מוחמד כעביה, ערבי ישראלי ששירת בצה"ל, התגייס למילואים עם תחילת המלחמה. בניגוד לחיילים אחרים שנמצאים בשטח, כעביה לוקח חלק במערך חשוב שגם בו ישראל נמצאת במלחמה - מערך ההסברה. בריאיון היום (ראשון) הוא שיתף בתגובות אותן הוא מקבל - ומה לדעתו הם המסרים הכי חזקים שצריך להגיד לעולם.

"קודם כל אני עושה את חובתי המוסרית והערכית כאזרח במדינה הזאת", ציין תחילה כעביה ושיתף כיצד הוא מתמודד עם מבול התגובות שהוא מקבל: "מבחינת תגובות - אני מקבל גם הרבה, גם טובות וגם רעות. אני מתייחס רק למה שטוב ומתעלם ממה שרע".

מוחמד כעבייה (צילום: n12)
מוחמד כעביה | צילום: n12

כעביה נתן הצצה אל "מאחורי הקלעים" וחשף את הדרך שבה הוא מציג את הצד הישראלי לעולם, שלפעמים קולו לא נשמע. לטענתו, למרות שהוא "מחובר לכל הגורמים", בהם צה"ל ומערך ההסברה, הוא הכי מעדיף "לעבוד עם העובדות בשטח".

המלחמה בעיני העולם - סיקור N12:

"המסרים הכי חזקים בשביל העולם הם העובדות - והן די ברורות", קבע כעביה בריאיון, "חמאס זה דאעש, ארגון טרור שמשתמש באוכלוסייה האזרחית ברצועה וביהודה ושומרון למען האינטרסים האישיים והכלכליים שלו. בשביל זה אני לא צריך שום דף מסרים משום משרד ממשלתי או מצה"ל בשביל זה".

ההרס ברצועת עזה לאחר תקיפת צה"ל
"חמאס משתמש באוכלוסייה האזרחית לצרכים שלו". הרס בעזה, ארכיון

פרט לכך, כעביה בוחר להשתמש בעוד כלי כדי לתקוף את תדמיתו של ארגון הטרור חמאס - בקוראן: "בשריעה האיסלאמית כתוב בפירוש ש'אסור להרוג אנשים חפים מפשע' - אין לזה שתי משמעויות". לטענתו, חמאס "רחוק שנות אור מהאיסלאם, למרות שהוא מתעטף בגלימתו". לכן, כעביה טוען, צריך להפריך את הקשר ביניהם בראיונות.

"כשאני מתראיין לרשת ה-BBC או ל'אל-ערבייה', אני יוצא מנקודת הנחה שהמראיין שמולי הוא לא בצד שלי"

לפני סיום, כעביה ביקש להפריך עוד "קונספציה" שבה אחוז הציבור הישראלי: "אני שומע באולפנים שערביי ישראל הם עכשיו חלק מ"שומר החומות 2" - משהו שאינו נכון", טען, "ערביי ישראל כל כולם מגויסים לטובת מדינת ישראל במלחמה הזאת - בין אם זה הגשש הבדואי שחיסל מחבלים, בין אם אזרחים ביחידות מיוחדות שעוד יספרו עליהם ובין אם זה הרבה אנשים שלוקחים חלק ביוזמות פרטיות בכפרים". עם זאת, כעביה הסכים שישנו אחוז מסוים שמסיתים נגד ישראל, אך מדובר בודדים. "90 אחוזים הם עם המדינה - ואיתם צריך ללכת ועליהם צריך לדבר כדי לחזק אותם", סיכם.