בעלי העסקים בעוטף שנסגרו: עד עכשיו לא קיבלנו סיוע מהמדינה
(צילום: ירון ברנר)

מספר מבקשי דמי האבטלה הולך וגדל, כאשר הקצב מתחיל להזכיר את ימי תחילת משבר הקורונה. נכון להיום (חמישי), אין שום תוכנית לפיצוי המפוטרים והנשלחים ללא פיטורים לבתיהם במסגרת תוכנית חל"ת כפי שהונהגה בעבר.
מנתוני הביטוח הלאומי שפורסמו היום עולה כי מספר מבקשי דמי אבטלה והחל"ת הולך וגדל מדי יום: בעוד שבימי שגרה ממוצע הבקשות לדמי אבטלה הוא כ-20 אלף בחודש, הרי שמתחילת חודש אוקטובר ביקשו עד כה 30,878 אלף אזרחים דמי אבטלה. מתוכם 15,488 נשלחו לחל"ת שלא מרצון, דהיינו שנשלחו ממקומות העבודה הביתה על ידי המעסיקים. 15,406 מתוכן ביקשו את דמי האבטלה במסגרת חל"ת שאינו מרצון מאז פרוץ המלחמה (7.10).
ביממה האחרונה התווספו 5,683 מבקשי דמי אבטלה מהביטוח הלאומי, מתוכם 2,585 בחל"ת לא מרצון.
1 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי בת"א
ביטוח לאומי בת"א
ביטוח לאומי בת"א
ל-ynet נודע כי הבוקר דנו במשרד האוצר בהצעה להנהיג חל"ת חלקי המבוסס על "המודל הגרמני". המדובר בהשתתפות הממשלה בחלק משכר העובדים לצד המעסיקים. ההצעה הנבחנת היא ששכר העובד יופחת מעט, למשל בכ-20%, וביתר יתחלקו הממשלה והמעסיק.
יחד עם זאת, יהיה צורך לקצר את תקופת האכשרה המאפשרת כיום לקבל לפי החוק דמי אבטלה לאחר שהעובד היה מועסק לפחות 12 חודשים בשנה וחצי האחרונה. גורם בכיר בביטוח הלאומי אמר ל-ynet כי אחוז ניכר מהנשלחים הביתה כעת היו ללא עבודה גם תקופה ניכרת בעת משבר הקורונה, והם טרם צברו 12 חודשי עבודה בשנה וחצי האחרונות, ובכל מקרה גם מובטלים אחרים עלולים להפסיד כסף ואולי גם את מקום עבודתם אם תופעל שיטת החל"ת שהופעלה בימי הקורונה.