תושבי עוטף עזה ימשיכו לשלם ארנונה: משרד הפנים אמנם דחה את תשלום הארנונה לתושבי העוטף ב-30 יום, אבל המשמעות היא שבמועד התשלום הבא המועצות האזוריות יחייבו את התושבים פעמיים, עם הצמדה למדד. בעקבות זאת, במועצה האזורית שער הנגב, שבשטחה קיבוץ כפר עזה וקיבוצים ויישובים נוספים שספגו אבידות קשות, החליטו שהם לא יגבו ארנונה מהתושבים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
במשרד הפנים הודיעו על דחיית תשלומי הארנונה ליישובי העוטף במרחק של 0-4 ק"מ מהגדר. את הארנונה גובים אחת לחודשיים, ומשרד הפנים נתן דחיית תשלום לינואר. אבל כאמור אז המועצה תיאלץ לחייב את התושבים על חודשי נובמבר-דצמבר וינואר-פברואר, עם הצמדה למדד.
1 צפייה בגלריה
כפר עזה
כפר עזה
ההרס בכפר עזה
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
אלא שבמועצה האזורית שער הנגב לא מתכוונים לגבות מהתושבים ארנונה בכלל. הצבא הכריז על שטח צבאי סגור, כך שגם תושבים שלא רוצים להתפנות נאלצים להפוך לפליטים בארצם. "קשה לי לדמיין מצב שבו אני גובה ארנונה למשפחות שבמקרה הטוב לא פה ובמקרה הרע נרצחו והארנונה יורדת", אומר גזבר המועצה, אלעד שניר, ל-ynet.
שניר מוסיף, כי "ארנונה היא מס שאנחנו חייבים לגבות. אנחנו לא יכולים להחליט שאנחנו מוותרים על הכסף. אני כגזבר יכול להגיע לוועדה לחיוב אישי במשרד הפנים. אבל הפעם כל הגבולות נחצו. אמרתי ליועמ"שית שלי שאת נובמבר-דצמבר אני מבטל לכל יישובי 0-4 ק"מ מהגבול. אני לא רוצה לתאר לעצמי מה יקרה אם אגבה ארנונה למשפחות שנרצחו או נחטפו. אמרתי שלא מעניין אותי המצב המשפטי - אני מבטל. אחרי זה אשבור את הראש שלי עם משרד הפנים והאוצר".
במועצות האזוריות מצפים שמשרדי האוצר והפנים ישפו אותם על הארנונה, שכן זו גם נדרשת לתפקוד השוטף של המועצה. "אני מקווה שיוציאו הנחיה רשמית שיש פטור מארנונה ושישפו את המועצות", אומר שניר. "זה גם לא כסף גדול בשבילם. הם צריכים לקבל החלטה שהם נותנים את הפטור הזה. הרי דחיית תשלום הארנונה היא לא פתרון. אין לאנשים בית. אין להם עבודה, ואני צריך לגבות ארנונה? זה לא נשמע לי סביר".
מנכ"ל המועצה, ליאור ניסקי, אמר שהדבר מראה על ניתוק. "הודענו באופן חד צדדי שאנחנו לא גובים ליישובי 0-4 ק"מ. זה לא חוקי אבל זה מה שהחלטנו. אנחנו מחכים לקבל הנחיות ממשרד הפנים. אנחנו מוותרים על הכנסות מול האזרחים, הכנסות חיוניות לתפקוד השוטף והמדינה צריכה לכסות".
בתוך כך, בעקבות הלחימה המתמשכת עיריית תל אביב-יפו הודיעה על דחיית מועד תשלום הארנונה לחודשים נובמבר-דצמבר 2023 לתושבים ולעסקים, כך שניתן יהיה לשלם ללא חיוב בריבית או הצמדה עד 31.12.23. יצוין, כי תשלום הארנונה יידחה בחודש ללא חיוב ריבית או הצמדה - ללא קשר לחוק.
במקביל, ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן, פנה בבקשה לשר הפנים משה ארבל לפטור את תושבי קריית שמונה מתשלום ארנונה לאלתר נוכח פרוץ מלחמת חרבות ברזל. "יש לפעול באופן מיידי עבור העסקים הסגורים לפיצוי עקיף, הנוסחאות קיימות עוד מתקופת הקורונה", אמר ראש העירייה.
גם דנה אורן-ינאי, חברת מועצת העיר הרצליה, פנתה הבוקר במכתב לראש העירייה ולחברי מועצת העיר בבקשה להעניק פטור מארנונה לתקופת הלחימה למשפחות המארחות מפונים מאזורי הלחימה. לאחר מכן הודיעה עיריית הרצליה כי החליטה על דחיית מועד תשלום הארנונה לחודשים נובמבר-דצמבר 2023, לכלל הנכסים המחויבים בארנונה לרבות נכסים למגורים ולעסקים, כך שניתן יהיה לשלם ללא חיוב בריבית עד ליום 31.12.23. כמו כן, העירייה תדחה את מועד תשלום הוראת הקבע לחודשים נובמבר- דצמבר ליום 31.12.23.
ממרכז השלטון המקומי נמסר: "בשלטון המקומי בוחנים יוזמות ופועלים בדרכים נוספות של העברת תקציבים כבר כעת לטובת המפונים".
ממשרד הפנים טרם נמסרה תגובה.
השתתפו בהכנת הכתבה: הילה ציאון, רענן בן צור, יאיר קראוס