במשרד האוצר מגבשים את התוכנית הכלכלית למלחמת "חרבות ברזל" ובראשה סיוע לעסקים שנפגעו בפעילותם ובמחזור עסקיהם כתוצאה מהמלחמה. לפי שעה נראה כי הסיוע מוגבל וייתכן שיוגדל אם המלחמה תורחב ותימשך זמן רב.
ל-ynet נודע היום (רביעי) מגורמים העוסקים בגיבוש התוכנית כי בשלב זה מדובר בתוכנית מצומצמת למדי, שמפרידה בתנאיה בין יישובי עוטף עזה לשאר אזורי הארץ, ולא כוללת פיצוי לעובדים השוהים בחל"ת, אם כי הוצאות מעסיקים של עובדים שיוצאו לחופשה יפוצו חלקית. לא יחולקו הפעם כל מענקים לאזרחים, כפי שנעשה פעמים אחדות בעת משבר הקורונה.
מוקדם יותר היום התקיימה פגישת ההתייעצות של שר האוצר סמוטריץ' עם שרי האוצר לשעבר ח"כ אביגדור ליברמן, משה כחלון ויובל שטייניץ. השר לשעבר רוני בראון נכח בפגישה באופן מקוון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
התוכנית תפורסם כנראה מחר לאחר שראש הממשלה יאשר את פרטיה, וצפויה להיות מובאת לאישור הכנסת בראשית השבוע הקרוב וחלקה יחייב אישור חקיקה של שלוש קריאות במליאת הכנסת.
חלק ניכר מהתוכנית דומה לתוכניות הפיצוי שגובשו במבצעי צוק איתן ושומר החומות. על פי התוכנית, ייינתן פיצוי מלא על אובדן הכנסות והחזר הוצאות רק לעסקים עד למרחק של 40 ק"מ מגבול רצועת עזה. לפי ההתפתחויות בצפון ייתכן שתוכנית דומה תופעל עד למרחק של 7-15 ק"מ גם מגבול הצפון, אולם עניין זה עדיין לא הוחלט מאחר שלפי שעה אין מדובר במערכה רחבת היקף בצפון.
יצוין כי באגף התקציבים באוצר מבקשים עדיין לפצות פיצוי מלא, הן על ירידה ברווחים והן על הוצאות קבועות של העסקים, רק עד למרחק של 7 ק"מ מגבול רצועת עזה, כולל העיר אשקלון. אולם נודע כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נוטה לקבל את עמדת הארגונים הכלכליים ולאשר פיצוי הן על אובדן רווחים והן על החזר הוצאות עד למרחק של 40 ק"מ מגבול הרצועה.
הפיצוי יינתן לעסקים שהירידה במחזור עסקיהם תהיה בת 25% לפחות (ולא רק 40% כפי שהיה בעת חלק מהמבצעים בעבר). יצוין שההצעה כוללת סעיף לפיו בית עסק שייפגע ב-80% לפחות מהמחזור שלו והוא מצוי עד 40 ק"מ מהרצועה - יקבל את מלוא הכסף שהפסיד.
באוצר מגבשים סעיף בתוכנית לפיו יינתן פיצוי לעסקים בכל רחבי הארץ - על הוצאות קבועות בלבד - שייפגעו ב-25% וזאת בסכום של עד 300 אלף שקל בחודש, לעומת תקרה של 600 אלף שקל בעת משבר האומיקרון בקורונה ב-2021.
על פי התוכנית המתגבשת ישולמו אמנם פיצויים לעסקים בכל הארץ, אולם זאת רק כהחזר על הוצאות ולא על ירידה במחזור (שתשולם לעסקים רק עד למרחק של 40 ק"מ מרצועת עזה, כאמור) וזאת עד לסכום כולל של 300 אלף שקל בחודש.
נודע, כי בו בזמן שלא תופעל תוכנית של חל"ת לעובדים שיוצאו לחופשה, בעלי העסקים יוכלו לכלול ב-300 אלף השקלים של ההוצאות שנגרמו להם גם את הוצאות השכר ששילמו לעובדים שאותם הוציאו לחופשה. סעיף כזה יאפשר לפצות את בעלי העסקים רק על שכר של מספר מוגבל של עובדים שהוצאו לחופשה. בסיס הסעיף הזה הוא לפי המודל הגרמני של תשלום למעסיקים כדי שלא ייאלצו לפטר עובדים, אלא רק יוציאו אותם לחופשה מוגבלת בזמן.
כאמור, בתנאי הפיצוי המשופרים של כיסוי כל ההוצאות והפסד המחזור עד למרחק של 7 או 40 ק"מ מהרצועה (כאמור זה טרם סוכם) ייכללו בכל מקרה אלפי העסקים בעיר אשקלון, שצורפה היום למרחב המועדף לפיצויים עד לקו 7 ק"מ.
גורם בכיר אמר היום כי אם לא תהיה מערכה נרחבת בצפון תהיה עדיפות לצירוף עוד יישובים שסבלו מהמלחמה בדרום באופן משמעותי ובראשם העיר אופקים.
ללא מתן פיצוי מועדף לפי שעה באזור הצפון, מדובר כעת בהערכת עלות של התוכנית הראשונית ב-2 מיליארד שקלים, מעבר לפיצויים של כ-4 מיליארד שקלים שצפויים לפי שעה על נזקי הרכוש בעוטף עזה ובשאר אזורי הארץ.
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, מסר בתגובה: "התוכנית המסתמנת היא בשורה רעה לציבור היזמים בתעשיית המסעדות ולעובדים שלנו. משמעותה היא קטיעת מקור פרנסתם של 200 אלף עובדי תעשיית המסעדות וקריסת מאות רבות של עסקים.
"תחימת המלחמה ורוב הפיצוי לעסקים שנמצאים בגבול 40 ק"מ מנותקת מהמציאות הבטחונית בישראל ומהדברים אותם אמר השר סמוטריץ' בעצמו בוועדת כספים לפני 48 שעות בלבד".