, אתה רואה את זה קורה? "לא, זה לא יכול לקרות, אלה דיבורים בטלים. אף זר בעולם לא יחזור לארץ. מה נעשה? נשחק 4 על 4 או 3 על 3? זה לא ריאלי להחזיר את הליגה בישראל לפני שהמלחמה נגמרת. ברגע שזה יקרה, יהיה אפשר לחזור לשגרה די מהר".

ההכנה ירדה לטמיון

בירושלים הבינו עם פרוץ המלחמה שהם יצטרכו למצוא בסיס אם לקבוצה, שם היא תערוך את אימוניה ומשחקיה הביתיים בתקופה הקרובה. אחרי התלבטויות רבות הוחלט לבחור בבלגרד, שם תארח ירושלים, מלבד את גלאטסראיי, גם את פאוק סלוניקי ב־13 בדצמבר ואת בנפיקה ליסבון ב־20 בדצמבר, אלא אם יתאפשר עד אז לערוך משחקים בארץ.
"עברו על המועדון כמה ימים מאוד אינטנסיביים של חיפוש מקום שיכול לארח אותנו בכל ההיבטים", סיפר אלון, "אם זה אולם שזמין במהלך המשחקים שלנו, מערכת לוגיסטית שיודעת מה זה לארח משחק בליגת האלופות, מלונות מתאימים, מתקני אימונים טובים, מקום בטוח מספיק. היו הרבה פרמטרים, ועובדה שגם במכבי והפועל ת"א רוצים לארח פה, זה באמת מקום טוב. זה היה אתגר לוגיסטי גדול, אבל ברגעים קיצוניים אנחנו מוצאים את עצמנו עושים דברים הזויים".
4 צפייה בגלריה
תמיר בלאט
תמיר בלאט
בלאט מול זוסמן. "זה לא ריאלי להחזיר את הליגה בישראל לפני שהמלחמה נגמרת"
(צילום: עוז מועלם)
איך חוזרים לשחק אחרי חודש? "זאת שאלה מאוד גדולה שאנחנו שואלים את עצמנו, איך נופיע או איך ניראה. עשינו הכנה טובה לעונה והתחלנו אותה מדהים, והכל ירד לטמיון. עכשיו אנחנו צריכים להתחיל מחדש. אני מקווה שנצליח, התנאים לא לטובתנו".
אתם הקבוצה הראשונה שתארח משחק ביתי בחוץ. תהיו הדוגמה לשאר? "כן, אנחנו גם בקשר עם מכבי והפועל ת"א. הצענו להם להשתמש בכל הידע שלנו, בכל מה שכבר עברנו פה ובאנשי קשר שמצאנו כדי לעזור להם לארח פה את המשחקים. זאת משימה לאומית, אנחנו בקשר טוב ובאמת עוזרים אחד לשני".
יש קצת חששות לקראת משחק מול קבוצה טורקית? "מבחינה ביטחונית לא, המשחק בדלתיים סגורות והמשטרה פה מאוד מעורבת. אנחנו וגלאטסראיי ביחסים טובים. מבחינה מקצועית, זו קבוצה מצוינת שניצחה השבוע את אנאדולו אפס ב־19 הפרש, אז בטוח שיהיה משחק קשה, אבל אני מאוד אוהב את הקבוצה שלנו ומאמין בה. אם נצליח להתפקס רק על הצד המקצועי, אני חושב שננצח".
איך אתה מבחינה אישית? בכל זאת, המשפחה שלך בארץ וזה לא פשוט לעזוב אותה בזמנים כאלה. "אני לא שונה מאף אחד אחר ולא מיוחד, זאת התמודדות. אני נוסע וחוזר כל הזמן, מנסה להיות עם המשפחה, מאוד קשה להשאיר אותם בארץ. זה באמת אתגר משפחתי, אבל נגזר עלינו להתמודד עם זה".