המשחק בין בלגיה לשבדיה במסגרת מוקדמות יורו 2024 הופסק הערב (שני) במהלך הפסקת המחצית (במצב של 1:1), זאת לאחר ששעה קלה לפני המפגש בבריסל נורו למוות שני אוהדי שבדיה שלבשו את חולצות נבחרתם והיו בדרכם לאצטדיון.
לפי הדיווחים מדובר באירוע טרור, והמחבל צעק "אללהו אכבר" והכריז כי הוא איש דאעש. על אף הדיווחים על הפיגוע ושבשלב זה לא בוצע מעצר, המשחק נפתח כרגיל ושוחק במשך מחצית שלמה. שחקני נבחרת שבדיה הודיעו במהלך הפסקת המחצית שהם לא מוכנים לעלות לשחק במחצית השנייה כאשר גילו על אשר התרחש מחוץ לאצטדיון - ולכן הוחלט להפסיק את המשחק. פיגוע הירי אירע כחמישה קילומטרים מאצטדיון, והמשטרה הורתה ל-35,000 האוהדים שהגיעו למשחק להישאר בתוך האצטדיון, עד שיהיה ניתן לפנות אותם בבטחה.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בברסיל
זירת הפיגוע בברסיל
זירת הפיגוע בבריסל
(צילום: REUTERS/Johanna Geron)
4 צפייה בגלריה
אוהדי שבדיה
אוהדי שבדיה
אוהדי שבדיה באצטדיון בברסיל הערב
(צילום: JOHN THYS / AFP)
4 צפייה בגלריה
אוהדי שבדיה
אוהדי שבדיה
שחקני הנבחרות
(צילום: JOHN THYS / AFP)
בסרטון שהועלה לרשת מזירת הפיגוע נראה הרוצח, לבוש ז'קט כתום ולראשו כובע בייסבול לבן, רודף אחרי אדם אחר לתוך בניין ויורה לעברו ברובה גדול. לפי הדיווחים מדובר בנשק אוטומטי, ואחרי הירי הצליח המחבל להימלט על טוסטוס. בהמשך העלה לרשתות החברתיות סרטונים שבהם הוא מספר כי רצח שלושה אנשים, ואומר שמדובר בנקמה. הוא התפאר כי רצח "כופרים", כלשונו, ואמר: "אנחנו חיים ומתים למען הדת שלנו".
עדי ראייה סיפרו כי המחבל גם הכריז שהוא מבצע אותו כנקמה על האירוע המחריד אתמול בארה"ב, שבו ילד פלסטיני בן שש נרצח בדקירות כנקמה על מתקפת הטרור של חמאס נגד ישראל. לפי שעה אין לכך אישור רשמי. ייתכן שבדבריו על נקמה מתכוון המחבל לאירועים שנרשמו בחודשים האחרונים בשבדיה ושבהם ניצלו כמה מפגינים את חוקי חופש הביטוי המתירניים שלה כדי לשרוף את הקוראן, לדרוך עליו ולבזות אותו. המעשים עוררו זעם אדיר והפגנות ענק בעולם המוסלמי, והביאו בין השאר מאות בני אדם לפרוץ לשגרירות שבדיה בעיראק. במדינות האיסלאם נשמעות זה זמן רב קריאות לנקום בשבדיה באמצעות פיגועים.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בברסיל
זירת הפיגוע בברסיל
זירת הפיגוע בבריסל
(צילום: HATIM KAGHAT / BELGA / AFP)
בבלגיה חיה קהילה מוסלמית גדולה, ושכונת מולנבק בבירה בריסל נחשבה באמצע העשור הקודם לאחת מבירות הטרור של אירופה. משם יצאו בין השאר המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור בפריז שבה נרצחו ב-2015 יותר מ-130 בני אדם. בשנת 2016 ספגה בלגיה מתקפת טרור רצחנית בנמל התעופה של בריסל, שבה נהרגו 11 בני אדם ו-35 נפצעו.