תמכתם בטרור? יש סיכוי שתפוטרו

מאז הוקם מיזם Terror Supporting Detector לפני כארבעה ימים, הספיקה המערכת לאתר אלפי פוסטים תומכי טרור ומסיתים נגד ישראל בפלטפורמת "לינקדין" • "המטרה שלנו היא לחשוף את אותם האנשים ולאפשר לחברה לקבל את ההחלטה כיצד לפעול" • ומי החברות שמככבות ברשימה השחורה?

ארה"ב היא המדינה שאליה טסו הכי הרבה ישראלי בדצמבר. צילום: אי.אף.פי

מאז התחילה מלחמת "חרבות ברזל" לפני כמעט שבועיים, נהיה ברור מאי פעם כי אחד משדות הקרב החשובים ביותר בלחימה, מתנהל ברשתות החברתיות, בהן גם הפלטפורמה החברתית-עסקית "לינקדין" שאמורה להיות חפה ונקייה מנושאים מהסוג הזה.

בשיחה עם "ישראל היום", מסביר תומר בלן, מייסד מיזם Terror Supporting Detector, על התופעה ההולכת וגדלה של עובדים שמביעים באופן גלוי את תמיכתם בטרור בלינקדין ועל הסיבה שהוא החליט להקים את המיזם שחושף לאור את אותם האנשים.

"ראיתי בלינקדין פוסט עם רשימה של חברות שתומכות בישראל ושאלתי את כותב הפוסט אם יש לו רשימה הפוכה של חברות שתומכות באופן גלוי בחמאס ובגילוי אלימות נגד ישראל, כדי שאנשים יהיו מודעים גם לזה, אבל הוא אמר לי שלא. לא לקח לי יותר מדי זמן עד שהחלטתי לבנות רשימה כזו בעצמי", מספר בלן.

"אחרי כמה שעות של סקירה ברשת, הצלחתי למצוא הרבה פוסטים של תומכי טרור שניתן לאתר גם את המעסיק שלהם. משם הדרך הייתה קצרה והצלחתי למיין חברות לפי רמת ה'זוהמה' שלהן, קרי כמות עובדים תומכי טרור בחברה", הוא מסביר.

תומר בלן, מייסד מיזם Terror Supporting Detector, צילום: באדיבות המיזם

בין החברות שמצאנו "מככבות" בראש הרשימה השחורה, ניתן למצוא ענקיות כמו אמזון, דלויט, PwC, EY, SAP ועוד. לדבריו של בלן, "אנחנו יודעים בוודאות על צעדים שחברות כאלו ואחרות כבר החלו לנקוט, כמו נזיפות והורדה של פוסטים של עובדים שלהן, כרגע אין לנו מידע חד משמעי על פיטורים, אבל אני בטוח שגם זה קורה". חשוב לציין שהדבר לא מעיד על המדיניות של החברות עצמן או על הדעות של מנהליהן.

בלן מוסיף ש"בהרבה מאוד חברות בארה"ב יש מדיניות ברורה של אי הבעת עמדה פוליטית במסגרת עסקית, מדיניות שהיא הרבה יותר חמורה מאשר זו הקיימת בישראל, ולינקדין זאת פלטפורמה עסקית. המיזם שלנו פועל על מנת לאתר את אותם תומכי טרור שמפירים את המדיניות של החברות בהן הם עובדים, ולהכניס אותם למאגר שלנו, שגם מדרג את החברות באותה הנשימה".

הצוות מאחורי Terror Supporting Detector (מלמעלה, ימין לשמאל): אלירן אלנשיא, אריאל שולמן, יונתן גייגר ורון מיכאלי,

"המטרה שלנו היא לשים זרקור על החברות שמעסיקות אנשים מהסוג הזה. אנחנו לא עושים פעולות אקטיביות מול החברות עצמן, אבל כן רוצים שהמידע יהיה חשוף וכל מנהל יוכל לקבל את ההחלטה לגבי העובדים שלו ושלאנשים תהיה את האפשרות לדווח על עמיתים שלהם", הוא טוען.

המערכת יודעת לסרוק ולייצר בסיס נתונים באופן אוטומטי, אבל גם מאפשרת דיווחים ידניים על ידי משתמשים."האפשרות לדווח באופן ידני היא חשובה מאוד", מסביר בלן. 

היא חאג' יחיא, גננת בהוד השרון, בפוסט תמיכה בחמאס. מעכשיו מעסיקים יוכלו לקבל מידע במהירות על עובדים מהסוג הזה., צילום: רשתות חברתיות

"אם מישהו נמצא באחת מהרשתות החברתיות ורוצה לדווח לנו, הוא יכול פשוט להעתיק את הכתובת של הפוסט ולהכניס אותו למערכת, בצירוף שם המעסיק של אותו האדם. הצוות של הפרויקט ידע משם כבר לבדוק ולאמת את נכונות הדיווח".

המיזם בסך הכל בן ארבעה ימים, אבל לצוות כבר הספיקו להצטרף 14 מומחים מתחומים שונים ועוד 20 אנשים שנמצאים ברשימת ההמתנה, הכל כמובן בהתנדבות מלאה. "יש לנו צוות שעוסק בלמידת מכונה שבונה בימים אלו מערכת שתדע גם לנטר ולדרג תוכן לפי רמות החומרה שלו", חושף בלן.

אחת ההוכחות לחשיבותו של המיזם, היא העובדה שמאז שהוא עלה לאוויר ובעקבות דיווחים של משתמשים, ככל הנראה כאלו שהרגישו על בשרם את ההשפעה של המערכת, הספיק האתר לרדת משתי פלטפורמות שונות. "היום אנחנו נמצאים בידיים הבטוחות של אורקל ישראל, שנותנת לנו מטריית הגנה מלאה".

אם גם אתם רוצים להיכנס ולדווח על פוסטים מטרידים שראיתם ויודעים לאתר את המעסיק של אותו האדם שפרסם, תוכלו להיכנס למערכת של החברה ולדווח בלינק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר