הגמשת תנאי חל"ת, הגדלת מענקים ותנאי סף: כל הפרטים במתווה הפיצויים לעסקים שהציג האוצר

לעסקים בעלי מחזור מכירות של עד 400 מיליון שקל בשנה, הכניסה לזכאות למענק היא ירידה של 25% במחזור לעומת אשתקד • מענק השתתפות המדינה בהוצאות שכר העובדים יוגדל ויחושב לפי 75% מעלות השכר כפול שיעור הירידה במחזור, לעומת 60% במתווה הקודם • בנוסף למתווה הפיצויים, הוחלט על מענק לבני ובנות זוג של משרתי המילואים, כמו גם הגדלת התשלום על יום מילואים ל125% והקדמת התשלום כבר לסוף חודש אוקטובר • כל הפרטים

קניון עזריאלי ריק מאדם במהלך מלחמת "חרבות ברזל". צילום: גדעון מרקוביץ'

לאחר ביקורת ציבורית נוקבת, משרד האוצר פרסם הערב (ראשון), את מתווה הפיצויים המשופר למשק. זאת, לאחר שהושגו הסכמות עם נציגי ארגוני העסקים והעצמאים, כולל נציגי ועדת הכספים שאמורים לדון במתווה החדש מחר ב-10:30 בבוקר.

השר סמוטריץ': "כבר בימים הקרובים נגדיל את מסגרת התקציב בכנסת - נשלם הכל"// יוני ריקנר

לפי המתווה המסתמן, תנאי הסף לכניסה לזכאות למענק הם ירידה במחזור של 25% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד לעסקים בעלי מחוזר המכירות עד 400 מיליון שקל בשנה. זאת בדומה למתווה הקודם.

לעסקים בעלי מחזור שנתי עד 100 מיליון שקל תקרת הפיצוי הכוללת (בגין שכר העבודה וההוצאות הקבועות) תעמוד על 600 אלף שקל לעומת 300 אלף שקל במתווה הקודם ועד היקף של 1.2 מיליון שקלים עד 300 מיליון שקלים. בנוסף, יוגדל מענק השתתפות המדינה בהוצאות שכר העובדים והוא יחושב לפי 75% מעלות השכר כפול שיעור הירידה במחזור, לעומת 60% במתווה הקודם.

סמוטריץ' עם גפני, בכירי האוצר וההסתדרות. "מתווה ענק שייתן אוויר לנשימה לעסקים ולאזרחים", צילום: ללא

לאחר הצגת הטיוטא הראשונית של מתווה הפיצויים, צוות של שר האוצר פעל יחד עם נציגי הקואליציה והאופוזיציה להגדלה משמעותית של מתווה הפיצויים ולהסכמות עם השחקנים המרכזיים של המגזר העסקי. על פי המתווה, מעבר לפיצויים הקבועים כיום בחוק ביחס ליישובי ספר (ואשקלון בתוכם), יינתן מתווה מענקים לעסקים בתנאים הבאים:

- תנאי סף לכניסה לתוכנית המענקים הוא פגיעה של 25% ביחס לתקופת בסיס אחת שתוגדר, ומחזור שנתי עד 400 מיליון שקלים.

- רכיב ההוצאות הקבועות מתוך התשומות יעמוד על מקסימום 22% (בהתאם למידת הפגיעה). ככל ושיעור התשומות בפועל גבוה יותר רשאי להשיג על כך בהשגה, (מוגבל לעד פי 1.5).

- תקרת הפיצוי תעמוד על 600 אלף שקלים במחזורים של עד 100 מיליון ותעלה בהדרגה לרמה של 1.2 מיליון לעסקים עד 300 מיליון שקלים.

- שיעור ההשתתפות בשכר העובדים יעלה ל-75% כפול שיעור הפגיעה במחזור כפול הוצאות השכר.

הקלות ביציאה לחל"ת עד ל-30 בנובמבר

מתווה החל"ת יישען על המודל הקיים בכפוף להקלות הבאות:

-הסרת תנאי קיזוז ימי חופשה צבורים מדמי האבטלה
-ביטול ימי המתנה (ללא קיזוז חמישה ימי אבטלה)
-הפחתת תקופת החל"ת המינימלית מ-30 ל-14 יום
-תקופת האכשרה המינימלית תקטן ל-6 חודשים מתוך 18 חודשים
-ההקלות יתקיימו בתקופה שבין ה-7/10 ועד ל-30.11, כאשר מועד היציאה לחלת שנקבע לפי שירות התעסוקה יהיה החל מהיציאה בפועל של העובד לחל״ת.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ובכירי משרדו, הציגו הערב את התוכנית הכלכלית ומתווה הפיצויים לבעלי עסקים בתקופת המלחמה, צילום: מירי שמעונוביץ/לע"מ
מחנה יהודה בזמן מלחמת חרבות ברזל, צילום: אורן בן חקון
עסק סגור בתל אביב, מלחמת חרבות ברזל, צילום: גדעון מרקוביץ'

המתווה המוצע יחול עד 30.11.2023, ושר האוצר, בהסכמת ועדת הכספים, רשאי להאריכו עד סוף שנת 2023. המתווה נחתם בתמיכת נשיאות המגזר העסקי על כלל אגפיה והסתדרות העובדים הכללית. על פי תנאיו, המתווה מוסכם כמכלול וככל שיש שינוי באחד הסעיפים, הסעיפים האחרים אינם רלוונטיים.

ישובים הנמצאים בטווח של 7-20 ק"מ (ואופקים), שלא בענף החקלאות יקבלו מסלול שכר או מחזורים בדומה לסבבים קודמים.

המתווה לחקלאים

- יישובי ספר: לפי החוק

- עד 20 ק"מ (כולל אופקים), שאינם יישובי ספר - מסלול אדום לצד מסלול ירוק נורמטיבי בכפוף לאישור משפטי.

חיילי גדוד 924 מסייעים לחקלאים באורים ובסעד שבעוטף עזה,

- יתר הארץ: כמו המענק הכללי.

- בהמשך יופץ תזכיר החוק במטרה לקדם את החוק במהירות האפשרית ולתמוך בעצמאים ובמעסיקים כבר מהחודש הראשון ללחימה.

-בנוסף למתווה הפיצויים, הוחלט על מענק לבני ובנות זוג של משרתי המילואים, כמו גם הגדלת התשלום על יום מילואים ל125% והקדמת התשלום כבר לסוף חודש אוקטובר על מנת להקל על הניהול הכלכלי הרציף של האזרחים.

"ארנק אוצרי פתוח"

"עבודה משותפת עניינית של הקואליציה והאופוזיציה הביאה תוצאה מצוינת לאזרחי ישראל", אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "בשבוע שעבר התחייבתי שנעמוד לצד האזרחים ומטרתי היא לבצר את קו ההגנה השני של מדינת ישראל, הקו העורפי, עם ארנק אוצרי פתוח כדי להעניק גב למשק, לעצמאים, לעסקים ולכלל האזרחים".

לדבריו, "המתווה הראשוני הוצג במהירות אך מיד צפו פערים שדרשו תיקון. צוות שלי, בשיתוף עם נציגי קואליציה ואופוזיציה ונציגי הארגונים נכנסו לעבודה והגיעו למתווה מרחיב וטוב יותר עבור העסקים בישראל.

"זהו מתווה ענק שייתן אוויר לנשימה לעסקים ולאזרחים. אני מודה לחברי הכנסת, חברי קואליציה ואופוזיציה ובמיוחד ליו״ר גפני ולמרכז האופוזיציה ולידימיר בליאק שהבינו את גודל השעה, שפעלו ביסודיות ובמקצועיות בלי רעש וצלצולים למען אזרחי ישראל".

גפני: "מתפללים לקב"ה שהמלחמה תסתיים מהר ובטוב"

יו״ר ועדת כספים ח״כ משה גפני: "התפקיד שלנו זה לעשות הכל כדי לסייע לתושבים, במיוחד ביישובי הספר. עשינו כל מאמץ שיישובים רבים ייכנסו לסיוע המקסימלי האפשרי ולסייע לעובדים ולמעסיקים. אנחנו מתפללים לקב"ה שהמלחמה תסתיים מהר ובטוב. אני מברך את שר האוצר ומודה לחברי ועדת הכספים מהקואליציה והאופוזיציה שגילו אחריות כדי לסיים את המתווה ולעזור לאזרחים".

ח"כ גפני. "עשינו כל מאמץ", צילום: אורן בן חקון

יו״ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי: "מאז פורסם מתווה האוצר התכנסנו לימים של עבודה מאומצת ושיפרנו באופן משמעותי את מתווה הפיצויים והמענקים למגזר העסקי. ככל שהלחימה תימשך נדרש לעשות התאמות נוספות, על מנת להניע את גלגלי המשק ולסייע למגזר העסקי להמשיך את פעילותו".

יו״ר ההסתדרות ארנון בר דוד: "בכוחות משותפים ובשיח שהתעלה לגודל השעה, איפסנו את סוגיית החל"ת וגיבשנו מתווה שנותן מענה ראשוני חשוב. רשת הביטחון שמעניק המתווה בדמות פיצוי שכר למעסיקים ומעטפת הגנה לעובדים, מייצרים את הוודאות הנדרשת למדינה כדי להבטיח את חוסנו של המשק גם בימי מלחמה".

לא כולם בעד: "המתווה מפקיר עשרות אלפי עסקים ומאות אלפי עובדים"

ראשי המשק העבירו ביקורת קשה על מתווה הפיצויים החדש של משרד האוצר שפורסם לפני שעה קלה.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, אמר כי ״חרף השיפור הקל במתווה המקורי הוא עדיין מפקיר עשרות אלפי עסקים ומאות אלפי עובדים בענפי התעשייה, המסחר והבנייה, ויפגע ביכולת הצמיחה של המשק לאור מצב הבטחון. ואני אומר זאת בצער, כי אחרי 20 יום שאנחנו מדממים, במשרד האוצר צריכים להתחיל להבין את גודל השעה ולהבין שחלק מהניצחון הוא גם לשמור על והכלכלה הישראלית חזקה.

רון תומר יו"ר התאחדות התעשיינים, צילום: אורן בן חקון

"להבין שזוהי האחריות שלהם ושלהם בלבד, שכשהמלחמה תסתיים, לאנשים יהיה עסק ומקום עבודה לחזור אליו. לאור זאת אנו מצפים מאנשי משרד האוצר לחזור באופן מיידי לשולחן הדיונים, ולאמץ מתווה חדש שיכלול גם פיצוי שכר גורף כמו בכל אירוע לחימה כפי שהיה עד היום ומודל חל״ת גמיש, שישמור על הקשר בין המעסיקים לעובדים״.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "אין ספק שיש שיפור לעומת המתווה הראשון אך עדיין קיימות כמה בעיות מבניות כאשר הבולטת שבהן היא כי זכאות להמשכיות עסקית תינתן לעסקים רק עד סדר גודל של עד 400 מיליון ש״ח מחזור שנתי. כמו כן, היקף התקרה שנקבע לעסקים שמחזורם עד 100 מיליון ש״ח, תקרת הפיצוי היא 600,000 ש״ח בלבד ולעסקים שהמחזור הוא עד 400 מיליון התקרה היא 1.2 מיליון ש״ח בלבד. הרושם הוא שהאוצר מוציא מלכתחילה תקרות פיצוי נמוכות ולאחר שהוא משפר אותן זה נראה מענה הולם אך זה אינו מענה הולם".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: ״מתווה האוצר המקורי שופר משמעותית, אך עדין לא נותן מענה ראוי לשוק העבודה. השבוע ראינו כיצד מפעל ידוע שמספק לתעשיות הבנייה נאלץ לוותר על 30% מכוח העבודה שלו.

ראול סרוגו: "קריסה של חברות הנדל"ן תפגע קשה גם באלפי ספקים, קבלני משנה ונותני שירותים עצמאיים", צילום: צילום: יוסי זליגר

"אני צופה סכנת פיטורים של כ-100 אלף מעובדי ענף הבנייה והתשתיות ושל עשרות אלפי עובדים מתעשיות הבניה. המדינה יכולה למנוע כעת נהירה שלהם ללשכות התעסוקה ולדרישת דמי אבטלה. רק מודל העסקה גמיש יכול למנוע את הפיטורים ההמוניים הללו. אנו ממשיכים להזהיר כי קשיים פיננסים של חברות הנדל״ן וחלילה קריסה שלהן, תפגע קשה גם באלפי ספקים, קבלני משנה ונותני שירותים עצמאיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר