תובע בית המשפט הפלילי הבינלאומי: "נוכל לדון את אנשי חמאס על מעשים בישראל - אם יוכחו"

לדברי כרים קאן, התובע הראשי של בית הדין "איננו יכולים להשאיר לילדינו עולם שבו שריפות, הוצאות להורג, מעשי אונס ומעשי רצח מתרחשים כאילו הם דבר רגיל" • הוא קרא לשחרר את החטופים שבידי ארגון הטרור • מנגד הזדהה עם תושבי עזה: "התמונות משם נוראות ומכמירות לב" • קאן טען כי ניסה לפגוש את מי שסובלים בישראל ובעזה - אך הדבר לא עלה בידו • קרא לשלוח אליו מידע "שעשוי לעזור לחקור עבירות בפלשתין ובישראל"

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים קאן. צילום: אי.פי

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים קאן, נשא אמש (ראשון) הצהרה בקהיר על המצב באזורנו, בה כינה את מעשי טבח ה-7 באוקטובר "מתועבים", טען שניתן לדון את אנשי חמאס על מעשיהם בישראל וקרא לשחרר את החטופים שבעזה. מצד שני אמר: "גם הזכויות של הפלשתינים ראויות להגנה" וקבע כי "לישראל חובות משפטיות במלחמתה בחמאס".

הרש"פ התקבלה כחברה בבית הדין הפלילי הבינלאומי

"אנחנו צריכים לראות היום את הדין, את השפעתו על חיי בני אדם. הצדק צריך להתמקד בפגיעים ביותר", אמר. "החקירה שאני כבר מנהל על פלשתין היא חקירה חשובה מאוד. צפינו באימה באירועי ה-7 באוקטובר בישראל. איננו יכולים להשאיר לילדינו עולם שבו שריפות, הוצאות להורג, מעשי אונס ומעשי רצח מתרחשים כאילו הם דבר רגיל, כאילו יש לסבול אותם, כאילו הם יכולים לקרות בלי תוצאות.

"ילדים, גברים, נשים וקשישים אי אפשר לקרוע מבתיהם ולקחתם בני ערובה. אי אפשר להימנע מלחקור מעשים אלו ומלהעניש עליהם. פשעי ה-7.10, אם יוכחו, הם הפרות חמורות של המשפט הבינלאומי ההומניטרי. הם מתועבים בעיני כל אדם שמאמין באלוהים. הם בלתי אסלאמיים, ואין לבצעם בשם דת ששמה שלום.

ההרס בכפר עזה, צילום: חיים גולדברג/פלאש90

"יש לנו סמכות שיפוט על נתיני פלשתין. נוכל לדון אותם על מעשים בישראל - אם יוכחו. תפקידי לדאוג לזכויות הקורבנות, בין שהם פלשתינים בגדה המערבית או בעזה, ובין שהם יהודים תושבי ישראל.

"ניסיתי לפגוש את אלו שסובלים בישראל ואינם יודעים מה שלום יקיריהם. ניסיתי לפגוש את אלו שסובלים בעזה. הדבר לא עלה בידי. גם הזכויות של הפלשתינים ראויות להגנה, כמו של כל אדם אחר. ברצועת עזה יש פלשתינים חפים מפשע, ילדות וילדים חפים מפשע שצריכים להיות בבית הספר או לשחק, ללמוד לבנות עתיד טוב יותר ולתקן את השגיאות של מנהיגי הדור הזה. במקום זאת הם סובלים סבל בל יתואר. התמונות משם נוראות ומכמירות לב. פלשתינים שאינם רוצים חלק בסכסוך, נקלעו לסכסוך המזוין. רבים מדי מתים, רבים מדי נפצעים.

מפגינים למען החטופים בעזה בת"א, צילום: Getty Images

"אי אפשר לקבל שחפים מפשע תקועים בזירת מלחמה. דינים מסדירים את ניהול המלחמה. הם דורשים להגן במיוחד על חיי חפים מפשע. תחולתם שוויונית. האסלאם והיהדות אינם מבחינים בין דם לדם. לישראל חובות משפטיות במלחמתה בחמאס. יועמ"שים מלווים את פעילותה כדי להבטיח שהיא תואמת למשפט הבינלאומי ההומניטרי. עליהם להראות שכל תקיפה שפגעה בחפים מפשע הייתה לפי דיני המלחמה ולפי דיני הסכסוך המזוין. כל בית מגורים, כל בית ספר, כל בית חולים, כל מסגד, כל כנסייה - מוגנים, אלא אם כן איבדו מעמד זה. הצד התוקף צריך להוכיח שהמעמד אבד.
משרדי יבחן היטב כל מידע שיתקבל בעניין.

"אותו עיקרון חל גם על חמאס כשהוא יורה ירי חסר הבחנה על ישראל ואינו מסוגל להבחין בין אזרחים לאחרים. אני מודאג גם מהעלייה בתקיפות מתנחלים כלפי פלשתינים בגדה המערבית.
אני קורא לכולם לשלוח מידע שעשוי לעזור לחקור עבירות בפלשתין ובישראל. אינני יכול לפעול בלי ראיות מהימנות וקבילות בבית משפט.

הריסות בעזה, צילום: אי.פי.אי

"לא אגיב על התקדמות החקירה - אבל היא תימשך. לקיחת בני ערובה היא הפרה חמורה של אמנות ז'נבה ושל אמנת רומא. אני קורא לשחרור מיידי של כל החטופים הישראלים.

"המצב ההומניטרי בעזה קשה. עיכוב סיוע לשם עשוי להיות פשע שיישפט בבית הדין. ישראל חייבת לעשות מאמצים ברורים לאלתר להבטיח שאזרחים מקבלים מזון בסיסי, תרופות וחומרי הרדמה. בדומה, אני מדגיש לפני חמאס שכל סיוע שנכנס לעזה צריך להגיע לאוכלוסייה האזרחית, ואסור להסיט אותו מהם.

"האנושיות שלנו, האמונה שלנו, הדתות שלנו מחייבות אותנו להביע צער על אובדן חיים רבים כל כך בישראל ובעזה ועל החטופים שבעזה. עלינו לפעול כדין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר