דיווח: איראן העבירה לחמאס נשקים ואימנה את לוחמיה בשנה שלפני המלחמה

על פי דיווח בעיתון האמריקני "הוושינגטון פוסט", הרפובליקה האסלאמית העבירה כלי נשק לארגון הטרור - וגם אימנה את הלוחמים שלו לפני פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" • גורמים מודיעיניים בהווה ובעבר אמרו: "התקיפה משקפת את השאיפה ארוכת השנים של טהרן לפגוע בישראל, היא הייתה הופכת מאתגרת מאוד ללא סיוע מבחוץ"

מחבלי חמאס שחדרו לשדרות בתחילת המתקפה, בשבת // 27 א'

תכנון מתקפת הפתע של חמאס על ישראל בסוף השבוע האחרון החל לפחות לפני שנה, כשאיראן ובנות בריתה היוו מרכיב מכריע במתקפה באמצעות העברת אימונים צבאיים ללוחמי ארגון הטרור ובכך שהעבירה לו אמצעים לוגיסטיים שונים ועשרות מיליוני דולרים לקניית נשקים, כך על פי דיווח שפורסם הבוקר (שלישי) בעיתון האמריקני "הוושינגטון פוסט".

על פי הדיווח, שמתבסס על גורמים מודיעיניים בהווה ובעבר במערב ובמזרח התיכון, למרות שהתפקיד המדויק של איראן במתקפה עדיין נותר לוט בערפל, הגורמים אמרו כי התקיפה משקפת את השאיפה ארוכת השנים של טהרן לפגוע בישראל באמצעות המוני לוחמים חמושים בנשקים מתוחכמים המוגלים לפגוע עמוקות בשטח המדינה.

חדירת מחבלים בשדרות, בשבת, צילום: שימוש לפי 27 א' לחוק זכויות יוצרים


עם זאת, גורמים בארצות הברית ובישראל עימם שוחח העיתון אמרו כי אין ברשותם עדות מוצקה כי איראן אישרה או כיוונה באופן ישיר את המתקפה, שעד כה הביאה למותם של יותר מ-900 ישראלים ולפציעתם של יותר מ-2,000 אחרים. מנגד, גורמי מודיעין בהווה ועבר ציינו כי במתקפת הפתע היו מספר דגשים התואמים לכאלו שתואמים לאירועים דומים בתמיכת איראן, בנוסף לכך שבכירים בטהרן התרברבו בשנים האחרונות בהעברת ציוד לחמאס.

למרות שלאורך השנים חמאס פעל באופן עצמאי, בניגוד לארגוני טרור אחרים דוגמת חיזבאללה, בשנים האחרונות הארגון נהנה מסכומי המזומן העצומים שהציעה לו איראן וגם בדמות קבלת טילים ורחפנים מתוחכמים, בנוסף על האימונים הצבאיים שקיבלו לוחמיו – חלקם בוצעו מחוץ לעזה עצמה, כך לפי הגורמים.

"אם אתה מאמן אנשים איך להשתמש בנשקים, אתה מצפה שבסופו של דבר הם ישתמשו בהם", אמר גורם מודיעין מערבי שביקש ששמו ומוצאו יישארו חסויים. אותו גורם, יחד עם אנליסט מערבי עם גישה לחומרי מודיעין רגישים, אמר כי ניתוח שבוצע ברקע המתקפה מצביע על הכנת בת חודשים ארוכים של חמאס, שהחלה לפחות באמצע שנת 2022.

מחבלים בדרכם מעזה לישראל, צילום: איי.אף.פי.

יותר מתריסר מומחים צבאיים ואנליסטים מודיעיניים שדיברו עם העיתון הביעו את תדהמתם נוכח מה שהוגדר כ"מתקפה מתוחכמת וחשאית" של חמאס על ישראל, שכזכור כללה, בין היתר, מאות חמושים שנכנסו לשטח ישראל מהיבשה, הים והאוויר (חלקם באמצעות כלי רכב שונים) –זאת במקביל לירי רקטות ושליחת רחפנים ליישובי עוטף עזה. חלקם אף אמרו כי תקיפה בסדר הגודל הזה הייתה אמורה להיות מאתגרת במיוחד ללא סיוע מבחוץ.

באופן רשמי, איראן הכחישה שיש לה קשר ישיר למתקפה שהחלה בשבת, למרות שהיא שיבחה את לוחמי חמאס שביצעו אותה (בנוסף לכך שב-2022 פורסם דו"ח של מחלקת המדינה האמריקנית, שלפיו איראן מחלקת בכל שנה 100 מיליון דולרים לארגוני טרור פלשתיניים, בהם חמאס והג'יהאד האסלאמי), אך גורמים איראניים הספיקו לברך עליה תוך שהם מדגישים את הקשר הקרוב שלהם אל ארגון הטרור. אחד מהם הוא האייתוללה עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, שאמר שלמדינתו אין קשר למתקפה, אך שיבח אותה באומרו כי זו מהווה "תבוסה צבאית ומודיעינית של ישראל".

אותם גורמים אישרו כי איראן סיפקה לחמאס עזרה טכנית בכך שסיפקו לארגון הטרור יותר מ-4,000 רקטות ורחפנים ששוגרו לעבר ישראל מאז יום שבת. רבים מהמחבלים שחדרו לישראל מאז תחילת המלחמה עברו אימוני צבאי טקטיים, חלקם בוצעו במחנות לבנוניים שבהם שהו יועצים של משמרות המהפכה האיראנית ושל חיזבאללה.

חיילים במוקדי לחימה בעוטף עזה, צילום: דובר צה"ל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר